زنگ خطر انقراض برای ماهیان خاویاری دریای خزر

خاویار خزری به‌خصوص خاویار ایران همیشه در دنیا پرخواهان بوده است

با روند کنونی صید، سال آینده خزر ماهی خاویاری نخواهد داشت - عکس از جوان آنلاین

مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان گفته است که ماهیان خاویاری خزر در مسیر انقراض قرار گرفته‌اند. پس از ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در گیلان، به نظر می‌رسد صید این نوع ماهی در استان گلستان نیز به زودی ممنوع شود.

به گفته سید مصطفی عقیلی‌نژاد، مسیر انقراض ماهیان خاویاری در دریای خزر در حال طی شدن است و اگر به همین روال پیش برویم، در آینده نزدیک دیگر ماهی خاویاری در دریای خزر نخواهیم داشت.

بر اساس این گزارش، ۳۲ سال پیش در سال در سال ۱۹۸۸ میلادی، در دریای خزر ۳۰۰۰ تن خاویار و ۳۰هزار تن گوشت ماهیان خاویاری صید شده است و در بحبوحه همان سال‌ها، در ایران رکورد صید ۳۱۰ تن خاویار به ثبت رسیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر میزان صید ماهیان خاویاری مولد برای بازسازی ذخایر در ایران به شدت کاهش یافته است، چنان که سال گذشته میزان صید به کمتر از یک تن رسیده است.

به گزارش همشهری آنلاین، «ظرفیت ماهیان خاویاری در دریای خزر مغفول باقیمانده است.»  برای استفاده از این ظرفیت نیاز است که نسبت به بازسازی ذخایر دریای خزر از طریق تکثیر مصنوعی و حفاظت از آنها، تلاش جدی‌تر انجام شود. 

مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان توضیح داده است که تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر باید گام‌های اساسی در راستای حل این بحران بردارند. تقویت ذخایر ماهیان خاویاری قطعاً می‌تواند در رونق اقتصادی ساحل‌نشینان و کسانی که سالیان سال دریا منبع امرار معاش آنان بوده است، نقش اساسی داشته باشد.

به گفته مقام‌های رسمی سازمان محیط زیست، خاویار خزری، به‌خصوص خاویار ایران، همواره مورد توجه تجار خاویار در دنیا بوده است. 

گفته می‌شود که جایگاه تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری به دلیل احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه‌ها از بین رفته است. 

پیش‌تر نیز در اردیبهشت ماه، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان، صید ماهیان خاویاری را در همه فصول سال در این استان ممنوع اعلام کرده بود. 

ساسان اکبری‌پور، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان، به ایرنا گفته بود که یافتن مولد ماهیان خاویاری در دریای خزر بسیار دشوار است و ذخایر آن نیز با خطر مواجه است.

دریای خزر از بزرگترین منابع ماهیان خاویاری از قبیل فیل‌ماهی و اوزون‌برون محسوب می‌شود. اما بنا به برخی گزارش‌ها، تخریب زیستگاه، افزایش آلودگی آب‌، صید غیرمجاز و عوامل دیگر، این گونه از ماهی را به مرز انقراض نزدیک کرده است.

بیشتر از