یک ناشناس یک میلیارد دلار بیت‌کوین را جابه‌جا کرد

نسخه‌ای از کیف پول رمزگذاری شده در میان هکرها دست به دست می‌چرخیده است

به قیمت امروز، هر بیت کوین تقریبا ۱۴۵۰۰ دلار است-Ozan KOSE / AFP

یک شخص ناشناس بیش از یک میلیارد دلار بیت کوین را از یک کیف پول دیجیتال که بیش از پنج سال در حالت خاموش بوده است، جابه‌جا کرده است.

ارزش ۶۹۳۶۹ بیت کوین جابه‌جا‌شده (۱ میلیارد دلار) اکنون ۵۸ برابر ارزش آن در آخرین باری  است که در سال ۲۰۱۵  بیت‌کوین‌ها به این کیف پول انتقال داده شده است. آن زمان بیت کوین ۲۵۰ دلار ارزش داشت.

به قیمت امروز، هر بیت کوین تقریبا ۱۴۵۰۰ دلار است.

ماهیت نیمه‌ناشناس بیت کوین به این معنی است که نمی‌توان مالک پول رمزنگاری‌شده را شناسایی کرد. اما می‌توان به صورت آنلاین در «بلاک‌چین»، جابه‌جایی وجوه را ردیابی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نسخه‌ای از کیف پول رمزگذاری شده در میان هکرها دست به دست می‌چرخیده است. آنها در تلاش بوده‌اند که در این کیف پول نفوذ کنند.

آلون گال، بنیان‌گذار شرکت امنیت سایبری هادسون راک، از اولین کسانی بود که جابه‌جایی وجوه را تشخیص داد.

آقای گال در توییتر خود نوشت: «باورکردنی نیست. کسی توانست رمز عبور کیف پول بیت کوین را که من اخیراً گزارش کرده بودم بشکند و ۱ میلیارد دلاری را که در آن بود، صاحب شود.»

این کارشناس امنیتی گفت که ممکن است کسی رمز عبور پیچیده مورد نیاز برای دسترسی به بیت کوین را به یاد آورده باشد یا آن را کشف کرده باشد.

آقای گال گفت: «یا این است که شخصی كه مالک اصلی این وجوه است، متوجه مقالات اخیر درباره کیف پول خود شده است، یا آن که یک هکر رمز را کشف کرده و پول را به سرقت برده است. در هر صورت، اتفاق بسیار جالبی است.»

طبق گفته تام رابینسون از شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین الیپتیک، این کیف پول بیت کوین در رده چهارم بزرگترین کیف‌پول‌های بیت‌کوین در جهان است و می‌تواند با بازار آنلاین غیرقانونی راه ابریشم (سیلک رُد) ارتباط داشته باشد.

راه ابریشم در سال ۲۰۱۳ پس از بازداشت راس البرایت، بنیان‌گذار آن، از سوی اف‌بی‌آی، تعطیل شد.

آقای رابینسون در توییت خود نوشت: «حرکت ناگهانی این حجم از وجوه چه علتی دارد؟ یک کپی از پرونده کیف پول رمزگذاری شده، دست به دست بین هکرها می‌چرخد. یا کسی رمز عبور را شکسته است و بیت کوین‌ها را به سرقت برده است، یا صاحب کیف پول بیت کوین‌ها را به کیف پول جدیدی منتقل کرده است تا از این امر جلوگیری کند.»

«من معتقدم که این بیت‌کوین‌ها احتمالاً متعلق به راس البرایت است. راس در حال حاضر به دلیل نقشی که در تاسیس راه ابریشم دارد، دو حکم حبس ابد دارد. این که آیا هنوز این بیت‌کوین‌ها در کنترل او باشد یا خیر، موضوع دیگری است.»

© The Independent

بیشتر از جهان