پیشنهاد مبادله زاغری و نفتکش مطرح نیست

ظریف: گریس-1 نه پرچم ایران را دارد، نه تحت مالکیت ما است که پیگیری حقوقی انجام دهیم

AFP: حسن روحانی و محمد جواد ظریف در جلسه هیات دولت

رئیس جمهور ایران در جلسه امروز(چهارشنبه)، هیات دولت ضمن ناروا خواندن توقیف نفتکش ایرانی از سوی نیروی دریایی بریتانیا در جبل الطارق گفت:«به بریتانیایی‌ها گوشزد می‌کنم که شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد».

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در مورد جلسه ویژه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا گفت:«این داستان خنده آوری است که آمریکایی ها آن را انجام می دهند». محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در مورد این نشست گفت:«شورای حکام جز در حوزه برجام که آن هم باید آژانس گزارش دهد، اصلا موضوعیتی ندارد».

شورای حکام برای بررسی اقدامات اخیر ایران در افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده و سطح غنی سازی، امروز تشکیل جلسه می دهد. در همین حال مشاور ارشد رئیس جمهور فرانسه نیز در تهران حضور دارد و احتمال مذاکرات ایران و اروپا در هفته آینده مطرح است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایرنا، ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد سفر امانوئل بن به تهران گفت: مشاور امانوئل مکرون سحرگاه امروز وارد تهران شد و بعد از ظهر با من ملاقات خواهد کرد». وزیر امور خارجه ایران افزود: نمی دانم چه موضوعی را مطرح خواهد کرد، اما موضع ما مشخص است و مذاکره تحت فشار امکانپذیر نیست.

ظریف با اشاره به توفیف گریس-1 در جبل الطارق گفت: اروپایی ها نه تنها تعهدات شان را اجرا نکردند، بلکه اقدام اخیر بریتانیا در توقیف این نفتکش که از طرف آمریکا انجام داده و ربطی به سوریه ندارد، نقض برجام است.

گریس-1 پنجشنبه گذشته از سوی نیروی دریایی بریتانیا در آب های جبل الطارق توقیف شد. دلیل این توقیف تلاش برای انتقال نفت به بندر بانیاس سوریه عنوان شده  که به گفته بریتانیا، ناقض قوانین تحریم اروپا علیه سوریه است.

در روزهای اخیر شماری از فرماندهان نظامی ایران از اقدام متقابل علیه نفتکش های بریتانیایی در خلیج فارس سخن گفتند. ظریف در این مورد گفت: دستگاه دیپلماسی ابزار عمل متقابل را ندارد و از روش های سیاسی مانند احضار سفیر و حتی اعتراض توییتری استفاده می کند.

وزیر امور خارجه این نکته را خاطرنشان کرد که نفتکش نه تحت مالکیت ایران است و نه پرچم ایران را دارد و پیگیری حقوقی بر عهده مالک کشتی و پرچم است.
ظریف با رد برخی شایعه ها درباره پیشنهاد معاوضه نفتکش ایرانی با نازنین زاغری گفت:«چنین پیشنهادی داده نشده است و این اقدام راهزنی دریایی است و اصلاً جایگاهی ندارد که با این اقدام معامله ای انجام دهند.

بیشتر از