آیا اسرائیل باید از بازگشت بایدن به برجام هراس داشته باشد؟

رئیس کمیته امور خارجه و دفاع کنست می‌گوید که از مواضع بایدن اطلاع دارد و او را یک دوست واقعی برای اسرائیل می‌داند

پاسگاه نظامی که ایران در مرز لبنان و اسرائیل دارد، مردی با دوربین مرز اسرائیل را کنترل می‌کند. ۲ سپتامبر ۲۰۱۹  - Mahmoud ZAYYAT / AFP

همزمان با جدی شدن احتمال ریاست‌جمهوری جو بایدن، بحث‌های پیرامون بازگشت آمریکا به برجام و عواقب این اقدام برای اسرائیل بیشتر مطرح می‌شود. از یک سو، با توجه به اظهارات بایدن، این موضوع مطرح می‌شود که برداشتن تحریم‌های ایران به معنی تهدید اسرائیل است و از سوی دیگر، با اشاره به عملکرد دولت باراک اوباما، به اسرائیل اطمینان داده می‌شود که دموکرات‌ها هم در برابر ایران مواضع سختی اتخاذ خواهند کرد.

زاخی هانگبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل هشدار داده که مواضع نامزد دموکرات انتخابات آمریکا، جو بایدن، درباره معامله ایران می‌تواند به جنگ بین اسرائیل و ایران منجر شود.

هانگبی اظهارداشت: «مدت‌هاست که بایدن آشکارا می‌گوید که به توافق هسته‌ای ایران برمی‌گردد. از نظر من، این موضوع به تقابل میان ایران و اسرائیل منجر خواهد شد.»

هانگبی گفته که او نگران پیروزی احتمالی بایدن از بیشتر لحاظ، از جمله موضوع شهرک‌سازی نیست، اما موضوع ایران یک استثنای آشکار است.

این وزیر اسرائیلی در گفتگو با کانال ۱۳نیوز افزوده که خودش، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و اکثر اسرائیلی‌ها، توافق‌نامه ایران که در سال ۲۰۱۵ توسط دولت اوباما امضا شد (برجام) را «اشتباه» می‌دانند.

او تصریح کرده که اگر بایدن این سیاست را ادامه دهد، در نهایت یک تقابل خشونت‌آمیز میان اسرائیل و ایران درمی‌گیرد.

در عین حال، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل در گفتگو با یک وبسایت اماراتی گفته بود که پیروزی بایدن در انتخابات، منجر به تغییر سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران می‌شود که به نفع اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس نخواهد بود.

فریدمن یکی از افراد نزدیک به دونالد ترامپ است و سال‌ها وکیل او بوده است.

این در حالی است که به نوشته اورشلیم‌پست، زوی هاوزر، رئیس کمیته امور خارجه و دفاع کنست، رویکرد خوش‌بینانه‌تری درباره ریاست جمهوری بایدن دارد. هاوزر که هنگام تصدی بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور دبیر کابینه بوده، می‌گوید که از مواضع بایدن اطلاع دارد و او را یک دوست واقعی برای اسرائیل می‌داند.

او در گفتگو با رادیو ارتش تصریح کرد که معتقد است حتی اگر توافق ایران تجدید شود، توافق بهتری خواهد بود.

یادآوری کمک ۳۸ میلیارد دلاری به اسرائیل در دوران دموکرات‌ها

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که بایدن به دنبال احیای آن توافق هسته‌ای نخواهد بود که جمهوری‌خواهان و اسرائیل به عنوان «توافق بد» مورد انتقاد قرار می‌دهند.

رز زیمت، پژوهشگر موسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌أویو در گفتگو با فارن پالیسی تاکید می‌کند که بایدن به دنبال توافق طولانی‌مدت‌تری با ایران است که سخت‌گیرانه‌تر باشد و مسائل مختلفی را پوشش دهد. او می‌گوید: «بایدن می‌خواهد محدودیت‌های برنامه موشک بالستیک ایران را در یک توافق جدید بگنجاند و به مشارکت منطقه‌ای تهران در لبنان و سوریه بپردازد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن در مصاحبه‌ای که چهار ماه قبل درباره پیامدهای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران برای اسرائیل گفته بود: «اسرائیل می‌تواند برای خودش تصمیم بگیرد که چگونه بهترین راه را برای مقابله با تهدید سلاح هسته‌ای ایران به کار بگیرد.»

بایدن در گفتگویی با ای‌بی‌سی تصریح کرده بود: «ما نمی‌توانیم به یك كشور دارای تمامیت ارضی حکم کنیم که چه کاری انجام دهد و چه کاری انجام ندهد وقتی كه آنها عزم خود را جزم کرده باشند و به شدت مورد تهدید باشند.»

به نوشته رویترز، در عین حال اسرائیل هم گفته است که هرگز برای انجام عملیات‌های مربوط به سیاست استراتژیک از واشنگتن اجازه  نمی‌گیرد.

مدتی پس از این اظهارات بایدن، کامالا هریس، معاون جو بایدن قول داد که از اسرائیل حمایت می‌کند و مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود.

او گفت: «بگذارید شفاف باشم، ما به ایران اجازه نمی‌دهیم به سلاح هسته‌ای دست یابد و در این مدت به اطمینان دادن به اسرائیل نسبت به اینکه از حمایت ناگسستنی از جانب ایالات‌متحده برخوردار است، ادامه می‌دهیم.»

هریس همچنین یادآور شد که بایدن در زمانی که معاون رئیس‌جمهور بود اقداماتی در جهت بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای برداشت.

هریس به کمکی که جو بایدن به شکل‌گیری توافق ۳۸ میلیارد دلاری کمک دفاعی به اسرائیل داشته اشاره کرد و آن را «بزرگترین بسته کمک نظامی در تاریخ آمریکا» خواند.

او همچنین گفت که دولت دموکرات اوباما تحریم‌های چندجانبه کمرشکنی را علیه ایران اعمال کرد که سرانجام تهران را پای میز مذاکره آورد و زمینه دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم کرد.

بیشتر از