نام ایران در فهرست ناقضان حقوق اقلیت‌های مذهبی سازمان ملل

فشار بر اقلیت‌های مذهبی در ایران «افزایش» ‌یافته است

بازرس ویژه سازمان ملل متحد در امور آزادی‌های مذهبی از فشار بر اقلیت های مذهبی در ایران انتقاد کرد - عکس از شبکه اجتماعی

احمد شهید، بازرس ویژه سازمان ملل متحد در امور آزادی‌های مذهبی، در گزارش خود به مجمع‌عمومی سازمان ملل با اشاره به نقض حقوق بهائیان، حکم اعدام برای ارتداد و فشار بر باورمندان به سایر مذاهب در ایران، خواستار تغییر در قوانین جاری توسط حکومت ایران شد.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط احمد شهید، از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۷ قوانین و سیاست‌های محدودکننده مذهبی توسط حکومت ایران افزایش‌یافته است. آقای شهید در ادامه با اشاره به ادامه نقض گسترده حقوق بهائیان، از عدم امکان بهره‌مندی این بخش از جامعه ایران از برخی خدمات بهداشتی، امکان ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی، خدمات اجتماعی و اشتغال انتقاد کرد.

او همچنین اعمال حکم اعدام برای افراد مرتد را نیز، مورد انتقاد قرار داد. در قوانین جزایی ایران صحبتی از ارتداد نشده است. اما در اصل ۱۶۷ قانون اساس آمده‌ است:« قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دعوا را در قوانین مدونه بیابد واگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر حکم قضیه را صادر نماید و نمی‌تواند به بهانه سکوت یا نقص یا اجمال یا تعارض قوانین مدونه از رسیدگی به دعوا و صدور حکم امتناع ورزد.»

براین‌اساس قاضی در ایران می‌تواند حکم فقهی ارتداد را اجرا کند. اگرچه در این مورد هم اختلافاتی در میان فقهای شیعه وجود دارد اما در مجموع برای کسی که از اسلام تغییر دین می‌دهد و آن را افشا می‌کند، مجازات‌های از قبیل اعدام یا حبس (با توجه به شرایط) در نظر گرفته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد دلیل افزایش فشار بر اقلیت‌های مذهبی، نگرانی حاکمان ایران از افزایش روزافزون تغییر دین یا خروج از آن در این کشور است. در همین رابطه پیش‌تر نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده بود.

احمد شهید پیش‌ازاین هم به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران فعالیت می‌کرد. ازاین‌رو او با وضعیت داخل ایران آشنایی کامل دارد. وی بارها از مقامات ایرانی درخواست کرده بود تا مجوز سفر به ایران را صادر کنند تا او بتواند از نزدیک با افراد آسیب‌دیده دیدار کند.

در بخش دیگر گزارش، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، با نام‌بردن از برخی کشورها مانند افغانستان، برونئی، مالزی، مالدیو، موریتانی، نیجریه،  یمن و... خواستار بهبود شرایط در این کشورها شد و از آنها خواست اجازه دهند همه اقلیت‌های مذهبی آزادانه به اعتقادات مذهبی خود عمل کنند.

در این گزارش، به وضعیت نامساعد مسلمانان اویغور در چین، اقلیت شیعه در نیجریه و مسیحیان در کره شمالی نیز اشاره شده است.

همچنین بهبود شرایط در بنگلادش و سودان، از نقاط مثبت گزارش آقای شهید است.

بیشتر از