طرح آمریکا برای ایجاد امنیت در تنگه هرمز

ژنرال دانفورد: در حال تشکیل ائتلاف نظامی هستیم

AFP: دونالد ترامپ و ژنرال جوزف دانفورد در مراسم روز استقلال آمریکا چهارم جولای 2019

آمریکا قصد دارد در دو هفته آینده برای برقراری امنیت در آب های استراتژیک اطراف ایران و یمن، یک ائتلاف نظامی تشکیل دهد. ائتلافی که تا کنون متحدان واشینگتن در آنسوی آتلانتیک از آن استقبال ویژه ای به عمل نیاورده اند.

ایده مربوط به تامین امنیت در آب های خلیج فارس پس از انفجار شش نفتکش در در دریای عمان شکل گرفت. مقامات آمریکای از جمله سرپرست وزرات دفاع، در سفر به کشورهای اروپایی در مورد این طرح با آنها گفتگو کردند، اما رایزنی های اولیه دستاورد ملموسی به همراه نداشت.

کاخ سفید ادعا می کند ایران و گروه های نیابتی تحت کنترل اش با اقدامات بی ثبات کننده خود، امنیت منطقه و عبور و مرور تانکرهای نفتی را بر هم زده اند. ادعایی که تهران آن را رد می کند.

در طرح آمریکا برای امنیت آب های استراتژیک خلیج فارس که در روزهای اخیر نهایی شده، ایالات متحده مسئول تامین کشتی های فرماندهی و تجهیزات نظارتی برای ائتلاف نظامی است. به گزارش رویترز، متحدان آمریکا در این طرح در آب های نزدیک کشتی های فرماندهی گشت زنی کرده و نفتکش ها و کشتی های تجاری را با پرچم کشور خود اسکورت می کنند.

این خبرگزاری انگلیسی می افزاید، ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، پس از ملاقات با مارک اسپر، سرپرست وزیر دفاع و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در شامگاه سه شنبه، این اطلاعات را در اختیار خبرنگاران گذاشت. دانفورد با اشاره به مذاکراتی که با تعدادی از کشورها برای تشکیل این ائتلاف در جریان است، گفت:«ما می توانیم برای اطمینان از امنیت تنگه هرمز و باب المندب، با یکدیگر همکاری کنیم و تا چند هفته آینده روشن می شود چه کشورهایی از انگیزه سیاسی لازم برای حمایت از این ابتکار عمل برخوردار هستند».

دانفورد در بخش دیگری از اظهارات اش برای نخستین بار به طرح آمریکا برای تامین امنیت آب های باب المندب در یمن اشاره کرد. حوثی ها، یکی از گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران در این آبراهه باریک که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می کند، حمله های متعددی علیه منافع عربستان سعودی انجام داده اند.

روزانه چهار میلیون بشکه نفت از طریق باب المندب به اروپا، آمریکا و آسیا می رود.

به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، دامنه اجرای این طرح بر اساس کشورهایی که در آن مشارکت کرده و به ائتلاف متعهد شده اند، تعیین می شود.

آمریکا در حالی از تلاش برای ایجاد ائتلاف نظامی به منظور برقراری امنیت در خلیج فارس سخن می گوید که مقامات تهران در روزهای اخیر بارها در مورد توقیف نفتکش های انگلیسی هشدار داده اند. بلومبرگ نیز ادعا می کند یک نفتکش متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم به دلیل نگرانی از توقیف شدن از سوی ایران هنگام عبور از تنگه هرمز، در آب های عربستان لنگر انداخته است. نیروی دریایی انگلیس پنجشنبه گذشته، نفتکش گریس-1 حامل نفت خام ایران را در آب های جبل الطارق توقیف کرد. دولت جبل الطارق مقصد این نفتکش را بندر بانیاس در سوریه اعلام کرد و گفت آن را به مدت 14 روز توقیف می کند. تهران خواستار رفع توقیف فوری این نفتکش شده است.

آمریکا در دهه 80 در زمان جنگ نفتکش ها در خلیج فارس، با اقداماتی مانند اسکورت نفتکش ها یا تعویض پرچم آنها، به تامین امنیت آنها کمک می کرد. اما به نظر می رسد این بار ایالات متحده قصد ندارد به تنهایی هزینه برقراری امنیت در خلیج فارس را بپردازد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا با اشاره به هزینه سنگین تامین امنیت در منطقه برای آمریکا گفته بود،این کشورهای آسیایی هستند که تا 90 درصد واردات نفت خود به خلیج فارس وابسته اند، نه آمریکا و آنها باید نگران برقراری امنیت در خلیج فارس باشند.

دیلی میرر، اوایل ماه جاری گزارش داد، انگلیس یکصد تفنگدار نیروی دریایی ویژه خود را برای تامین امنیت نفتکش ها و شرکت در عملیات مین روبی به خلیج فارس اعزام کرده است. البته انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان هنوز در مورد طرح پیشنهادی آمریکا تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده اند.