رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا: برنده انتخابات هنوز معلوم نیست

میچ مک‌‌کانل گفت رجوع ترامپ به دادگاه‌ها غیرمعمول نیست و «شیوه آمریکایی» است

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا - Jon Cherry/Getty Images/AFP

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا از حزب جمهوری‌خواه، به روند پیشبرد شمارش آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داده است.

او در واکنش به ادعای دونالد ترامپ که در بامداد چهارشنبه اعلام پیروزی کرده بود گفت:‌ «نامعمول نیست که نامزدی مدعی شود پیروز انتخابات شده است. چند نمونه در خاطرم هست که این اتفاق افتاده است.»‌

سناتور مک‌کانل که دیروز با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: «اما این ادعا که پیروز انتخابات شده‌ای با پایان شمارش آرا فرق دارد. در چند روز آینده هم در رقابت‌های مجلس سنا و هم در رقابت ریاست‌جمهوری خواهیم دید که هر ایالت به نتیجه نهایی می‌رسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی که خود در کرسی خودش پیروز شد تاکید کرد که هنوز نمی‌داند جمهوری‌خواهان اکثریت خود را در مجلس سنا حفظ می‌کنند یا نه. او به شوخی افزود: «من هم رهبر اکثریت بوده‌ام و هم رهبر اقلیت. رهبر اکثریت بودن را بیشتر دوست دارم!»

آقای مک‌کانل با اشاره به دعاوی حقوقی که ترامپ مطرح کرده تاکید کرد که این نیز نه تنها امری عادی است که «شیوه آمریکایی» است و طرف مقابل هم وکلای بسیاری به خدمت گرفته و دارد همین را کار را می‌کند. او گفت: «در انتخابات به این نزدیکی انتظار می‌رود که هر دو طرف وکلای زیادی داشته باشند و کار نهایتا به دادگاه می‌کشد.»

نتیجه انتخابات آمریکا در شش ایالت هنوز معین نشده. از آلاسکا (که جمهوری‌خواه شدنش قطعی است) که بگذریم، شمارش آرا در این پنج ایالت ادامه دارد و نتیجه انتخابات نهایتا همین‌جا معلوم می‌شود: نوادا، آریزونا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و جورجیا. بایدن نیاز به پیروزی به دو ایالت از این پنج ایالت دارد تا رئیس‌جمهور شود. او در ضمن اگر در پنسیلوانیا پیروز شود و در چهار ایالت دیگر شکست بخورد هم رئیس‌جمهور می‌شود. اما اگر در جورجیا پیروز شد و در چهار ایالت دیگر شکست خورد دو طرف به تساوی در آرای مجمع برگزینندگان (کالج انتخاباتی) می‌رسند. در صورت تساوی (که به علت احتمال بالای پیروزی بایدن در آریزونا، بعید است) رئیس‌جمهور بعدی را مجلس نمایندگان تعیین می‌کند و معاون او را مجلس سنا. مجلس نمایندگان پس از انتخابات این هفته همچنان در تسلط دموکرات‌ها باقی خواهد ماند اما تکلیف مجلس سنا هنوز معلوم نیست.

طبق شمارش کنونی آرا، بایدن در آریزونا و نوادا در صدر قرار دارد و ترامپ در جورجیا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا. در این ایالت کلیدی آخری، که محل تولد بایدن هم هست، ترامپ در پی شمارش ۹۲ درصد آرا با ۵۰.۲ درصد در مقابل ۴۸.۵ درصد بایدن پیش است. میزان اختلاف آن‌ها حدود ۱۱۴ هزار رای است در حالی که حدود نیم میلیون برگه‌های رای هنوز شمارش نشده‌اند. کارزار انتخاباتی بایدن گفته شانس پیروزی خود در پنسیلوانیا را بسیار بالا می‌داند.

بیشتر از