وزیر خارجه آمریکا: ایران هنوز گروگانگیری می‌کند

روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا چهار دهه تحت تاثیر گروگان‌گیری قرار گرفته است

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا- Nicholas Kamm/Pool via REUTERS

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با روز ۱۳ آبان سالروز حمله به سفارت ایالات متحده در تهران با اشاره به زندانی بودن برخی شهروندان آمریکایی در ایران در توئیتی نوشت: «۴۱ سال پیش، رژیم ایران ۵۲ دیپلمات آمریکایی را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفت. ما فداکاری آنها را به یاد می‌آوریم. این رژیم امروز نیز شهروندان بی‌گناه ایالات متحده را نگه می‌دارد. رژیم ایران باید این کارزار گروگان‌گیری ناگوار را متوقف کند و بلافاصله مراد طاهباز و نمازی‌ها را آزاد کند.»

مراد طاهباز شهروند ایرانی آمریکایی به همراه هشت نفر از متخصصان و فعالان محیط زیست ایران بیش از دو سال است که  توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شده و دوران محکومیت خود را می‌گذراند. سیامک و محمدباقر نمازی نیز از جمله شهروندان دوتابعیتی ایرانی آمریکایی هستند که به جرم «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» بیش از پنج سال است که در ایران در بازداشت به سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا طی سال‌های گذشته بارها پیگیر آزادی آنها به طرق دیپلماتیک بوده است. امروز هم وزیر امورخارجه آمریکا از این بازداشت‌ها به عنوان گروگانگیری که وارد چهل و دومین سالگرد آن شده است یاد کرد.

حمله به سفارت آمریکا و ورود به این سفارتخانه در ایران یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد. در روز ۱۳ آبان گروهی با حرکت به سمت سفارت آمریکا و بالا رفتن از دیوارهای سفارتخانه، وارد محوطه سفارت شدند و سفارت را تسخیر کرده و تعدادی دیپلمات و کارمند سفارتخانه را به گروگان گرفتند.

این اتفاق طی چهار دهه روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است. علی مطهری نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس پیشین مجلس دهم در توئیتی نوشته:«گروگانگیری چهره انقلاب اسلامی را مخدوش و زمینه حمله صدام را فراهم کرد.»

علی مطهری در ادامه نوشته بود گروگانگیری موجب شده تحریم‌های ناشی از آن را تحمل می‌کنیم.

بیشتر از جهان