ترامپ هنوز برای پیروزی شانس دارد

مسیر دستیابی به پیروزی نهایی هنوز از چند ایالت مهم کلیدی کاملاً طی نشده است

علی‌رغم پیش‌بینی‌های کنونی مبنی بر شانس بیشتر آقای بایدن به پیروزی، هنوز پیروزی آقای ترامپ در انتخابات کاملاً میسر است-MANDEL NGAN / AFP

تا صبح روز چهارشنبه دونالد ترامپ همچنان از پیروزی در انتخابات روز سه‌شنبه  ناکام مانده است. تا اینجا جو بایدن ۲۲۴ رای در کالج الکترال دارد و در مقابل  دونالد ترامپ ۲۱۳ رای. [پیروزی نیازمند تصاحب ۲۷۰ رای الکترال است]

اگرچه هر دو کارزار انتخاباتی با صدور بیانیه‌هایی خوش‌بینی خود را درباره پیروزی‌ احتمالی در انتخابات اعلام کرده‌اند، و حتی آقای ترامپ یک قدم پیش رفته است و خود را پیروز انتخابات معرفی کرده است، اما مسیر دستیابی به پیروزی نهایی هنوز از چند ایالت مهم کلیدی کاملاً طی نشده است.

علی‌رغم پیش‌بینی‌های کنونی مبنی بر شانس بیشتر آقای بایدن به پیروزی، هنوز پیروزی آقای ترامپ در انتخابات کاملاً میسر است.

روشن‌ترین راه رسیدن رئیس جمهور به پیروزی از راهی می‌گذرد که وی در سال ۲۰۱۶ طی کرد. او باید از رقیب دموکرات خود در ایالت‌های میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا بهتر عمل کند.

الکس کانانت، استراتژیست جمهوری‌خواه، به نیویورک تایمز می‌گوید: «مسیر ترامپ دقیقاً همان مسیر ۲۰۱۶ است.» وی معتقد است: «او باید در برخی از ایالت‌های سنتاً دموکرات از رقیب خود رای بیشتری کسب کند. ترامپ وقتی پیروز می‌شود که رأی‌هندگانی که دموکرات‌ها آن را مسلم فرض می‌گیرند،  به ترامپ رای دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر آقای ترامپ موفق شود رای هر یک از ایالت‌‌های موسوم به «کمربند زنگ‌زده» را تصاحب کند و در جورجیا یا کارولینای شمالی نیز پیروز شود، آرا لازم را برای پیروزی در انتخابات در اختیار خواهد داشت.

آقای ترامپ همچنین می‌تواند با کسب هر دو ایالت جنوبی (جورجیا و کارولینای شمالی)، پنسیلوانیا و یكی از دو ایالت میشیگان و ویسکانسین به ۲۷۰ رأی الکترال لازم برسد.

راه سوم که احتمالش کمتر است این است که آقای ترامپ در ایالت‌های جنوبی و نیز در پنسیلوانیا پیروز شود و بعد در آخرین لحظه نوادا را نیز از چنگ رقیب دموکرات به در آورد. در حال حاضر آقای بایدن با ۸۶ درصد آرا شمرده در نوادا در این ایالت پیش است.

تنها راه برای پیروزی آقای ترامپ که پنسیلوانیا را در برنمی‌گیرد، مستلزم پیروزی در میشیگان، ویسکانسین، جورجیا و کارولینای شمالی است. گرچه این امکان وجود دارد، اما اعداد و ارقام فعلی نشان می‌دهد بیشترین شانس آقای ترامپ با پیروزی در پنسیلوانیا است، جایی که او فعلا ۱۰ درصد از آقای بایدن پیش است.

لازم به ذکر است پنسیلوانیا نمی‌توانست شمارش آراء پستی را جلوتر از بسته شدن مراکز رای‌گیری در روز انتخابات آغاز کند و دادگاه عالی ایالتی پنسیلوانیا اجازه شمارش آرا را تا سه روز پس از روز انتخابات می‌دهد.

مسیرهای دیگر برای پیروزی نامحتمل است. زیرا اکثریت آرا که هنوز در حال شمارش است آراء پستی بود. به واسطه مخالفت جمهوری‌خواهان با رای‌گیری پستی و درخواست دموکرات‌ها از هواداران‌شان به رای زودهنگام از طریق پست، رای‌های پستی بیشتر به نفع آقای بایدن است تا آقای ترامپ.

به علاوه، حوزه‌های انتخابیه‌ای که هنوز در حال شمارش آرا هستند و پیش‌بینی می‌کنند شمارش را تا روز جمعه تکمیل کنند، مراکز جمعیتی متراکمی هستند که سنتاً سنگر دموکرات‌ها محسوب می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان