هجوم دوباره به فروشگاه‌ها با آغاز قرنطینه در بریتانیا

با شروع دوره دوم قرنطینه سراسری، گزارش‌ها دوباره حاکی از صف مشتریان بیرون در فروشگاه‌ها است

در دوره اول قرنطینه ماه مارس، به علت هجوم مردم به فروشگاه‌ برای خرید و انبار مایحتاج، برخی از فروشگاه‌ها مجبور به جیره‌بندی برخی اقلام خود شدند-Mario Tama/Getty Images/AFP

بوریس جانسون روز شنبه اعلام کرد از پنجشنبه ۵ نوامبر دور دوم قرنطینه سراسری آغاز خواهد شد. 

نخست وزیر گفت به علت افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر بریتانیا از مردم می‌خواهیم تا روز ۲ دسامبر در خانه بمانند. 

اما پیش از اعلام این خبر چندین روز بود که شایعه اعلامش بر سر زبان‌ها افتاده بود و هجوم مشتریان به فروشگاه‌ها موجب نگرانی مسؤولین شده بود. 

روز شنبه عکس‌هایی از صف‌های بلندتر از معمول بیرون در خواروبارفروشی‌های بزرگ و خرده‌فروشی‌های سراسر انگلستان در فضای مجازی پخش شد، فروشگاه‌هایی مانند آیکیا در یورکشایر غربی و کاستکو در لسترشر. 

هم‌زمان عکس‌هایی هم از قفسه‌های خالی دستمال توالت در شعبه وستون-سوپر-مر فروشگاه سینزبری پخش شده است. 

در دوره اول قرنطینه ماه مارس، به علت هجوم مردم به فروشگاه‌های بزرگی مانند تسکو، آسدا و ویترُز برای خرید و انبار مایحتاج، این فروشگاه‌ها مجبور به جیره‌بندی برخی اقلام خود شدند. 

اما آیا باید مایحتاج را بخریم و برای دوره قرنطینه سراسری یا دوره ۱۴ روزه قرنطینه شخصی در صورتی که علائم کرونا داشته باشیم و نتوانیم از خانه بیرون برویم، ذخیره کنیم؟ هر آن چه باید در این مورد بدانیم در ادامه این مطلب آمده است.  

چه اقلامی را بیشتر می‌خرند و ذخیره می‌کنند؟ 

بنابر گزارش‌ها مشتریان بریتانیایی هم‌اکنون نیز مانند ماه مارس اقدام به خریدن و ذخیره کاغذ توالت کرده‌اند و آخر هفته گذشته دوباره عکس قفسه‌های خالی این محصول در رسانه‌های اجتماعی همه‌بین شده است. 

«هجوم به فروشگاه‌ها دوباره شروع شد. همین الان یک نفر را دیدم که ۵۰ بسته کاغذ توالت برداشته بود.» 

دیوید هیوسون در توییترش نوشت: «انگار فروشگاه تعاونی محله کاغذ توالت تمام کرده است (البته ما فعلاً نیاز نداریم). انگار هجوم به فروشگاه‌ها برای خریدن و ذخیره کردن، ورزش ملی ما شده است.» 

در ماه مارس در نتیجه خرید و ذخیره‌سازی، اقلامی مانند پاستا، برنج، شیر و ضدعفونی‌کننده دست کمیاب شد. حالا با ورود بریتانیا به دور دوم قرنطینه سراسری ممکن است دوباره به همان وضع دچار شویم. 

آیا فروشگاه‌ها فروش برخی اقلام را محدود کرده‌اند؟ 

هم‌اکنون سینزبری هیچ محدودیتی در فروش هیچ ‌یک از محصولاتش اعمال نکردهاست و سخنگوی این شرکت در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «همه کالاها را داریم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی تسکو نیز اعلام کرد: «همه‌چیز در فروشگاه‌های مجازی و حقیقی تسکو داریم و کلی جنس هم در انبار است و از مشتریان گرامی می‌خواهیم مثل همیشه خرید کنند.» 

اما با اعلام محدودیت‌های کرونا از سوی دولت در ماه سپتامبر برخی فروشگاه‌های بزرگ محدودیت‌هایی در فروش برخی اقلام ضروری ایجاد کردند تا از خرید بیش از حد معمول مردم جلوگیری کنند. 

آن زمان تسکو و موریسون در خرید اقلامی مانند آرد، پاستا، کاغذ توالت و دستمال ضدباکتری محدودیت ایجاد کردند. 

آیا اصلاً باید جنس خرید و ذخیره کرد؟ 

مالکان فروشگاه‌های بزرگ در دوره همه‌گیری هر از چندی به مشتریان توصیه می‌کنند اقلام را بیش از حد نیاز نخرند و ذخیره نکنند و از آنان خواسته‌اند فقط مایحتاج معمول خود را بخرند و اعلام کرده‌اند بیش از نیاز کل جامعه جنس در انبار دارند. 

مدیرعامل تسکو دیو لویس در ماه سپتامبر گفت «لازم نیست» مردم به فروشگاه‌ها هجوم بیاورند و افزود با این کار «تنشی در زنجیره عرضه و تقاضا به وجود می‌آید» که می‌توان به آسانی از آن اجتناب کرد. 

گایلز هرلی مدیر عامل فروشگاه آلدی بریتانیا در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مشتریان از آنان خواست «باملاحظه خرید» کنند و به آنان اطمینان داد در فروشگاه‌های آلدی «همچنان همه‌چیز خواهیم داشت». 

هم‌زمان با دوره اول قرنطینه سراسری مشاور ارشد علمی سرپتریک ولنس نیز گفت مردم نباید به «خریدن و انبار کردن اجناس» روی بیاورند. 

او گفت: «توصیه‌ام این است که مطلقاً دلیلی برای هجوم به فروشگاه‌ها برای خرید هیچ‌گونه کالا یا ذخیره کردن مقدار زیادی از هیچ جنسی وجود ندارد. 

قطعاً باید اقداماتی صورت گیرد که در مواقع قرنطینه خانگی از توزیع مناسب مکانی و زمانی غذا در جامعه اطمینان حاصل کنیم. اما به گمان ما در صورتی که قرنطینه خانگی برقرار شود نیاز به چنین اقداماتی است و قطعاً در صورتی که قرار بر قرنطینه شود ‌باید تمهیدات لازم را برای آسایشگاه‌ها و دیگر جاها بیندیشیم.» 

اندرو اوپای مدیر بخش غذا و مایحتاج شرکت‌ خرده‌فروشان بریتانیا گفت: «کار خرده‌فروشان در تأمین نیازهای غذایی و دارویی مشتریان و سایر مایحتاج آنان در طول این همه‌گیری حرف نداشته است. 

از ماه مارس تاکنون خرده‌فروشان زنجیره تأمین خود را تقویت کرده‌اند و ظرفیت‌های فروش مجازی و ارسال به در منزل را در خود افزایش داده‌اند و صدها میلیون پوند صرف ایمن‌سازی فروشگاه‌ها برای رفت و آمد مشتریان کرده‌اند. 

مواد غذایی و سایر مایحتاج موجود از حد نیاز بیشتر است و هرکس می‌تواند تمام اقلام ضروری را بخرد. از مشتریان می‌خواهیم هنگام خرید مثل همیشه ملاحظه دیگران و فروشگاه را بکنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان