حمله خامنه‌ای به فرانسه و کشورهای منطقه، سخنان مبهم درباره آمریکا

در میانه مرگبارترین موج کرونا در ایران، خامنه‌ای اشاره‌ای به مشکلات درمانی مردم نکرد

خامنه‌ای در سخنان امروزش به رویدادهای تروریستی اخیر در فرانسه و اتریش اشاره نکرد و کوشید تا به هیچ صورتی اقدامات افراطی و تروریستی را محکوم نکند-khamenei.ir

تنها ساعتی پس از آنکه گروهی افراطی با حمله به کنیسه یهودیان در پایتخت اتریش، سه نفر را کشتند و یکی از تروریست‌‌ها نیز با شلیک نیروهای امنیتی از پای درآمد، علی خامنه‌ای، واکنش‌های خشم‌آلود به بازنشر کاریکاتورهای پیامبر اسلام را نشانه «زنده بودن جامعه اسلامی» دانست.

او به مانند دیگر سخنرانی‌هایش در ۹ ماه گذشته، بدون حضور جمعیت و در قرنطینه کوشید تا به مهم‌ترین موضوعات روز واکنش نشان دهد.

طرح صلح اعراب و اسرائیل، انتخابات آمریکا، تقریب مذاهب، حمله به سفارت آمریکا در ۴۰ سال پیش و مناقشه قره‌باغ، مهم‌ترین موضوعاتی بود که رهبر جمهوری اسلامی درباره آن‌ها سخن گفت. اما علی خامنه‌ای در سخنان امروزش هیچ اشاره‌ای به موج سوم کرونا در ایران و وضعیت وخیم درمانی و بهداشتی مردم نکرد.

رهبر جمهوری اسلامی درباره کاریکاتورهای منتشر‌شده در مجله فکاهی شارلی ابدو، گفت او این موضوع را تنها «فساد یک هنرمند» نمی‌داند و پشت سر آن توطئه‌ای وجود دارد: «این فقط انحراف و فساد یک هنرمند نیست، بلکه پشت سر این حادثه دست‌هایی وجود دارد که دلیلش این است که در دفاع از این کار معمولی، یک رئیس جمهور و یک دولت می ایستد و از او حمایت می‌کند و مثلا این کار سیاست دولتی است که از این کار غلط حمایت می‌کند.»

خامنه‌ای در سخنان امروزش به رویدادهای تروریستی اخیر در فرانسه و اتریش اشاره نکرد و کوشید تا به هیچ صورتی اقدامات افراطی و تروریستی را محکوم نکند.  

باتوجه به تقارن سالگرد ۱۳ آبان و انتخابات آمریکا، گمان می‌رفت مهم‌ترین فراز سخنان خامنه‌ای به این انتخابات و سیاست ایران در قبال آن، باشد.

علی خامنه‌ای در سخنان خود درباره آمریکا گفت که برای ایران نتیجه این انتخابات مهم نیست و تفاوتی در سیاست ایران در قبال آمریکا ایجاد نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او دست‌کم دو بار اعلام کرد که سیاست جمهوری اسلامی مشخص و روشن است ولی هیچ اشاره‌ای به تاثیر احتمالی انتخاب بایدن یا انتخاب مجدد ترامپ نکرد، درباره مذاکره و یا عدم مذاکره سخن نگفت و همه چیز را در تعلیق و ابهام نگاه داشت: «در ارتباط با آمریکا سیاست ما حساب‌شده و مشخص است و این سیاست با رفت و آمد اشخاص تغییر نمی‌کند. برخی‌ها در ارتباط با اینکه که بیاید و که نیاید سخن می‌گویند ولی در سیاست ما تغییری و تاثیری ندارد.»

طرح صلح کشورهای منطقه با اسرائیل و آغاز مذاکرات پنهان و عیان کشورهای مختلف برای عادی‌سازی روابط را مانند چند سخنرانی گذشته، «خیانت» خواند و گفت این کشورها «کوچکتر از آن هستند که بتوانند مسئله فلسطین را به حاشیه ببرند». او گفت که این اقدامات برای ایجاد خلل در روند نابودی اسرائیل طراحی شده ولی تاثیری در این رویداد نخواهد گذاشت.

تاکنون دو کشور امارات و بحرین روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل را آغاز کرده‌اند و کشورهای دیگری نیز قرار است به این روند بپیوندند.  

بیشتر از