عبور جو بایدن از مسیر دشوار آریزونا

برتری بایدن در آریزونا مداوم ولی اندک بوده است

جو بایدن نامزد حزب دموکرات-Drew Angerer / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

مثلی قدیمی هست که می‌گوید در یک ایالت مهم گرمسیری، آمار هیچ ربطی به سرنوشت ندارد.

ریسک کجاست؟

اگر جو بایدن نتواند در پنسیلوانیا برنده شود، چند راه واقع‌بینانه (گرچه دشوار) هست که بتواند او را به ریاست جمهوری برساند. برخلاف انتخابات قبلی، بسیاری از این راه‌های دشوار، از آریزونا می‌گذرند (ایالتی که از سال ۱۹۹۶ تا کنون و پیش از آن، تا ۱۹۴۸، به نامزد دموکرات‌ها رأی نداده است).

این ایالت، با ۱۱ رأی الکترال، بیشتر از ایالت غربی ویسکانسین می‌ارزد. اگر رای این ایالت، با یکی دو تا ایالت چرخشی عمده که بایدن در آنها برتری دارد (مثلا فلوریدا و میشیگان) ترکیب شود، ممکن است بدون تمام آن دردسرهایی که هیلاری کلینتون کشید، پیروزی را برای بایدن تضمین کند.

دور آخر

آریزونا هیچ‌وقت در فهرست اهداف کلینتون، جایگاه بالایی نداشت، ولی در آخرین مراحل کارزار، زمانی که نظرسنجی‌های ملی ظاهرا موقعیت پایداری برای او پیش‌بینی می‌کردند، شروع به جلب توجه کرد. محبوبیت او در میان رأی‌دهندگان لاتین‌تبار، در سراسر کشور، در مجموع مستحکم به نظر می‌رسید. از آنجا که آریزونا یکی از پنج ایالت دارای بیشترین لاتین‌تبار است، کلینتون درست در لحظه آخر شروع به توجه جدی به سوی این ایالت کرد، و یک هفته قبل از روز انتخابات یک کارزار مهم در آنجا برگزار کرد.

در نهایت اما او راه به جایی نبرد و با ۳.۵۵ امتیاز این ایالت را از دست داد. ولی همین امتیاز هم نسبت به عملکرد اوباما در ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ پیشرفت مهمی به حساب آمد. به همین دلیل، دموکرات‌ها تصمیم گرفتند این ایالت را در فهرست اهداف خود قرار دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روی زمین

اهمیت آریزونا از همان شروع کارزارهای انتخاباتی روشن بود. برای همین، دونالد ترامپ در تلاش برای برگرداندن آمار نگران‌کننده نظرسنجی‌ها، که او را عقب‌تر از رقیب نشان می‌دادند، چند مرحله کارزار انتخاباتی در آریزونا به راه انداخت. بایدن و کامالا هریس هم در این ایالت حضور یافتند ولی به طور کم سر و صدا تا رعایت ایمنی فاصله‌گیری اجتماعی را کرده باشند. 

این ایالت همچنین محل رقابت جدی برای رسیدن به سنا نیز هست، که در آن سناتور جمهوری‌خواه، مارتا مک‌سالی با حریف دموکراتش، مارک کلی، به رقابت می‌پردازد. خانم مک‌سالی، اندکی پس از شکست از کریستن سینما در رقابت بر سر دیگر کرسی سنا در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر ۲۰۱۸ به عنوان سناتور منصوب شد (ولی انتخاب نشد).

نظرسنجی‌ها، مک‌سالی را پیوسته عقب‌تر نشان می‌دهد ولی برخی از آنها رقابتی نزدیک را پیش‌بینی می‌کنند. ترامپ اخیرا در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود، او را مسخره کرد که صحبت‌هایش را طولانی می‌کند و گفت: «آنها نمی‌خواهند این حرف‌ها را گوش کنند مارتا. زود باش. تمام کن برویم.»

برتری بایدن در آریزونا مداوم ولی کم بوده است و فقط با چند امتیاز از رئیس جمهور جلوتر است. ترامپ برای تحکیم پایه‌های خود در روزهای منتهی به انتخابات به این ایالت سفر کرد. ولی نشانه‌ها حاکی است که دموکرات‌ها با تعداد بی‌سابقه‌ای در رأی‌گیری‌های پیش از موعد شرکت کرده‌اند، در حالی که حضور جمهوری‌خواهان تا اینجا کم‌رنگ‌تر بوده است. از آنجا که دموکرات‌ها تلاش زیادی کرده‌اند که رای جوانان و لاتین‌تبارها را به دست آورند، تعداد کل آراء زودهنگام در این ایالت با تعداد کل آراء سال ۲۰۱۶ برابری می‌کند.

© The Independent