مجلس فوریت طرح غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را تصویب کرد

اگر اروپا طی سه ماه روابط بانکی را برقرار نکند و از ایران نفت نخرد، جمهوری اسلامی از پروتکل الحاقی خارج می‌شود

ایران قصد دارد با احیای غنی سازی اورانیوم، امکان مذاکره را فراهم کند - برنا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی فوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را که توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تهیه شده بود، به‌اتفاق آرا تصویب کردند.

هنوز مشخص نیست که جزئیات این طرح چه زمانی در صحن مجلس به بررسی و رای گذاشته خواهد شد.

بر اساس این طرح سازمان انرژی اتمی می‌بایست احیای غنی‌سازی ۲۰ درصدی، افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده و احیای قلب رآکتور اراک را در دستور کار قرار دهد.

مطابق جزئیات منتشر شده، در این طرح، سازمان انرژی اتمی باید ظرفیت یک‌صد و نود هزار سو غنی‌سازی را احیا کند تا ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید کند. همچنین طی ۳ ماه از زمان تصویب طرح، این سازمان باید عملیات نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل ۱۰۰۰ عدد ماشین IR-2m در بخش زیرزمینی تأسیسات نطنز آغاز کند.

همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف است تا راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را ظرف چهار ماه طراحی و بهسازی کند تا به شرایط قبل از برجام بازگردد.

در بخشی دیگر از این طرح آمده است که اگر اروپا در سه ماه آینده، روابط بانکی خود را با ایران برقرار نکند و خرید نفت را از سر نگیرد، جمهوری اسلامی از پروتکل الحاقی نیز خارج خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در همین رابطه به ایلنا گفت: «عمده هدف ما این است که مسیر فشار و تحریم علیه ایران را برعکس کرده و طرف غربی را وادار کنیم مسیری که شکل داده‌اند را تغییر دهند ازاین‌رو قصد داریم بخش‌های مختلفی از صنعت هسته‌ای را فعال کنیم.»

ابوالفضل عمویی افزود که هدف از تصویب فوریت این طرح آن است که پیش از انتخابات آمریکا نشان دهیم که در ایران فرقی ندارد چه کسی در ایالات متحده رئیس‌جمهور می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس توافقنامه برجام قرار بود در ازای تعلیق موقتی برخی از بخش‌های چرخه تولید اورانیوم غنی شده توسط جمهوری اسلامی، تحریم‌های اقتصادی علیه آن لغو شود. اما در اردیبهشت سال ۹۷، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با بیان عدم التزام ایران به روح برجام و فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای، از برجام خارج شد.

با خروج آمریکا از برجام، فشارهای اقتصادی بر ایران افزایش یافت. در همین راستا، بلافاصله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز دستور داد تا مقدمات لازم برای احیای ۱۹۰ هزار سو، البته در قالب برجام، آغاز شود.

بیشتر از