بهائیان و زنان در ایران، قربانی تبعیض در ورودی دانشگاه‌ها

شهروندان بهائی باز هم پشت درهای بسته دانشگاه ماندند

تبعیض جنسیتی و مذهبی در بخش آموزش ایران نهادینه شده است - عکس از وبسایت دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی

پذیرش تبعیض‌آمیز همچنان در روند ورود به دانشگاه در ایران وجود دارد. علی‌رغم آن که ظرفیت دانشگاه‌ها، برای دختران کاهش ‌یافته است، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که ۵۳ درصد از پذیرفته‌شدگان را دختران تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر امسال نیز به‌مانند سال‌های گذشته، بهائیان به دلیل دین خود، از ورود به دانشگاه محروم شدند.

ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت که در کنکور سراسری سال ۹۹، مجموعاً تعداد ۱۸۹ هزار و ۹۴۸ داوطلب در کنکور سراسری سال ۹۹ پذیرفته شدند. او در ادامه افزود: «آمار پذیرفته‌شدگان رشته‌های با آزمون کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ به تفکیک جنسیت به این صورت است که زنان با آمار ۱۰۱ هزار و ۹۱۲ نفر یعنی ۵۳.۶ درصد بیشترین قبولی رشته‌های کنکور را از آن خود کردند. سهم مردان نیز ۸۸ هزار و ۳۶ نفر یعنی ۴۶.۴ درصد بوده است.»

وی در ادامه تأکید کرد که این ارقام تنها برای دانشگاه سراسری است و دانشگاه آزاد در رشته‌های غیرپزشکی، به طور مستقل نتایج را اعلام خواهد کرد. بر اساس آمار اعلامی ظرفیت پذیرش با آزمون در دانشگاه آزاد، ۸۸۶۹۳ نفر است.

طی سال‌های اخیر به دلیل تعداد بیشتر ورودی‌های دختر به دانشگاه، دستگاه‌های مختلف حکومت بر تفکیک جنسیتی تأکید دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد توکلی، از چهره‌های اصول‌گرا و عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام، در این ‌رابطه گفت: «باید بگویم که من از سهمیه‌بندی جنسیتی دفاع می‌کنم.» او در ادامه دلیل این موضع خود را چنین بیان کرد: اگر قرار باشد ترکیب جمعیتی دانشگاه‌ها طوری باشد که در زمانی زنان تحصیل‌کرده‌ای داشته باشیم که خواستگارانی تحصیل‌نکرده داشته باشند، مشکلاتی به وجود خواهد آمد که کیان خانواده را تهدید می‌کند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیشتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اسفند سال ۹۱ در مورد الگوی مدنظر حکومت از زن گفته بود: «زن، در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی؛ و در تعریف غالباً غربی، به‌مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود.»

وی همچنین در ۱۳ شهریور سال ۱۳۹۵ با ابلاغ «سیاست‌های کلی خانواده» و با تعریف نقش «مادری، همسری و خانه‌داری» برای زنان، از سران قوا خواست تا از این ایده «ایرانی - اسلامی» حمایت کنند.

لازم به توضیح است که مطابق اصل بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی: همه افراد ملت اعم از زن و مرد یكسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

تبعیض مذهبی در پذیرش کنکور

از سوی دیگر، شهروندان بهایی نیز در سال جاری اجازه ورود به دانشگاه را نیافتند. این در حالی است که آمار نشان می‌دهد دست‌کم ۱۵ نفر از این افراد با پیامی مبنی ‌بر «نقص پرونده» مواجه شدند. این پیام به دلیل عدم پرکردن بخش دین در فرم درخواست کنکور صادر می‌شود. در فرم درخواست شرکت در کنکور، نام ادیان مختلف غیر از «آیین بهائی» ذکر شده و شهروندان معتقد به این آیین، به دلیل عدم وجود نام دین خود، از پر کردن سایر گزینه‌ها امتناع می‌کنند.

در سال‌های گذشته نیز وقتی برخی از پذیرفته‌شدگان بهایی به سازمان سنجش مراجعه کردند و دلایل خود را بیان کردند، بدون دریافت توضیح بیشتر، از سوی مسئولان شنیدند که امکان پذیرش آنها وجود ندارد. حتی در مواردی استثنایی که یک بهائی - شاید براثر اشتباه - توانسته بود وارد دانشگاه شود، پس از یک ترم تحصیل و افشای موضوع، از دانشگاه اخراج شد.

اگرچه کارگزاران جمهوری اسلامی همیشه از پذیرش وجود تبعیض مذهبی در ایران سر باز می‌زنند، بر اساس اسناد افشا شده، مصوبه ششم اسفند ۱۳۶۹ شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی که بهائیان را از تحصیلات دانشگاهی محروم می‌کند، قانوناً اجازه ادامه تحصیل از این افراد سلب شده است.

در بند سوم این مصوبه صراحتاً آمده است که باید از ثبت ‌نام بهائیان در دانشگاه‌ها جلوگیری شود و چنان چه هویت بهائی فردی هنگام تحصیل احراز گردد باید از تحصیل محروم شود.

اگرچه در سال‌های پایانی دولت محمد خاتمی سعی شد تا با حذف بخش سؤال در مورد دین، این تبعیض را به نحوی دور بزنند، اما مجدداً به دلیل تفتیش عقاید در دانشگاه، افراد وارد شده مجدداً ناچار به ترک دانشگاه شدند.

موضوع محرومیت بهائیان از تحصیل از همان ابتدای پیروزی انقلاب سال ۵۷ آغاز شد. طی چهار دهه گذشته حکومت تمام تلاش خود را کرده تا این حق اولیه را از بهائیان سلب کند. این در حالی است که در اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی با تأکید بر «همه ملت» گفته شده است: «دولت موظف است وسایل آموزش ‌و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان‏ دوره متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسایل‏ تحصیلات‏ عالی‏ را تا سر حد خودکفایی‏ کشور به‏ طور رایگان‏ گسترش‏ دهد.»

بیشتر از