افزایش نگرانی از بروز ناآرامی در آمریکا و اتخاذ تدابیر ویژه امنیتی

نگرانی از بروز آشوب شاید در کشوری مانند ایالات متحده که دموکراسی در آن حاکم بوده و روند انتخابات در آن شفاف است امری معمول نباشد

به گزارش نیویورک تایمز فروشگاه‌های لوکس در نیویورک و کالیفرنیا تصمیم دارند پنجره‌های خود را بپوشانند- TIMOTHY A. CLARY / AFP

تامین امنیت انتخابات در هر کشوری در جهان یک امر ضروری و طبیعی است؛ از حفظ امنیت رأی دهندگان و مراکز اخذ رأی گرفته، تا مقابله با بروز هرگونه اشتباه، تقلب یا خرابکاری به منظور صیانت از آرای مردم.

ایالات متحده آمریکا نیز، به عنوان یک کشور قدرتمند و پرنفوذ در سطح جهانی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آن می‌تواند بر بسیاری از معادلات سیاسی و اقتصادی جهان تاثیر بگذارد، از این قاعده مستثنی نیست.

فضای به شدت دو قطبی شده جامعه آمریکا، افزایش تحرکات تروریستی و همه‌گیری ویروس جدید کرونا که موجب نارضایتی بسیاری در کشورهای مختلف از جمله آمریکا شده، نگرانی‌های امنیتی را دو چندان کرده است.

نگرانی از بروز آشوب و ناآرامی در شهرهای مختلف پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، شاید در کشوری مانند ایالات متحده که دموکراسی در آن حاکم بوده و روند انتخابات در آن شفاف است، امری معمول نباشد.

شبکه ان بی سی اواخر مهر ماه در گزارشی در همین زمینه نوشت، این وضعیت به دلیل تهدیدهای فزاینده گروه‌های مسلح راستگرای افراطی و فراخوان رئیس جمهوری برای تشکیل «لشکر» ناظران انتخاباتی تشدید شده است.

به گزارش این شبکه خبری که گرایش چپ دارد و منتقد سیاست‌های دونالد ترامپ جمهوری‌خواه است، نگرانی در حدی است که حتی نیروهای وزارت امنیت داخلی و پلیس اداره مهاجرت نیز به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

دو مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا به ان بی سی گفته‌اند که به ماموران این وزارتخانه، از جمله نیروهای اداره‌های مهاجرت و گمرک و مرزبانی، گفته شده است که برای کمک به تامین امنیت ساختمان‌های دولت فدرال در پایتخت آماده باشند.

این نهادهای امنیتی در گذشته وظیفه تامین امنیت واشنگتن در روز برگزاری مراسم آغاز به کار دولت جدید را بر عهده داشته است و هرگز برای تامین امنیت شهر در روز انتخابات، به دلیل ناآرامی‌های احتمالی، فراخوانده نشده بوده‌اند.

پلیس اداره‌های مهاجرت، گمرک و مرزبانی و سرویس محافظت فدرال، بخشی از «گروه ضربت محافظت از جوامع آمریکایی» هستند که در ماه ژوئن و بر اساس فرمان اجرایی ترامپ و در پاسخ به آنچه او «آشوب‌طلب‌ها و افراطی‌های  چپگرا» خوانده است، تشکیل شد.

برخی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده را که برای ماندن در کاخ سفید برای یک دوره چهار ساله دیگر مبارزه می‌کند، به دامن زدن به اختلافات نژادی در کشور متهم می‌کنند؛ اتهامی بزرگ و جدی که او آن را رد کرده است.

آقای ترامپ و برخی از کارشناسان می‌گویند که نژادپرستی یک معضل دیرینه و ریشه‌دار در آمریکا است که هنوز به طور کامل حل نشده و نارضایتی مردم آمریکا، نه فقط سیاهپوستان، بیشتر به عملکرد سیاستمداران مربوط است.

با این حال، منتقدان ترامپ برخی اظهارات او را تحریک‌کننده می‌دانند و می‌گویند راست افراطی و طرفداران برتری نژاد سفید، که عمدتا از حامیان او هستند، دست به اقدامات خودسرانه‌ای می‌زنند که مشکل را تشدید کرده است.

سه سال پیش، یک مرد جوان سفیدپوست در جریان تظاهرات راست‌گرایان افراطی در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا با خودرو به تجمع مخالفان چپگرای آنها زد و یک زن جوان را کشت و چند نفر دیگر را مجروح کرد.

هر چند الکس فیلدز جونیور، که به گفته دادستان‌های آمریکا یک راستگرای افراطی و معتقد به برتری نژاد سفید است، در دادگاه به قتل درجه اول محکوم شد، اما اقدام او میزان وخامت فضای دوقطبی حال حاضر آمریکا را نشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، تخریب ساختمان‌های دولتی، بانک‌ها و تاراج فروشگاه‌ها توسط برخی از معترضان که در چند مورد از اعتراضات چند سال گذشته در نقاط مختلف آمریکا رخ داده است، توجهات را به سمت دیگری سوق داده است.

در چند روز گذشته خبرهایی از اقدام فروشگاه‌ها در شهرهایی مانند واشنگتن، نیویورک و لس‌آنجلس برای پوشاندن پنجره‌ها با صفحه‌های چوبی برای محافظت از خود در برابر ناآرامی و خرابکاری‌های احتمالی خبر داده‌اند.

روزنامه یو اس ای تودی روز جمعه از قول مالک یک سالن آرایش در پایتخت در نزدیکی کاخ سفید نوشت: «وقتی تظاهرات در ماه مه شروع شد، به کل خیابان آسیب زدند ... برای همین تصمیم گرفتم دوباره پنجره‌ها را بپوشانم.»

روزنامه نیویورک تایمز نیز روز گذشته از تصمیم مشابه مالکان فروشگاه‌های لوکس در نیویورک و کالیفرنیا خبر داد.

دور اخیر اعتراضات خیابانی در آمریکا در خرداد ماه امسال، پس از آن که یک مرد سیاه پوست به نام «جورج فلوید» در بازداشت پلیس شهر مینیاپولیس جان خود را از دست داد، آغاز شد و در مواردی با خشونت همراه شد.

برخی فعالان حقوق سیاهپوستان پیشتر با حضور در برنامه‌های تلویزیونی این گونه اقدامات را محکوم کرده‌اند و گفته‌اند که این خرابکارها افرادی فرصت‌طلب هستند که ارتباطی با آنها ندارند و تنها به دنبال خرابکاری و سودجویی هستند.