کارزار انتخاباتی جو بایدن دیگر به فیسبوک اعتماد ندارد

کارزار انتخاباتی بایدن از جمع‌آوری ۵۰۰ هزار دلار اعانه در فیسبوک در چند روز باقیمانده به انتخابات بازمانده است

فیس‌بوک کارزار جو بایدن را در درک نکردن دستورالعمل درباره سیاست‌گذاری‌های جدید، مقصر دانسته است- JIM WATSON / AFP

پس از آن که یک مسئله فنی در فیسبوک تنها چند روز مانده به انتخابات، جلو جمع‌آوری پول دموکرات‌ها را گرفت، کارزار انتخاباتی جو بایدن بر فیسبوک تاخته است و این سوال را مطرح کرده است که آیا رئیس‌ جمهوری دونالد ترامپ از «مزایای تک‌حزبی و غیرمنصفانه» این بستر برخوردار شده است؟

کارزار انتخاباتی بایدن در بیانیه‌ای گفت که از جمع‌آوری ۵۰۰ هزار دلار اعانه در فیسبوک در کل هفته باقیمانده به انتخابات بازمانده است، و گفت که این رسانه اجتماعی، علی‌رغم نقش مهم و مناقشه‌برانگیزی که در انتخابات ۲۰۱۶ ایفا کرد، برای ایفای نقش خود در رای‌گیری ملی «آماده نبود.» 

راب فلاهرتی، مدیر دیجیتال کارزار انتخباتی معاون ریاست جمهوری پیشین، در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه گفت: «ما در پنج روز باقی‌مانده به روز انتخابات، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آگهی‌هایمان به شکل مناسب منتشر می‌شود، و یا این که آیا رقبای ما از یک مزیت غیرمنصفانه و حزبی برخوردار شده‌اند یا نه.» 

او افزود: «در حال حاضر برای ما مشخص نیست که آیا فیسبوک در موارد خاص به کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ مزایای انتخاباتی می‌دهد یا نه، اما کاملا مشخص است که فیسبوک، به‌رغم آن که چهار سال فرصت داشت، برای ایفای نقشش در این انتخابات اصلا آماده نیست.» 

فیسبوک به سی‌ان‌ان گفت که مسایلی که جلو انتشار آگهی‌های کارزار انتخاباتی آقای بایدن برای دریافت کمک مالی را گرفته است، بر کارزار انتخاباتی آقای ترامپ نیز تاثیر گذاشته است. فیسبوک گفت که این مشکل ناشی از تغییر در سیاست‌گذاری‌های این رسانه اجتماعی برای آگهی‌های سیاسی است.» 

مگان کلسن در توییتی نوشت:‌

به عنوان مثالی از مشکلات فیسبوک، ترامپ (در آن‌جا) در حال انتشار آگهی‌هایی است که می‌گوید برنامه مالیاتی بایدن منجر به افزایش ۱۴ درصدی مالیات خانواده‌های طبقه متوسط می‌شود، و آگهی‌های ما که روشن می‌کند بایدن مالیات افرادی را که درآمدشان زیر ۴۰۰ هزار دلار است افزایش نمی‌دهد، در حال حاضر در برخی صفحات مهم، قابل انتشار نیست.

اما به گفته فیسبوک، تغییر سیاست‌گذاری که برای هفته آخر پیش از انتخابات آمریکا در نظر گرفته شده بود، تنها بخشی از مشکل است. 

این شرکت همچنین کارزار (بایدن)‌ را در درک نکردن دستورالعمل درباره سیاست‌گذاری‌های جدید، مقصر دانسته است. 

فیسبوک در بیانیه‌ای گفت: «هیچ آگهی‌ از جانب یک فرد یا از روی ملاحظات حزبی، متوقف و یا رد نشده است.» 

فیسبوک در صفحه بلاگ خود نوشت:‌ «با آن که اغلب آگهی‌های سیاسی و موضوعی تحت تاثیر قرار نگرفته‌اند، از آنجا که محدودیت اجرایی شده است، ما شماری از مسایل پیش‌بینی نشده را شناسایی کردیم که بر کارزارهای هر دو حزب تاثیر گذاشته‌اند.» 

«برخی از مشکلات فنی بودند، و مشکلات دیگر ناشی از آن بود که آگهی‌کنندگان دستورالعمل‌هایی را که درباره زمان و نحوه تغییرات بر گروه‌های هدف اعلام کردیم، درک نکردند. ما تغییراتی را برای رفع این مشکلات ایجاد کردیم، و اغلب آگهی‌های سیاسی اکنون بدون مشکل در حال گردش هستند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از انتخابات گذشته ریاست جمهوری به این سو، فیسبوک و دیگر بستر‌های عمده رسانه‌های اجتماعی هدف موشکافی‌های بسیار بوده‌اند و مدیران ارشدی چون مارک زاکربرگ، مدیر فیسبوک، و جک دورسی، مدیر توییتر، برای بحث و پاسخگویی درباره نحوه مقابله با مسایل مختلف، از مداخله خارجی گرفته تا اطلاعات جعلی در مورد انتخابات دموکراتیک، به کنگره فراخوانده شدند. 

«مشکلات فنی»، تنها کارزارهای انتخاباتی را مختل نکرد. گزارش‌ها حاکی است که بازوهای جمع‌آوری پول احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه، از جمله «پرایوریتیز یو‌اس‌ای اکشن» که یکی از بزرگترین کمیته‌های اقدام حزب دموکرات در کشور است، نیز در طول هفته تحت تاثیر قرار گرفتند. 

به نوشته پولیتیکو، این گروه گفت که تخمین زده می‌شود که ۶۰۰ آگهی برای دو روز در این هفته، در ایالت‌های مهمی چون آریزونا و کارولینای شمالی به نمایش درنیامده است. 

گای سسیل، رئیس «پرایوریتیز یو‌اس‌ای» در بیانیه‌ای گفت:‌ «دو روز آخر نشان داد که بدون فشار عمومی، از رفتار مسئولانه سرباز زده می‌شود.» 

او افزود: «ما یکی از بزرگترین نهادهایی هستیم که برای آگهی‌های هر دو حزب، پول خرج می‌کنیم، و نباید برای آن که فیسبوک را به اقدام واداریم  و دست به دامن کارزارهای عمومی و بی‌پایان شویم. این کار برای بسیاری از سازمان‌های کوچکتری که برای مقابله با اطلاعات جعلی و سرکوب رای‌دهندگان تلاش می‌کنند و مثل ما از شبکه‌ها و منابع گروه‌های بزرگ  برخوردار نیستند، به مراتب دشوارتر است.» 

© The Independent

بیشتر از جهان