ناکافی بودن تعداد پرستار در ایران، دلیل افزایش مرگ‌ ناشی از کرونا

دبیرکل خانه پرستار از نحوه تخصیص بودجه کادر درمانی انتقاد کرد و گفت که کمتر از ۱۰ درصد کارانه به کادر پرستاری می‌رسد

خستگی ناشی از سه موج کرونا موجب شده که پرستاران در ایران نتوانند جسم خود را بازیابی کنند - KOOSHA MAHSHID FALAHI / MIZAN NEWS AGENCY / AFP

دبیرکل خانه پرستار ایران بار دیگر در مورد کمبود پرستار در ایران هشدار داد و ناکافی بودن تعداد پرستار و نحوه تخصیص بودجه درمان را یکی از دلایل افزایش موارد مرگ ناشی از ویروس کرونا دانست.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، در گفت‌وگو با ایلنا ابراز تاسف کرد که در سال‌های گذشته برای جذب نیروی پرستاری همکاری نشده و چند سال متمادی استخدام به صفر رسیده ‌است؛ در حالی که سالانه سه هزار پرستار در کشور بازنشسته می‌شوند.

او با اشاره به فشار طولانی‌مدتی که در ماه‌های گذشته بر کادر درمان بوده اظهار داشت: «در حال حاضر هزاران پرستار در مرخصی استعلاجی هستند و هزاران پرستار دیگر هم کار خود را ترک کرده‌اند. یک سری از پرستاران هم با وجود این که درمان شده‌اند، به دلیل باقی ‌ماندن آثار حمله کرونا به ریه و اندام‌های دیگرشان، توان کار کردن ندارند.»

دبیرکل خانه پرستار مهاجرت هزاران پرستار را دلیل دیگر کمبود پرستار در کشور عنوان کرد و ادامه داد: «در حال حاضر پرستاران فرصت استراحت ندارند. بدن آن‌ها آماج حملات استرس شده است. کار آن‌ها موجب ایجاد تنش‌های عاطفی در زندگی‌شان شده است؛ این وضعیتی نیست که بدن بتواند در مقابلش مقاومت کند و در این میان عده‌ای با اعدادی که برای پرداخت مطالبات کادر درمان اعلام می‌شود؛ اما خروجی چشم‌گیری ندارد، بازی می‌کنند.»

اشاره او به آماری است که به تازگی از سوی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام شد. نوبخت خبر اختصاص پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات کادر درمان را اعلام کرد.

به گفته او، با توجه به این که سال گذشته هم شش هزار میلیارد تومان برای تامین بودجه معوقات‌ کارانه کادر درمان اختصاص یافته بود، در مجموع ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات کادر درمان در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اختصاص یافته ‌است. اما دبیرکل خانه پرستار می‌گوید که حدود ۷۰ درصد از این مبلغ به پزشکان پرداخت می‌شود و سهم پرستاران اندک است.

شریفی مقدم ادامه داد: «بسیاری از پرستاران با تعجب می‌پرسند که کدام یک از این هزاران میلیارد تومان‌ها به درستی و بر اساس عدالت توزیع شده است؟»

او گفت: «خستگی ناشی از سه موج کرونا موجب شده که پرستاران نتوانند جسم خود را بازیابی کنند. از آن طرف هم وقتی می‌خواهند کارانه پرداخت کنند کمتر از ۱۰ درصد از آن به کادر پرستاری می‌رسد. تازه اگر به هر پرستار که به طور متوسط ۱۰ ماه معوقه دارد، ۱۰ میلیون تومان پرداخت شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد شریفی مقدم در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: «آقای نوبخت به گونه‌ای از ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول صحبت می‌کنند که مخاطبان صحبت‌هایشان فکر می‌کنند، که دیگر کادر درمان آرزویی ندارد و همه چیز بی‌نقص است. پایان سال گذشته که ۶ هزار میلیارد تومان از این ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به نام پرداخت کارانه کادر درمان اختصاص یافت، ارقامی را که در فیش‌های پرستاران به نام‌کارانه قرار گرفت، منتشر کردیم.»

دبیرکل خانه پرستار اظهار داشت: «اگر دولت با به کارگیری نوعی سخت‌گیری منسجم و پرداخت کمک هزینه، بسته‌های معیشتی و حقوق بیکاری مردم را به در خانه ماندن ملزم می‌کرد، آن وقت می‌توانستیم به کاهش مرگ و میرها و بهبود شرایط کادر درمان که شبانه‌روزی در بیمارستان‌ها مستقر هستند، امیدوار باشیم؛ اما این شرایط حاکم نیست و محدودیت‌های چند هفته‌ای هم چندان مورد استقبال قرار نگرفته‌اند و سفرها با وجود برخی محدودیت‌های تردد، همچنان به راه هستند.»

بر اساس آخرین آماری که روز نهم آبان‌ماه منتشر شد، آمار روزانه مبتلایان به هشت هزار و ۱۱ نفر و فوتی‌ها به ۳۶۵ نفر رسیده ‌است. بر اساس آمارهای رسمی، تا تاریخ مذکور، ۶۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ۴۷۷ هزار و سه نفر بهبود یافته‌اند و ۳۴ هزار و ۴۷۸ نفر جانشان را از دست داده‌اند.

بیشتر از