حکمتیار خواهان قطع روابط دیپلماتیک افغانستان و فرانسه شد

فرانسه از متحدان نزدیک دولت افغانستان است و در ۲۰ سال گذشته در تامین امنیت و توسعه افغانستان نقش فعال داشته است

کابل تاکنون هیچ واکنشی به این سخنان آقای حکمتیار و همینطور حمایت مکرون از بازنشر کاریکاتور پیامبراسلام نشان نداده است-AAMIR QURESHI / AFP

با اوج‌ گیری تظاهرات ضدفرانسوی در بسیاری از کشورهای اسلامی، در افغانستان نیز صدها نفر به خیابان‌ها ریخته و نسبت به سیاست دولت فرانسه اعتراض کرده اند.

در دو روز گذشته صدها نفر در کابل، غور، بدخشان و هرات نسبت به سخنان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعتراض کرده‌اند. معترضان در کابل برروی عکس‌های مکرون علامت ضربدر کشیده و پرچم فرانسه را آتش زده‌اند. بسیاری از این تظاهرات از سوی گروه‌ها و احزاب مذهبی سازماندهی شده است.

حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، رهبر جهادی پیشین و از منتقدان سرسخت آمریکا و غرب، برگزارکننده یکی از این گردهمایی‌ها بود که با شعارهای ضدفرانسوی و آمریکایی پایان یافت. حکمتیار در این گردهمایی خطاب به شرکت‌کنندگان گفت: ‌«از حکومت کابل می‌خواهیم روابط دیپلماتیک  خود را با فرانسه قطع کند. سفارت فرانسه در کابل را ببندد. سفیر خود را از فرانسه برگرداند.»

کابل تاکنون هیچ واکنشی به این سخنان آقای حکمتیار و همینطور حمایت مکرون از بازنشر کاریکاتور پیامبراسلام نشان نداده است.

فرانسه از متحدان نزدیک دولت افغانستان به شمار می‌رود که در ۲۰ سال گذشته در تامین امنیت و توسعه افغانستان نقش فعال داشته است. دو کشور در سال ۲۰۱۲ پیمان همکاری و دوستی امضا کردند. کشور فرانسه تاکنون سه هزار و ۶۰۰ نیرو در قالب «نیروهای بین المللی کمک به امنیت» در افغانستان مستقر کرده و در جریان سال‌های جنگ در افغانستان، تعداد ۸۵ کشته داشته است.

فرانسه همچنین پس از آمریکا، آلمان، بریتانیا و ایتالیا، پنجمین کشور بزرگ فعال در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت افغانستان بوده است اما  زودتر از آمریکا و دیگر متحدانش نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد.

این کشور میلیون‌ها دلار در بخش بهداشت عمومی، تامین انرژی و آموزش و پرورش در افغانستان هزینه کرده است. یکی از بزرگ‌ترین سرمایه گذاری‌های تاریخی فرانسه در افغانستان، تاسیس و مدیریت «دبیرستان استقلال» است که از بهترین مدارس کابل قلمداد می شود اما در پی اعتراضات اخیر، تعدادی از دانش آموزان همین مدرسه نیز طی یک گردهمایی اعتراضی، کتاب‌های درسی فرانسوی و پرچم فرانسه را آتش زده‌اند.

خشم مردم افغانستان ناشی از سخنان مکرون است که اعلام نموده کشورش از انتشار کاریکاتور پیامبراسلام و طراحان آن همواره حمایت خواهد کرد و تاکیده کرده است که راه «ساموئل پتی»، معلم کشته شده برای گسترش آزادی بیان، ادامه خواهد یافت.

بخش دیگری از گفته‌های مکرون که آتش این اعتراضات را بیشتر شعله‌ور کرده، سخنان وی در جمع استادان دانشگاه سوربن پاریس است که طی آن معلم سربریده شده را «چهره جمهوری فرانسه» خوانده و تاکید کرده است که وی، تجسم اراده این کشور برای شکست دادن «تروریست‌ها» و تضعیف اسلامگرایان است تا انسان‌ها بتوانند آزاد زندگی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از سران کشورهای اسلامی از جمله ترکیه، پاکستان و جمهوری اسلامی ایران نیز این سیاست مکرون را محکوم کرده‌اند.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انواع تروریسم اظهار داشته است:‌ «آزادی بیان و فرهنگ باید نماد احترام، بردباری و صلح باشد که اقدامات و رفتارهای نفرت انگیز، خشونت و افراط‌گرایی ضد همزیستی در آن جای ندارد.»

چنین به نظر می رسد که با وجود فشار گروه های اسلام‌گرا، دولت افغانستان نیز در قبال این مساله سیاست «نه افراط و نه تفریط» را در پیش گرفته است.

در جریان خشونت‌های اخیر در فرانسه دست کم چهار غیرنظامی به دست دو اسلامگرا کشته شده‌اند.

بیشتر از