۱۲۰ هنرمند ایرانی خواهان پایان جنگ قره‌باغ شدند

جنگ افروزان با نقشه‌ای قدیمی و با تحریک احساسات ملی، قومی و مذهبی، تفرقه‌افکنی می‌کنند

در بیانیه هنرمندان آمده که استثمارگران به منظور چ‍اول منطقه به نزاع قومیتیُ مذهبی دامن می زنند - TOFIK BABAYEV / AFP

بیش از ۱۲۰ نفر از فیلمسازان، بازیگران و فعالان عرصه سینما و هنر در ایران در بیانیه‌ای خواهان پایان جنگ قره‌باغ شدند.

در این بیانیه، با اشاره به تاریخ طولانی جنگ‌های خاورمیانه آمده است که استثمارگران همیشه با استفاده از تفاوت‌های قومیتی و فرهنگی، در پی چپاول منطقه بوده‌اند و همین موضوع زمینه تجزیه کشورها و رویارویی مردم منطقه را ایجاد کرده است.

در ادامه متن آمده است: «سرمایه‌سالاری این بار آتش جنگ را میان کشورهای جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان به بهانه قره‌باغ برافروخته و می‌خواهد دامنه آن را به کشورهای پیرامون و همسایه، به‌ویژه ایران که در درازنای تاریخ، بستر همزیستی و همبستگی اقوام گوناگون بوده است، گسترش دهد. اکنون فجایع این جنگ، روزبه‌روز فراگیر شده و گروه‌های تروریستی به منطقه گسیل شده‌اند تا با جنایت و نسل‌کشی، راه چپاول ملت‌ها هموار شود.»

در پایان، از سازمان ملل و کشورهای مدعی حامی حقوق بشر خواسته شده که به ‌جای صدور بیانیه، به اقدامی عملی برای پایان این جنگ مبادرت ورزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان امضاکنندگان متن، اسامی افرادی مانند کیانوش عیاری، جعفر پناهی، بهمن فرمان‌آرا، واروژ کریم مسیحی، عزیزالله حمیدنژاد، حمید نعمت‌الله، علی مصفا، علیرضا رئیسیان، همایون اسعدیان، کامبوزیا پرتوی، کیومرث پوراحمد، هانیه توسلی، محمدعلی نجفی، محسن امیریوسفی، سامان سالور، مائده طهماسبی، محمدمهدی عسگرپور و داریوش فرهنگ به چشم می‌خورد.

درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر، بیش از یک ماه پیش، مجدداً آغاز شده و تعداد زیادی از مردم غیرنظامی نیز در همین جنگ جان خود را از دست ‌داده‌اند. دو طرف یکدیگر را به حمله علیه مواضع غیرنظامی می‌کنند.

علی‌رغم اینکه حکومت ایران در این جنگ به طور صریح از طرفی حمایت نکرده است، اما نمایندگان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در استان‌های ترک‌نشین از جمهوری آذربایجان حمایت کرده‌اند. همچنین، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل او نیز از طرف آذری حمایت کرده است.

جنگ قره‌باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۸۸ و بر سر ادعای مالکیت بر منطقه قره‌باغ جریان دارد. قره‌باغ تا چندی پیش به‌صورت خودمختار اداره می‌شد، اما آذربایجان با توجه‌ به قطعنامه‌های سازمان ملل، این منطقه را جزئی از خاک خود می‌داند. ارمنستان نیز با استناد به تاریخ منطقه مدعی است که قره‌باغ باید مستقل اداره شود و به دلیل اکثریت ارمنی ساکن منطقه، از آن حمایت می‌کند.

بیشتر از