ماه آبی ۲۰۲۰ چیست و چگونه می‌توان این پدیده نادر را در هالووین تماشا کرد؟

دومین قرص کامل ماه در اکتبر بر اساس یک سوء برداشت نام‌گذاری شده است

نادرتر از این رخداد این است که ماه کامل با هالووین مقارن و همزمان شود- Emmanuel DUNAND / AFP

برای نخستین بار طی بیش از ۷۰ سال گذشته، پدیده نادر ماه آبی در آخر هفته جاری، همزمان با هالووین رخ خواهد داد. قرص کامل ماه در انگلستان، شنبه ساعت ۴:۵۳ بعدازظهر، کمتر از ۲۰ دقیقه پس از غروب خورشید، طلوع خواهد کرد. این دومین قرص کامل ماه طی ماه جاری است. نخستین ماه کامل در اول اکتبر پدیدار شد؛ چیزی که باعث می شود این قرص ماه کامل دوم، «ماه آبی» نام‌گذاری شود. 

این نام‌گذاری در واقع از سوء‌برداشت یک ستاره‌شناس آماتور از معنی اصلی آن در سال ۱۹۴۶ ناشی شده است. اصطلاح «ماه آبی» به سومین قرص کامل ماه (در فصلی که در آن چهار قرص کامل رخ می‌داد) اطلاق می‌شد، ولی جیمز هیو پروت در مقاله‌ای در مجله آسمان و تلسکوپ به اشتباه این اصطلاح را برای توصیف دومین قرص ماه کامل طی یک ماه به کار برده بود. با وجود آن که این نشریه بعدها در سال ۱۹۹۹ به اشتباه خود در نامیدن «ماه آبی» اذعان کرد، اما از آن زمان این نام به صورت گسترده‌‌ای به‌کار ر فته است. ظهور دو قرص ماه کامل در یک ماه تقویمی، به طرز چشمگیری نادر و کمیاب است و چنین پدیده‌ای تقریبا هر دو سال و نیم یک بار رخ می‌دهد.

نادرتر از این رخداد این است که ماه کامل با هالووین مقارن و همزمان شود. آخرین باری که ماه کامل، (مانند ماه در شنبه همین هفته) در تمام مناطق زمانی جهان در هالووین قابل مشاهده بود، در سال ۱۹۴۴ رخ داده است.

البته این اسم در واقع ربطی به رنگ ماه ندارد و قمر سیاره زمین تنها در شرایط بسیار خاص و نادر می‌تواند آبی به نظر برسد؛ یعنی شرایطی که خاکستر و ذرات گرد و غبار ناشی از آتشفشان‌ها یا آتش سوزی جنگل‌ها به اتمسفر زمین راه یابد و تصویر ماه را از نگاه ناظر زمینی از حالت طبیعی خارج کند.

برای مشاهده و عکاسی از تنها ماه آبی سال ۲۰۲۰، چند توصیه مطرح شده است که از آن جمله می‌توان به دوری از مناطق پر از آلودگی نوری و نیز استفاده از برنامک‌های ردیاب مکان طلوع و غروب آن در آسمان اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه در واقع زمانی که به افق نزدیکتر باشد، بر اثر یک توهّم بصری در مغز، بزرگتر به نظر می‌رسد. این توهّم از آنجا ناشی می‌شود که مغز، ابعاد ماه را با تصویر اشیاء دیگر در افق، مانند درختان و ساختمان‌ها، مرتبط می‌کند.

اندرو فیوسک پیترز، عکاس طبیعت و حیات وحش که عکس‌هایش از ابرماه‌ها در روزنامه‌های سراسری انگلستان دیده می‌شود، پیشنهاد می‌کند که به منظور انعطاف‌پذیری بیشتر در عکس‌برداری، از سه پایه‌های سنتی عکاسی استفاده نشود. او می‌گوید: «توصیه می‌شود بنشینید و از زانوهای خود به شکل خلّاقانه به عنوان سه پایه عکاسی استفاده کنید.»

زمانی که صحبت از تنظیمات دوربین می‌شود، وقتی بخواهیم ماه را در عکس خود نشان دهیم، می‌توانیم سرعت شاتر و حساسیت به نور دوربین خود را نسبتا پایین نگاه داریم. در مجموع حساسیت بالا به نور، بازیابی جزییات در بخش‌های تاریک را دشوارتر خواهد کرد.

آقای فیوسک پیترز در عکاسی‌های خود از یک دوربین دیجیتال تک‌لنزی بازتابی SLR استفاده می‌کند. هرچند، این تنظیمات در دوربین‌های معمول موجود در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه نیز در دسترس است.

© The Independent

بیشتر از زندگی