نمونه‌های سیارک «بنو» در راه بازگشت به زمین

کپسولِ حاوی نمونه‌ها در ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۲۳ در صحرای یوتا فرود خواهد آمد

تصویر شبیه سازی شده از فضاپیمای اوسیریس-رکس در حال پایین آمدن بر سطح سیارک بنو-Hando / NASA/Goddard/Arizona State University / AFP

نمونه‌برداری ناسا که در جریان جمع‌آوری آن از یک سیارک دچار مشکل فنی شده بود، اینک با برطرف شدن ایراد فنی به زمین باز می‌گردد. کاوشگر اوسیریس-ایکس صدها میلیون مایل دورتر از زمین بر روی سیارک بنو (Bennu) فرود آمده بود و با استفاده از بازوهای روباتیک خود مقادیری از سنگ‌ها و خرده ذرات را جمع‌آوری کرده بود. نمونه‌برداری انجام شده به قدری زیاد بود که یک سنگ در قسمت در ورودی محفظه گیر کرده بود و باعث شده بود که نمونه سنگ‌های داخل محفظه از طریق درز شکاف موجود، به فضا تخلیه شوند.

ناسا در این بین مشکل فنی را برطرف کرده است و درِ محفظه نمونه را بسته است و تنظیمات بازگشت کاوشگر به زمین را نیز فعال کرده است. آژانس فضایی ناسا فرمان قطع ارتباط دو بخش مکانیکی بازوی روباتیک را ارسال کرده است. ناسا می‌‌گوید ابتدا لوله حامل گاز نیتروژن را قطع کرده و سپس سر کلکتور را از خود بازو جدا کرده است. فضاپیما در ادامه درِ کپسول حاوی نمونه‌های جمع آوری شده و نیز دو قفل داخلی کپسول را بسته است. 

حساب کاربری این فضاپیما در توییتر در توییتی اعلام کرد: «من رسما کپسول حاوی نمونه‌ها را بستم! نمونه‌های جمع‌آوری شده سیارک بنو درون محفظه بسته شده و آماده سفر بازگشت به زمین است. کپسولِ حاوی نمونه‌ها در ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۲۳ در صحرای یوتا بر زمین فرود خواهد آمد. ممنون از همگی بابت آن که بخشی از سفر من بودید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریچ برنز، مدیر پروژه ماموریت اوسیریس-ایکس، طی یک کنفرانس خبری اظهار داشت: «ما امروز اینجا هستیم که اعلام کنیم عملیات را با موفقیت تکمیل کردیم.» اگرچه ناسا درخصوص میزان ماده به جا مانده در فضاپیما مطمئن نیست، اما اپراتورهای ماموریت بر اساس تصاویر بازوی روباتیک و جمع‌آوری‌کننده، اطمینان دارند که دستکم ۴۰۰ گرم از نمونه‌ها را در اختیار دارند.

از آنجا که تصاویر تنها ۱۷درصد از چیزهایی را  نشان می‌دهند که کلکتور حمل می‌کند، بر اساس اعلام تارنمای The Verge، تخمین زده می‌شود که بیش از یک کیلوگرم از نمونه‌برداری سیارک در راه بازگشت به زمین باشد. 

دانته لاورتا، مدیر بازرسی ماموریت اوسیریس-اکس، می‌گوید: «حتی اگر که ما مقادیری از نمونه‌ها را در نتیجه باز ماندن منافذ دریچه از دست داده باشیم، اطمینان داریم، من اطمینان دارم و تیم ماموریت نیز اطمینان دارد که هنوز صدها گرم از نمونه‌برداری را که برنامه‌ریزی کرده بودیم به زمین باز گردانیم، در اختیار داریم.»

اوسیریس-اکس تنها برای چند ثانیه روی سطح سیارک بنو نشست، اما انتظار نمی‌رود که پیش از ماه مارس، موقعیت خود را ترک کند. این کاوشگر در سپتامبر سال ۲۰۲۳، هفت سال پس از پرتاب آن به فضا در ۲۰۱۶، به زمین بازخواهد گشت. این نخستین باری است که ایالات متحده نمونه‌ای از مواد دست نخورده سیارکی را جمع‌آوری می‌کند. ژاپن تنها کشور دیگری است که تا کنون به چنین موفقیتی دست یافته است. 

سیارک‌ها بقایای به‌جا مانده از دوران شکل‌گیری منظومه شمسی در ۴ و نیم میلیارد سال پیش هستند و بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده می‌‌تواند از منشاء حیات روی زمین رمزگشایی کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی