پنج مسابقه یواف‌سی بعد از بازنشستگی حبیب نورمحمدوف

با خروج این قهرمان روس، خلائی در صدر این ورزش رزمی شکل گرفته است

حبیب نورمحمدوف-- Ethan Miller/Getty Images/AFP

آخر هفته گذشته، در رویداد اصلی مسابقات یواف‌سی ۲۵۴، حبیب نورمحمدوف در دور دوم جاستین گاتیه را شکست داد تا با حفظ کمربند سبک‌وزن بدون شکست با رکورد ۲۹ بر صفر بازنشسته شود.

با خروج این قهرمان روس، خلائی در صدر این ورزش رزمی شکل گرفته است که بازیکنان زیادی را برای تصاحب جایگاه قهرمانی به چالش می‌گیرد.

در همین حال، در یکی از دو رویداد اصلی در «جزیره مبارزه» ابوظبی، رابرت ویتاکر، دارنده عنوان قهرمانی وزن متوسط، دومین پیروزی متوالی خود را از زمان از دست دادن کمربند خود به اسرائیل آدسانیا در یک سال پیش، به دست آورد تا دوباره در بازی برگشت با او روبرو شود و امکانی را برای جارد کانونیر برای مبارزه مجدد با خود فراهم کند.

مبارزات پیش رو در یواف‌سی ۲۵۴ به قرار زیر است:

کانر مک گرگور در مقابل داستین پوآیر برای کمربند سبک‌وزن رقابت خواهد کرد

پوآیر (۶-۲۶) ادعای بسیار بیشتری برای پیروزی در این مبارزه در مقابل مک گرگور (۴-۲۲) دارد که در چهار سال گذشته در وزن ۱۵۵ پوند پیروز نبوده است. اما در این مسابقه به هر روی ژانویه برگزار خواهد شد، و شک نکنید که رئیس مسابقات دانا وایت بسیار مشتاق دارد که کمربند سبک‌وزن را به یکی از این دو اعطا کند.

حقیقت این است که پیش‌بینی پیروز این مبارزه آسان جلوه می‌کند، اما این خود می‌تواند هیجان و فریب بیشتری را به مسابقات اضافه کند که تا کنون کم از آن نداشته است. مک گرگور در اوایل راند اول وقتی این زوج در رده‌ وزنی خیلی سبک در ۲۰۱۴ دیدار کردند، پوآیر را ناک اوت کرد، اما «الماس» از آن دوره به بعد راهی طولانی را به عنوان یک مبارز طی کرده است و در رده سبک‌وزن رزومه نخبه‌ای برای خود دست و پا کرده است. او موقتاً در سال گذشته حائز عنوان قهرمانی بود.

به علاوه، اگر مک‌گرگور کمربند را ببرد، این فرصت را خواهد داشت که کاری را انجام دهد که اغلب انتقاد می‌شود چرا هرگز به آن موفق نشده است: دفاع از یک عنوان جهانی.

جاستین گاتیه در مقابل دن هوکر

سهام گاتیه پس از شکست او در مقابل حبیب خیلی سقوط نکرد، صرف نظر از این که شکست «های‌لایت» در مقابل حبیب چقدر سنگین بوده باشد.

پیروزی این آمریکایی در بازی مقابل مک گرگور یا بازی بازگشت در مقابل پوآیره برای کمربند سبک‌وزن محل تردید است، اما نباید گیجی (۳-۲۲) را دست کم گرفت.او طی دو سال گذشته ثابت کرده است که مبارزی است که خود را متحول کرده است،  و احتمالاً در آینده قابل پیش‌بینی در بالای رده‌های گروه حضور خواهد داشت.

چند گزینه فریبنده برای این قهرمان موقت سابق وجود دارد، اما شکست در مقابل دن هوکر (۹-۲۰) از نیوزلند مطمئناً یک قتل وحشیانه خواهد بود.

تونی فرگوسن در مقابل مایکل چندلر

این مبارزه می‌تواند در کنار مبارزه بین مک‌گرگور در مقابل پوآیره یکی از دو رویداد اصلی مسابقات باشد، اگر به واقع این دو با هم روبرو شوند. پیروز مبارزه بین فرگوسن (۴-۲۵) و چندلر (۵-۲۱) با پیروز این مبارزه رودررو خواهد شد.

فرگوسن هفت سال پیش از اینکه در اوایل سال جاری گیجی مسابقه مسترکلاس را [در مقابل حبیب] برگزار کند و بزرگترین رؤیای هر طرفدار هنرهای رزمی ترکیب؛ یعنی مبارزه فرگوسن در مقابل حبیب را از بین ببرد، شکستی در ۱۲ مسابقه گذشته خود نداشته است. مبارزه فرگوسن با حبیب در پنج موقعیت مختلف برنامه‌ریزی شده بود و هر بار نتوانسته بود برگزار شود، اما هنوز هم فرگوسن ۳۶ ساله در یو اف سی حتی بدون رویارویی با حبیب نیز آینده‌ درخشانی دارد.

پیروزی در این مبارزه احتمالاً قهرمان موقت سابق را به عنوان قهرمانی می‌رساند و چه کسی بهتر از جدیدترین مبارز یو اف سی برای مبارزه است؟ چندلر، دارنده عنوان سبک‌وزن در بلاتور که به عنوان یک مبارز یدکی برای رویداد اصلی هفته گذشته فعالیت می کرد، می‌خواهد ثابت کند که او در کالیبر یواف‌سی است. قطعاً شکست کسی به تجربه و خطرناکی فرگوسن شایستگی چندلر را ثابت خواهد کرد.

رابرت ویتاکر مقابل اسرائیل آدسانیا

یک سال پیش، آدسانیا (۰-۲۰) استادانه ویتاکر (۵-۲۲) را در حیاط خلوت این استرالیایی شکست داد و در دور دوم «بابی ناکلز» را به پایان رساند و در پایان مرحله اول او را بر زمین زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویتاکر در آن شب همه توانش را نشان نداد، و گرچه این بدان معنا نیست که او در یک بازی برگشت آدسانیا را شکست می‌دهد، عملکرد این استرالیایی در ۱۲ ماه پس از آن رویداد قطعا نشان می‌دهد که یک مبارزه دوم بین این دو حریف رقابتی‌تر خواهد بود.

ویتاکر در تابستان در یک نبرد پرتنش و تاکتیکی برابر دارن تیل پیروز شد واین لیورپولی را قبل از بازگشت به «جزیره مبارزه» برای رسیدن به یک پیروزی تصمیم‌ساز برابر کانونیر در هفته گذشته، پشت سر گذاشت. ویتاکر در مقابل تیل عالی در شکست کانونیر چشمگیر ظاهر شد. وی تقریباً حریف آمریکایی را در فریم سوم و آخر تمام کرد.

هیچ گزینه فوری دیگری برای ویتاکر وجود ندارد. برای آدسانیا این موضوع صادق است. بنابراین بازی برگشت بین دو مرد که به نظر می‌رسد هر دو جای‌شان در یک لیگ است، منطقی جلوه می‌کند.

جرد کانونییر در مقابل پائولو کوستا

تعداد قابل توجهی از هواداران انتظار داشتند که کانونیر (۵-۱۳) ویتاکر را ناک اوت کند. آدسانیا نیز همین انتظار را داشت.

پیش از باخت به استرالیایی، کانونیر از زمان سقوط در لیگ در اواسط سال ۲۰۱۸ در وزن متوسط سه ناک اوت/ناک اوت فنی داشته است، اما به نظر می‌رسد هنوز بیشتر بر قدرت بدنی خود تکیه دارد تا مهارت‌های فنی.

این رقیب احتمالی عنوان قهرمانی باید در مرحله بعدی با قهرمان پائولو کوستا (۱-۱۳) روبه‌رو شود که در ماه سپتامبر توسط آدسانیا بر زمین افتاد. کانونیر و کاستا هر دو صاحب کیفیات لازم برای قهرمانی تصور می‌شدند اما دارنده عنوان فعلی و سلف او نشان دادند که شاید هنوز برای آن کاملاً آماده نباشند.

مبارزه بین این دو نفر به احتمال زیاد با یک ناک اوت خاتمه می‌یابد و باعث می‌شود تا برنده جایگاهش را در بالای رده میان‌وزن‌ها حفظ  کند.

© The Independent

بیشتر از ورزش