شتاب گرفتن شیوع کرونا در ایالت‌های اثرگذار بر نتیجه انتخابات آمریکا

افزایش شیوع کرونا در سیزده ایالت می‌تواند رأی دهندگان را از رئیس جمهور جمهوریخواه برگرداند  

شیوع سریع کرونا می‌تواند معادلات را برای پیروزی مجدد رئیس جمهور در ایالت‌های غرب میانه پیچیده کند- Bryan R. Smith / AFP

براساس یک تجزیه و تحلیل جدید، نتیجه رقابت‌های ریاست جمهوری هفته آینده احتمالاً توسط ایالت‌هایی تعیین می‌شود که اینک با افزایش شمار مبتلایان به کرونا مواجه هستند. 

در ۱۳ ایالت که در آن‌ها رقابت بر سر نتیجه انتخابات هفته آینده بسیار فشرده است، علی‌رغم ادعای دونالد ترامپ مبنی بر این که بحران کرونا در آستانه پایان یافتن است، آمار روزانه مبتلایان به این ویروس رشد مضاعف داشته است. 

مطابق گزارش روز پنج‌شنبه خبرگزاری رویترز، این هم‌زمان است با عبور آمار مبتلایان جدید به کرونا در سراسر آمریکا از مرز ۹۱ هزار مورد در روز که یک رکورد جدید محسوب می‌شود. 

آقای ترامپ روز چهارشنبه در ایالت آریزونا که طی دو هفته گذشته شاهد افزایش ۴۲.۳ درصدی در آمار مبتلایان روزانه به کرونا بوده است، اظهار داشت که بحران کرونا در آستانه پایان گرفتن است. 

اما تجزیه و تحلیل واشینگتن پست نشان می‌دهد که در آریزونا و دوازده ایالت دیگر، موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در روز به طور متوسط ۴۵ درصد افزایش یافته است. این مساله می‌تواند برای انتخاب مجدد رئیس جمهور مشکل‌ساز باشد. 

نشریه سیاسی معتبر کُک پلیتیکال ریپورت با استفاده از آمار ۱۳ ایالت که در آن‌ها رقابت فشرده است، نشان می‌دهد که بین ۱۴ تا ۲۸ اکتبر میانگین هفتگی موارد جدید ابتلا به کرونا از ۲۱ هزار مورد در روز به ۳۰ هزار مورد در روز افزایش یافته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مینه سوتا و ویسکانسین، دو ایالتی که آقای ترامپ در یک نظرسنجی اخیر، ۱۷ درصد از جو بایدن، رقیب دموکرات خود عقب است، شاهد شیوع سریع کرونا بوده‌اند. 

شیوع سریع کرونا می‌تواند معادلات را برای پیروزی مجدد رئیس جمهور در ایالت‌های غرب میانه پیچیده کند. چهار سال پیش، پیروزی در این ایالت‌ها بر هیلاری کلینتون او را روانه کاخ سفید کرد. 

در همین حال، مطابق یک نظرسنجی که هفته گذشته به سفارش واشینگتن پست و ‌ای‌بی‌سی نیوز انجام شد، عدم رضایت از عملکرد آقای ترامپ ۵۸ درصد است. این نشانه دیگری ازعدم رضایت رای‌دهندگان از پاسخ دولت وی به بحران کرونا است. 

طبق یک تحلیل منتشر شده از سوی رویترز، روز پنج‌شنبه، ۱۲ ایالت شاهد رکورد ابتلای روزانه به کرونا بوده‌اند. این ایالت‌ها عبارت‌اند از: ایلینوی، ایندیانا، مِین، میشیگان، مینه سوتا، میسوری، نبراسکا، نیومکزیکو، کارولینای شمالی، داکوتای شمالی، اوهایو و اورگان. 

اکنون بیش از ۲۲۹ هزار نفر بر اثر کرونا در ایالات متحده جان خود را از دست داده‌اند. این بالاترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در جهان است. 

© The Independent

بیشتر از جهان