نتایج یک نظرسنجی: یا لغو برگزیت یا رفراندوم دوباره

طبق این نظرسنجی ۴۳ درصد از رای دهندگان با ترک اتحادیه اروپا مخالف هستند

AFP

بر اساس نتایج یک نظرسنجی، اگر نخست وزیر جدید موفق به عقد یک قرارداد تازه با اروپا نشود، عموم مردم ترجیح می‌دهند برگزیت لغو شود و یا برای بار دوم رفراندوم برگزار شود، تا اینکه در پایان ماه اکتبر و به هنگام هالووین با یک نابسمانی مواجه شوند.

رای دهندگان بریتانیایی در این موضوع که بوریس جانسون یا جرمی هانت در مدت فقط سه ماه، در میان آشفتگی‌های سیاسی که منجر به سرنگونی ترزا مِی‌شد، بتوانند برگزیت بهتری را به ثمر برسانند، تردید دارند.

در حالی‌که بسیاری در وست مینستر و بروکسل انتظار دارند توافقی جدید غیرممکن را ممکن کند، یک نظرسنجی اختصاصی به این نتیجه رسیده است که ۴۳ درصد از رای دهندگان با ترک اتحادیه اروپا مخالف هستند. در حالی که فقط ۳۸ درصد از آنها از یک برگزیت آشفته و مبهم پشتیبانی کرده‌اند.

نظرسنجی (بی ام جی)، که به سفارش ایندیپندنت انجام گرفته، نشان داده است که ۴۱ درصد از رای دهندگان از یک رفراندوم نهایی برای پایان دادن به این بن‌بست حمایت می‌کنند؛ سناریویی که نیاز به حمایت تعداد زیادی از نمایندگان مجلس عوام نسبت به لغو کلی برگزیت دارد.

از زمان استعفای خانم مِی و از آنجایی که جانشین احتمالی وی، آقای جانسون، متعهد به ترک اتحادیه اروپا با توافق یا بدون توافق در روز ۳۱ اکتبر شده است، صدای زنگ خطر برای یک برگزیت بدون نتیجه بیشتر به گوش می‌رسد.

بوریس جانسون که طرفدار سر سخت برگزیت است در رقابت برای کسب رهبری حزب محافظه‌کار با راه انداختن سر و صدا و متعهد شدن به شعار «یا مرگ یا انجام برگزیت»، رقیب خود آقای هانت را وادار کرده تا قبل از مهلت آغاز رای‌گیری در ۲۲ ژوئیه دست به تقلا بزند.

این کار سبب شده است تا نمایندگان طرفدار اتحادیه اروپا یک طرح تازه برای ممانعت نخست وزیر جدید از خروج بدون توافق از برگزیت در پایان اکتبر را ارائه دهند.

دومینیک گریو نماینده مخالف برگزیت از حزب محافظه‌کار قصد دارد تا روز دوشنبه یک متمم به لایحه اجرایی ایرلند شمالی اضافه کند، تا مجلس عوام را مجبور کند در ماه اکتبر تشکیل جلسه دهد و به این ترتیب تعلیق پارلمان و یا فرستادن نمایندگان مجلس به خانه، پیش از روز خروج را غیر ممکن کند.

به احتمال زیاد این طرح برای جلب حمایت نمایندگان مخالف است. در همین‌حال، پرسش‌هایی مطرح شده که آیا محافظه‌کاران ارشد، مانند فیلیپ هاموند و دیوید گاک، وزیر دادگستری که شدیداً مخالف خروج بدون توافق هستند، از این طرح حمایت می‌کنند یا خیر.

آقای هاموند رهبری گروه غیر رسمی متشکل از ۳۰ نفر از نمایندگان محافظه‌کار مجلس را بر عهده گرفته است که مشخص شده است در حال رایزنی درباره طرح‌هایی در پارلمان هستند که مانع از یک برگزیت بدون توافق شود.

قرار است چندین اقدام دیگر، از جمله اقداماتی در زمینه تغییر قانون سقط جنین و ازدواج با همجنس در این منطقه نیز برای اضافه کردن متمم به لایحه ایرلند شمالی انجام شود.

در این نظرسنجی که ۱۵۳۲ نفر شرکت داشتند، ۴۱ درصد از مردم بر این نظر بودند که زمان کافی برای انجام یک برگزیت جدید تا پایان ماه اکتبر وجود ندارد. در مقابل ۳۹ درصد گفته‌اند که هنوز وقت برای انجام آن وجود دارد.

هنگامی که در مورد هر یک از گزینه‌ها، از جمله خروج بدون توافق به صورت جداگانه سوال شده بود، ۴۳ درصد لغو ماده ۵۰ را به عنوان به عنوان گزینه مورد علاقه انتخاب کرده‌اند، و ۳۹ درصد اعتقاد بر این داشتند که همچنان زمان کافی برای انجام آن وجود دارد، و ۳۸ درصد نیز بر خروج بدون توافق نظر داشتند.

در این نظرسنجی توافق خانم مِی کمترین پشتیبانی با ۲۱ درصد را داشته‌است، و ۳۵ درصد هم از تمدید مهلت برای پیدا کردن یک توافق جدید حمایت کرده بودند.

داستان به اینجا رسیده است که اعضاء حزب محافظه‌کار شروع به رای گیری پستی کرده‌اند، اما رقابت برای کسب رهبری حزب با اخباری مبنی بر اینکه برای تعدادی از فعالان انتخاباتی بیش از یک برگه رای کاغذی صادر شده است، خدشه‌ دار شده است.

سر پاتریک مک‌لافلین، رییس سابق حزب، که کارزار انتخاباتی آقای هانت را اداره می‌کند، گفته است که «باید به این مشکل رسیدگی شود» اما اعضای حزب محافظه‌کار باید از قوانین پیروی کنند و فقط یکبار رای دهند.

حزب نیز اعلام کرده است که «دستورات روشنی» وجود دارد که اگر مشخص شود فردی بیش از یکبار رای داده است اخراج خواهد شد.

وزیر خارجه نیز فعالان درون حزبی را تشویق کرده است تا به قول معروف «پیش از خرید امتحان کنند» و در حالی که وی در حال یافتن راه چاره‌ای است، این فعالان برای مناظره‌های تلویزیونی در هفته آینده منتظر بمانند.

اما یاران آقای جانسون با استفاده از یک کارزار در شبکه‌های اجتماعی با شعار «برای رسیدن به بوریس، به بوریس رای دهید» اعضا را ترغیب می‌کنند تا سریعاً رای دهند.

روز شنبه، در ناتینگهام و کاردیف، هر دو کاندیدای پست نخست وزیری در مبارزات انتخاباتی، از طرف فعالان حزب، درباره دفاع آقای جانسون از نظرات « مسلماً نژادپرستانه»وی درباره زنان مسلمان مورد پرسش قرار گرفتند.

آقای هانت دیدگاه خود را بر اساس پیروزی از طرف رای ‌دهندگان جوان تنظیم کرده است، در حالیکه رقیب او در مورد جرم و جنایت سختگیرتر است و نظرش بر این است تا مجرمان خشن و جنسی مدت زمان بیشتری را در زندان سپری کنند.

منبع گزارش: ( بی ام جی ریسرچ) با تعداد ۱۵۳۲ نفر از افراد بزرگسال بریتانیایی بین روزهای دوم تا پنجم ژوئیه به صورت آنلاین مصاحبه کرده است. ( بی ام جی) عضو شورای نظرسنجی انگلستان است و از مقررات آن پیروی می‌کند.

© The Independent