نبرد روز جمعه در مینه‌سوتا: ترامپ و بایدن هر دو در ایالت دریاچه‌ها

آیا ترامپ می‌تواند اولین جمهوری‌خواه نیم قرن گذشته شود که در مینه‌سوتا پیروز می‌شود؟

ترامپ امروز علاوه بر مینه‌سوتا به دو ایالت چرخشی مهم دیگر، ویسکانسین و میشیگان، نیز سفر می‌کند- Stephen Maturen/Getty Images/AFP

کمتر از چهار روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تکاپوی دو نامزد برای جذب آرا ادامه دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهور و جو بایدن نامزد حزب دموکرات، امروز (جمعه) وارد یکی از ایالت‌های کلیدی مورد جدال، مینه‌سوتا شدند.

قبلا در تخمینی که راجع به ایالت‌های چرخشی داشتیم، مینه‌سوتا را یکی از ۹ ایالت چرخشی نام بردیم. این امر با وجود این است که از سال ۱۹۷۲ که ریچارد نیکسون در این ایالت پیروز شد، دموکرات‌ها همیشه پیروز آن بوده‌اند. حتی در سال ۱۹۸۴ که رونالد ریگان در ۴۹ از ۵۰ ایالت پیروز شد، مینه‌سوتا آن ایالت پنجاهمی بود که به دموکرات‌ها رای داد (البته والتر ماندیل، نامزد حزب دموکرات، از این ایالت می‌آمد).

به نظر می‌آید کارزارهای انتخاباتی دو نامزد نیز با ما موافقند که در این چند روز حساس مانده به انتخابات عازم مینه‌سوتا شده‌اند.

ترامپ چهار سال پیش در این ایالت با اختلاف کمتر از دو درصد از هیلای کلینتون شکست خورد. حالا اما بیش از یک سال است که کارزار انتخاباتی ترامپ برای پیروزی در این ایالت سرمایه‌گذاری می‌کند. از عواملی که باعث شده آرای این ایالت قطبی‌تر از همیشه شود، حضور ایلهان عمر، نماینده جنجالی کنگره از شهر مینیاپولیس و کشته شدن جورج فلوید در همین شهر به دست پلیس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن در آخرین نظرسنجی‌ها به طرز قابل توجهی در این ایالت پیش است. در نظرسنجی دیروز (پنج‌شنبه) «سروی یو اس ای» او ۴۷ به ۴۲ از ترامپ پیش بود. در نظرسنجی «گروه ترافالگار» (نزدیک به جمهوری‌خواهان) در همین روز اختلاف کمتر بود و بایدن ۴۸ به ۴۵ پیش بود. با این همه، تکلیف رقابت تا لحظه آخر معلوم نمی‌شود.

تمرکز طرفداران بایدن در بزرگ‌ترین شهر ایالت، مینیاپولیس و شهر دوقلوی کنار آن، سنت پل است و طرفداران ترامپ بیشتر در مناطق روستایی این ایالت که معروف به «مینه‌سوتای بزرگ» است گرد آمده‌اند. سؤال این‌جا است که آیا شهری‌ها به تعداد کافی پای صندوق رای می‌روند تا بایدن را به پیروزی برسانند یا نه.

ترامپ امروز ساعت پنج بعدازظهر به وقت محلی در فرودگاه شهر کوچک روچستر در جنوب شرقی ایالت برای هوادارانش سخنرانی می‌کند. مکان برگزاری این رویداد به سبب محدودیت‌های ایالت در گردهمایی‌های بزرگ چند بار عوض شده است. سخنرانی روچستر کوچک‌تر از گردهمایی‌های معمول رئیس‌جمهور است.

ترامپ دیشب به فرماندار و دادستان کل این ایالت که از حزب دموکرات هستند، حمله کرد و گفت: «به لطف دستورات فرماندار تیم والتز و دادستان کیت الیسون که ناقض آزادی بیان هستند؛ فقط به ۲۵۰ نفر اول اجازه ورود داده‌اند.»

کارزار بایدن دیروز اعلام کرد یک ساعت و نیم پیش از سخنرانی ترامپ، یعنی ساعت ۳:۳۰ به وقت محلی، گردهمایی طرفداران نامزد حزب دموکرات در شهر سنت پل که پایتخت ایالت است برگزار می‌شود. این گردهمایی با حضور خودروها است تا ازدحام جمعیت ایجاد نشود.

ایمی کوک، از متخصصان راهبردی حزب جمهوری‌خواه در ایالت مینه‌سوتا، در گفت‌وگو با «فاکس نیوز» گفت: «چهار روز مانده به انتخابات نامزدهای ریاست‌جمهوری به ایالت ما می‌آیند. این یعنی نتیجه هنوز معلوم نیست.»

خانم کوک اولین و تنها زنی است که به سمت رهبر اکثریت مجلس سنای ایالتی در مینه‌سوتا انتخاب شده است. او در چند روز گذشته با حضور در رسانه‌ها گفت مردم این ایالت به حزب دموکرات نشان می‌دهند که پیروزی‌شان در این ایالت قطعی نیست.

سخنرانی ترامپ در روچستر چهارمین رویداد انتخاباتی است که رئیس‌جمهور امسال در ایالت مینه‌سوتا برگزار می‌کند. برای بایدن این دومین حضور انتخاباتی در این ایالت از زمان برگزیده شدن رسمی‌اش به عنوان نامزد دموکرات‌ها در کنگره حزب در ماه اوت است.

ضمن این که دومین بار است که دو نامزد هم‌زمان در این ایالت هستند. در روز ۱۸ سپتامبر نیز ترامپ و بایدن هم‌زمان در شمال ایالت مینه‌سوتا حضور داشتند: آقای بایدن در شهر دولوت بود و آقای ترامپ در شهر بِمیدجی.

ترامپ امروز علاوه بر مینه‌سوتا به دو ایالت چرخشی مهم دیگر، ویسکانسین و میشیگان، نیز سفر می‌کند.

بایدن پیش از مینه‌سوتا در ایالت آیوا حضور دارد که بیشتر کارشناسان جزو ایالت‌های چرخشی می‌دانند (اما به نظر من رای‌اش به جمهوری‌خواهان تقریبا قطعی است). او سپس عازم ویسکانسین می‌شود، ایالتی که از پیش‌بینی‌ناپذیرترین‌ها است.

باید دید آیا ترامپ موفق می‌شود ایالت ده هزار دریاچه را برای اولین بار در تاریخ اخیر از چنگ دموکرات‌ها درآورد و یا بایدن پیروزی معمول حزبش را در این‌جا تکرار می‌کند؟