زلزله قدرتمند در دریای اژه جان دست‌کم ۱۴ نفر را در ترکیه و یونان گرفت

تعدادی از ساختمان‌ها در شهر ازمیر ترکیه کاملا تخریب شده است

یک زلزله قدرتمند در دریای اژه روز جمعه بخش‌هایی از یونان و ترکیه را به لرزه در آورد، و گزارش‌های اولیه حاکی از جان باختن دست‌کم ۱۴ نفر در آن دو کشور است.

دولت ترکیه شدت زمین لرزه را ۶.۶ در مقیاس ریشتر اعلام کرده است؛ اما اداره لرزه‌نگاری آمریکا آن را ۷ و مرکز لرزه‌نگاری اروپا-مدیترانه ۶.۹ ریشتر اعلام کرده‌اند.

ساعت وقوع زمین لرزه ۱۴:۵۲ به وقت ترکیه اعلام شده و کانون آن ۱۳ کیلومتری شمال-شمال شرق جزیره ساموس یونان بوده است. ۹۷ پس لرزه نیز تاکنون ثبت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، از قول مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه (آفاد) گزارش داد تاکنون ۱۲ نفر در ازمیر جان خود را از دست داده و ۵۲۲ تن مصدوم شده‌اند.

رسانه‌های یونانی هم اعلام کرده‌اند جسد دو جوان در جزیره ساموس، در زیر آوار یک دیوار تخریب شده، پیدا شده است.

به گفته شهردار ازمیر، حدود ۲۰ دستگاه ساختمان فروریخته است و استاندار ازمیر نیز گفته است گروه‌های امدادی تاکنون توانسته اند ۷۰ نفر را زنده از زیر آوار نجات دهند.

شدت زلزله امروز به حدی بود که امواج سهمگین آب را به سمت سواحل غربی ترکیه فرستاد. بنا بر اعلام رئیس آفاد یکی از قربانیان زلزله امروز، در دریا غرق شده است.

ترکیه یکی از زلزله‌خیزترین کشورهای جهان است و تنها در یک مورد، در تابستان ۱۹۹۹، بیش از ۱۷ هزار نفر بر اثر یک زمین لرزه ۷.۶ ریشتری جان خود را از دست دادند.

بیشتر از جهان