چرا ممکن است آمریکایی‌ها از نتیجه انتخابات سوم نوامبر دیرتر باخبر شوند

بر اساس تحقیق دانشگاه استنفورد، رای‌گیری پستی هیچ برتری یا منفعت خاصی در میزان رای‌های دریافتی برای یک حزب ندارد

JIM WATSON, Morry GASH / AFP

به پیش‌بینی کارشناسان، به احتمال زیاد آمریکایی‌ها از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در شامگاه روز رای‌گیری باخبر نخواهند شد. 

از آن‌جا که به سبب شیوع بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا، ایالات متحده با سختی و تلاش فراوان در حال تغییر ساختار رای‌گیری خود برای استفاده بیشتر از سامانه رای‌گیری با پست است، بسیاری هراس آن را دارند که ایالاتی که برای این ساختار آماده نیستند، تحت فشار برگه‌های رای‌ پست شده قرار خواهند گرفت و شمارش آرا ممکن است چندین روز به طول انجامد. 

مارک الیاس، وکیل شخصیت‌های برجسته دموکرات، به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «اصلا امکان ندارد که ما از نتیجه شمارش کل آرای میشیگان در شامگاه انتخابات باخبر شویم. نه میشیگان و پنسیلوانیا سابقه رای‌گیری عمده را با آرای غایب از طریق پست ندارند و براساس قانون میشیگان شمارش آرای ارسالی تا پیش از بسته شدن حوزه‌های انتخاباتی ممکن نیست.» 

روند وقت‌گیر شمارش آرای ارسالی می‌تواند باعث کاهش سرعت شود و اعلام نتایج را تا چند روز بعد از انتخابات به تعویق اندازد. 

آقای الیاس به این شبکه خبری گفت: «مردم باید انتظار این را داشته باشند که شمارش آرای غیابی و ارسالی در نوامبر احتمالا تا عصر روز انتخابات و روزهای بعد از آن به طول انجامد.» 

عدم قطعیت درباره فرآیند انتخابات جاری در بحبوحه یکی از دردناک‌ترین دوران ایالات متحده اتفاق می‌افتد چرا که بیماری عالم‌گیر کرونا به سرعت در حال سرایت در بسیاری از مناطق این کشور است و پس از قتل جورج فلوید اعتراضات مدنی گسترده و ادامه‌داری نیز در سراسر کشور به راه افتاده است. 

پیش‌بینی می‌شود به خاطر شیوع ویروس کرونا، میزان رای با برگه‌های ارسالی به شکل بی‌سابقه‌ای در طول تاریخ خواهد رسید چرا که خیلی از آمریکایی‌ها نمی‌خواهند با وجود خطرات بهداشتی و سلامتی، در صف‌هایی طولانی بایستند تا رای دهند. 

متئو ویل، دبیر پروژه انتخابات مرکز سیاست‌گذاری فراحزبی، اندیشکده‌ای مستقر در واشینگتن، به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «شاهد افزایش شدیدی در آرای پستی خواهیم بود. اگر شمارش آرا تا روز انتخابات یا بسته شدن آخرین صندوق‌ها شروع نشود احتمالا با انتظاری طولانی مواجه خواهیم شد تا نتیجه دو ایالت کلیدی چرخشی و به تبع آن نتیجه انتخابات آشکار شود.» 

در ماه‌های منتهی به انتخابات نوامبر، بسیاری از ایالات برای انطباق سامانه رای‌گیری خود با شرایط حاکم در دوران این بیماری عالم‌گیر، طی انتخابات‌ دور مقدماتی با مشکلاتی مواجه شده‌اند. 

در انتخابات دور مقدماتی ایالت جورجیا ماه گذشته، بسیاری از رای‌دهندگان از صف‌هایی طولانی برای رای دادن در حوزه‌های انتخاباتی گزارش دادند که به گفته مقامات به دلیل کمبود کارمندان ایالت در این اماکن و دغدغه‌های حاصل از شیوع ویروس کرونا بود. 

 این ایالت همچنین ظاهرا با فشاری مضاعف بر سامانه رای‌گیری غیابی مواجه است چرا که میزان آرای ارسالی به شدت بالا است. 

اقای ترامپ به طور مکرر با رای‌گیری گسترده با پست مخالفت و ادعا کرده است اگر انتخابات‌ از این به بعد از طریق آرای ارسالی و غیابی انجام شوند دیگر نمی‌توان شاهد انتخاب هیچ جمهوری‌خواه دیگری در کشور بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور و سایر جمهوری‌خواهان همچنین به کرات از امکان وقوع تقلب گسترده انتخاباتی در صورت استفاده از آرای غیابی اظهار نگرانی کرده‌اند گرچه خود رئیس جمهور برای رای دادن از این راهکار استفاده کرده است. 

رئیس جمهور ماه گذشته توییت کرد: «رای‌گیری با پست به تقلب گسترده و سوءاستفاده منجر خواهد شد. این امر همچنین باعث پایان حزب بی‌نظیر جمهوری‌خواه خواهد شد. ما هرگز نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین فاجعه‌ای برای ملت ما اتفاق افتد.» 

شبکه خبری ان‌بی‌سی گزارش کرد بر اساس تحقیق دانشگاه استنفورد، رای‌گیری پستی هیچ برتری یا منفعت خاصی در میزان رای‌های دریافتی برای یک حزب در مقایسه با حزب دیگر ندارد.

© The Independent

بیشتر از جهان