ایران با بیت‌کوین هزینه وارداتش را می‌پردازد

استفاده از بیت‌کوین یکی از راه‌های دورزدن تحریم‌هاست

جمهوری اسلامی از بیت‌کوین برای دور زدن تحریم استفاده می‌کند - Ozan KOSE / AFP

بانک مرکزی جمهوری اسلامی، قصد دارد برای تأمین بودجه واردات خود و همچنین برای دورزدن تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی که توسط آمریکا اعمال شده، از ارز دیجیتال استفاده کند.

خبرگزاری ایرنا در این‌باره می‌نویسد که ایران به نخستین کشوری در دنیا تبدیل شده که از بیت‌کوین به‌منظور تجارت در سطح مبادلات بین‌المللی استفاده می‌کند.

هیئت دولت در راستای همین موضوع قوانین لازم را برای تغییرات قانونی لازم در بانک مرکزی را تصویب کرده است.

شبکه برون‌مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی، دراین‌رابطه می‌گوید که قرار است وزارت نیرو انرژی لازم با یارانه را برای ماینرهایی (تولید کنندگان بیت‌کوین) که بیت‌کوین تولید می‌کنند، تأمین کند. همچنین ایران ممکن است بخشی از پول انرژی صادراتی خود را با بیت‌ کوین دریافت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیت‌کوین نوعی ارز دیجیتال است که در فضای مجازی از آن استفاده می‌شود و به راحتی قابل ردیابی نیست.

اقتصاد ایران از سال ۲۰۱۸ با مشکلات چشمگیری مواجه شده، به‌طوری‌که تورم طی این مدت تا ۳۴ درصد افزایش‌یافته است. تحریم‌های آمریکا باعث شده تا فشار بر اقتصاد ایران افزایش یابد. گفته می‌شود این کشور بخشی از ارز مورد نیاز داروی وارداتی خود را از طریق بیت‌کوین تأمین می‌کند. اگرچه باتوجه ‌به نوسانات بازار بیت‌کوین، این کار با ثبات نیست؛ اما در شرایط وخیم فعلی اقتصادی، ایران ناچار به استفاده از این روش است.

الکس ساندرز، تحلیلگر مسائل بازار ارز الکترونیکی در این‌باره در توییتی نوشته که مطابق پیش‌بینی‌های او، اولین حکومتی که از بیت‌کوین استفاده خواهد کرد، حکومتی است که چیزی برای ازدست‌دادن ندارد. هیچ‌کس نمی‌خواهد اولین باشد. هیچ‌کس هم نمی‌خواهد آخرین باشد. اما بانک مرکزی ایران از بیت کوین برای دورزدن تحریم‌های آمریکا استفاده می‌کند.

باتوجه‌به اینکه هنوز جزئیات قانون جدید در مورد نحوه استفاده از بیت کوین در ایران منتشر نشده است، مشخص نیست که ماینرها چه مقدار یارانه دریافت می‌کنند و چه مقدار مالیات بر آنها اعمال می‌شود. در صورت اجرای طرح، ماینرها نیز به‌عنوان شرکای تجاری دولت محسوب می‌شوند.

بیشتر از اقتصاد