ماهاتیر محمد: «مسلمان‌ها حق دارند میلیون‌ها فرانسوی را بکشند»

نخست وزیر سابق مالزی می‌گوید مسلمانان حق دارند بخاطر وقایع گذشته از فرانسوی‌ها انتقام بگیرند

تعدادی از مسلمانان شهر نیس با حضور در محل کلیسا، به یاد قربانیان شمع روشن کرده و دعا خواندند-Christophe SIMON / AFP

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی با اظهاراتش مبنی بر این‌که مسلمانان حق‌دارند به خاطر کشتارهای گذشته میلیون‌ها نفر از مردم فرانسه به قتل برسانند، جنجال برانگیخته است. 

ماهاتیر محمد این اظهارات را بلافاصله پس از واقعه حمله روز پنجشنبه به کلیسایی در شهر جنوبی نیس بیان کرد که در جریان آن ضارب سر زنی را از تن جدا و دو نفر دیگر را به قتل رساند.

روز ۱۶ام اکتبر نیز ساموئل پتی، آموزگاری که در کلاسش تصاویر بازنشر شده و جنجال‌برانگیز نشریه شارلی‌ابدو از محمد، پیامبر اسلام را نشان داده بود، در خارج از محوطه آموزشگاه موردحمله قرار گرفت و سرش از تن جدا شد.

دو هفته پیش از آن، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به خاطر طرحش برای مقابله با «جدایی‌طلبی» و به خاطر اظهاراتش دایر بر این‌که «امروز اسلام در سراسر جهان دچار یک بحران شده» موردانتقاد قرار گرفت.  

رهبر سابق مالزی که از سال ۲۰۱۸ تا مارس سال جاری نخست‌وزیر این کشور بود، در ارتباط با قتل‌های روز پنجشنبه ضمن درخواست از مسلمانان برای عدم تائید این واقعه هشدار داده است که «فرانسه نباید به ارزش‌های دیگران بی‌احترامی کند.»  

آقای ماهاتیر گفت: «مکرون نشان نمی‌دهد که (فردی) متمدن است. او در مذمت دین اسلام و مسلمانان برای قتل آموزگاری که (به محمد) اهانت کرده به‌گونه‌ای بسیار بدوی رفتار می‌کند.»

«این با تعلیمات اسلام مغایرت دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ماهاتیر افزود: «اما فارغ ازآنچه دین پیش‌بینی کرده، مردم خشمگین می‌کشند. فرانسوی‌ها در طول تاریخ میلیون‌ها نفر را کشته‌اند. بسیاری از آن‌ها مسلمان بودند.»

«مسلمانان حق‌دارند خشمگین شده و میلیون‌ها فرانسوی را به خاطر قتل‌عام‌های گذشته به قتل برسانند.»

«اما درمجموع، مسلمانان به قانون چشم در مقابل چشم (انتقام) متوسل نشده‌اند. مسلمانان چنین نمی‌کنند و فرانسوی‌ها نباید چنین کنند. در عوض فرانسه باید به مردمش یاد بدهد به احساسات دیگران احترام بگذارند.»  

بیانیه آقای ماهاتیر موجب بروز موجی از تقاضا برای مسدود کردن پست توییتری او شد که به گفته برخی موجب ترغیب خشونت می‌شود.

یک استاد رشته سیاست بین‌المللی در کالج لندن در واکنش به توییت آقای ماهاتیر نوشت: این پست را فوراً حذف کنید.

«این تهییج قتل‌عام توسط نخست‌وزیر سابق مالزی است که بیش از یک‌میلیون فالوئر دارد. چطور این (توییت) اجازه یافته به مدت یک ساعت در این پست بماند؟»

از آن هنگام یکی از توییت های آقای ماهاتیر به خاطر تخطی از مقررات توییتر حذف‌شده است.

اظهارات آقای ماهاتیر در گرماگرم افزایش تنش میان دولت آقای مکرون و برخی از جوامع مسلمان در فرانسه و دیگر کشورها مطرح‌شده است. 

تصمیم پرزیدنت مکرون به دفاع علنی از تصاویر فکاهی محمد، پیامبر اسلام که موجی از خشم در جهان اسلام برانگیخت موجب شده که برخی خواهان تحریم کالاهای فرانسوی شوند.

روز دوشنبه، وزارت خارجه فرانسه ضمن اعلام حمایت از مسلمانان کشور تأکید کرد که دولت این کشور از آزادی بیان دفاع می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه همچنین گفته‌شده تقاضا برای تحریم کالاهای فرانسوی «توسط یک اقلیت افراط‌گرا مورد سوءاستفاده قرارگرفته و باید فوراً متوقف شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان