نیروهای امنیتی با استناد به مراجع تقلید، زمین‌های بهائیان را مصادره می‌کنند

تصرف زمین‌های «سنددار» روستای روشن‌کوه با عنوان «حفاظت از منابع طبیعی»

تصرف اموال بهائیان، از حمایت مراجع تقلید و نهادهای مذهبی حکومت برخوردار و از ابتدای انقلاب ۵۷ رواج داشته است-عکس از شبکه اجتماعی

اخیراً اداره منابع طبیعی استان مازندران، زمین‌های روستای روشن‌کوه از توابع شهر ساری که ساکنان آن بهایی هستند را با عنوان «حفاظت از منابع طبیعی» مصادره کرده است. این اراضی که نزدیک به صدسال در تملک روستاییان بوده و دارای سند است، با حضور نیروهای یگان ویژه به تصرف درآمده‌اند.

در روز سوم آبان سال جاری، سرجنگلبان منطقه، رئیس یگان حفاظت از منابع طبیعی ساری و بیش از ۱۵ نفر از یگان ویژه و نیروی انتظامی، بدون اطلاع قبلی و ارایه حکم، با حضور در منطقه حصارهای قبلی زمین‌ها را تخریب و حصاری جدید برپا کردند.

این زمین‌ها که کاربری کشاورزی دارند، از بیش از یک‌صد سال پیش متعلق به روستاییان بوده و در آن سکونت و زراعت می‌کردند. همچنین مالکان زمین‌ها اسنادی بر اساس قانون اصلاحات ارضی دارند نشان می‌دهد از سال ۱۳۴۲ ، زمین‌های فوق در اختیار کشاورزان بوده است. به جز آن اسناد مالکیت دیگری نیز وجود دارد که در دوره جمهوری اسلامی صادر شده است.

روستای روشن‌کوه دارای حدود ۱۶۰ خانوار است که اکثر آنها نیز بهایی هستند. این اهالی از چندین نسل پیش مالک زمین‌های کشاورزی اطراف روستا بوده و در آن مشغول به کار هستند.

پیشتر نیز، دادگاه های متعددی در در تاریخ های ۱۹، ۲۴، ۲۶ و ۲۷ بهمن ماه سال ۱۳۹۵ و با شکایت اداره منابع طبیعی در شعبه یک دادگاه عمومی شهرستان کیاسر در این رابطه برگزار شد.

هرانا در اینباره می‌نویسد :«دعوی بهاییان روستای روشنکوه این است که در صورت امکان تطبیق نقشه ها و تصاویر هوایی روشن خواهد شد که نه تنها ایشان هیچگونه تجاوزی به منابع طبیعی ننموده‌اند، بلکه در طی چند دهه اخیر، ده‌ها هزار متر زمین کشاورزی ایشان تحت تصرف منابع طبیعی قرار گرفته است. بنابراین گزارش، بر اساس آگهی تشخیص به شماره ۸۷۵۲-۳۱/۲/۵۴ روستای روشنکوه جزء مستثنیات منابع طبیعی است. با این حال اداره منابع طبیعی از ارائه نقشه تهیه شده که جزء ضمایم آگهی تشخیص است، اجتناب می‌نماید.»

تلاش برای مصادره زمین‌های بهائیان در مازندران مسئله جدیدی نیست. در سال ۱۳۸۹ نیز ۵۰ خانه بهائیان ساکن روستای ایول که در نزدیکی روشن‌کوه قرار دارد، توسط نیروهای امنیتی تخریب شد و ساکنان آن ناچار به ترک محل شدند. مالکان معتقدند که سازمان حفاظت از منابع طبیعی به تحریک سازمان اطلاعات سپاه، اقدام به این کار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حکمی که برای مصادره زمین‌های روستای ایول صادر شده به‌صراحت آمده است که به دلیل آنکه اهالی این روستا بهایی هستند، بنابراین فاقد مشروعیت است و باید مالکان خلع ید شوند. در این حکم با ادعای آنکه مالکان بهایی در خارج از کشور حضور دارند و درجهت براندازی حکومت تلاش می‌کنند، با استناد به فتوای مراجع تقلید، زمین‌های روستای ایول را مصادره کرده و خانه‌های آنها را تخریب کردند.

باتوجه‌به عدم وجود قانون صریح درباره امکان تصرف و خلع ید مالکان غیرمسلمان از زمین‌ها، اهالی روستای روشن‌کوه قصد دارند دوباره نسبت به این موضوع اعتراض و شکایت کنند.

فشار بر پیروان آیین بهائی و مجوز تصرف اموال آنها، از حمایت مراجع تقلید و نهادهای مذهبی برخوردار است و از ابتدای انقلاب ۵۷ رواج داشته و بسیاری از اموال آنها توسط بنیاد مستضعفان یا فرمان اجرایی امام، مصادره شده است.

در همین رابطه آیت‌الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید در پاسخ به سؤال در مورد مصادره اموال بهائیان در جلد اول کتاب استفتائاتش که انتشارات امام علی بن ابی‌طالب آن را در سال ۱۳۹۰ منتشر کرده، به‌صراحت گفته است: «مصادره اموال آنان مانعی ندارد، مگر این‌که فعالیتی نداشته باشند.»
همچنین آیت‌الله بهجت نیز در کتاب استفتائات خود، تصرف اموال بهائیان را حرام اعلام نمی‌کند و درباره امکان مالکیت بهائیان بر زمین و خانه می‌گوید: «بهائی مالک نمی‌شود.»

بیشتر از