کایلی مور گیلبرت دوباره به زندان اوین منتقل شد

در شش روز گذشته از این شهروند استرالیایی بریتانیایی خبری در دست نبود

کایلی مور گیلبرت، استاد دانشگاه ملبورن دوباره به زندان اوین و زیر نظر سپاه منتقل شد - عکس از شبکه اجتماعی

دوستان کایلی مور گیلبرت، استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن، روز جمعه خبر دادند او دوباره به زندان اوین بازگردانده شده است. به این ترتیب نگرانی‌ها در مورد وضعیت سلامتی این شهروند استرالیایی بریتانیایی که در روزهای اخیر به مکان نامعلومی منتقل شده بود، افزایش یافته است.

کایلی مور گیلبرت اخیرا از زندان اوین به زندان قرچک منتقل شده بود. اما هفته گذشته گزارش‌هایی مبنی بر انتقال او به مکانی نامعلوم منتشر شد. دولت استرالیا نیز خواستار توضیح مقامات جمهوری اسلامی در این زمینه شد. اما هیچ توضیحی از سوی مراجع رسمی ارایه نشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این استاد دانشگاه که به دلیل شرایط نگهداری در زندان با آسیب‌های روحی و جسمی مواجه شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه اکنون او پس از مدتی بی‌خبری دوباره به زندان اوین منتقل شده و تحت نظر سپاه قرار دارد. این خبرگزاری فرانسوی به نقل از یکی از دوستان کایلی مور می‌نویسد که دولت استرالیا پس از شش روز توانست محل نگهداری کایلی مور را ردیابی کند، «اما این یک پیروزی برای کایلی نیست». کایلی مور گیلبریت پس از ۷۷۸ روز بازداشت دوباره به همان زندانی بازگردانده شد که از آغاز در آن نگهداری می‌شد.

 اگرچه برخی معتقدند که شرایط در زندان اوین در مقایسه با وضعیت  به‌شدت وخیم زندان قرچک،‌ اندکی بهتر است. لازم به توضیح است که زندان قرچک به دلیل شرایط بد در لیست سیاه و فهرست تحریم‌های حقوق بشری سازمان ملل قرار دارد و به بدرفتاری با زندانیان بسیار مشهور است.

وزارت خارجه استرالیا اعلام کرد که همچنان برای آزادی او تلاش می‌کنند.

در همین رابطه لیندل ساکس، سفیر استرالیا در ایران پس از دیدار خود با خانم گیلبرت در زندان قرچک، گفته بود که استرالیا هیچ‌کدام از اتهامات وارده را قبول ندارد و خواهان بازگرداندن هر چه سریع‌تر وی به استرالیا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی این مدت بسیاری از نزدیکان گیلبرت نسبت به تلاش‌های بی‌ثمر وزارت خارجه استرالیا و عدم پیشرفت در روند پرونده او، اعتراض کرده‌اند.

کایلی مور گیلبرت شهریورماه سال ۱۳۹۷ برای حضور در یک کنفرانس شیعه شناسی در قم به ایران سفر کرد. اما زمانی که قصد بازگشت به استرالیا را داشت، در فرودگاه دستگیر شد و تا حدود ۱۰ ماه بعد خبری از محل او منتشر نشد.
گیلبرت در نامه‌ای که به اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، می‌گوید که دلیل بازداشت او آن است که حاضر به همکاری با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نشده است. در نهایت قوه قضائیه او را به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم کرد.

جمهوری اسلامی بارها افراد دو تابعیتی یا خارجی را که به ایران سفرکرده‌اند را با اتهاماتی مشابه دستگیر کرده است. برخی معتقدند این اقدامات نوعی گروگان‌گیری برای دستیابی به امتیازهایی است که جمهوری اسلامی به دنبال آن است.

بیشتر از جهان