خشم هند از تصویر جدایی کشمیر روی اسکناس‌های عربستان سعودی

دولت هند خواستار «اقدامات اصلاحی فوری» است

معترضان در منطقه کشمیر آزاد تحت کنترل پاکستان خواستار کمک‌ عربستان سعودی در حل بحران کشمیر، فوریه ۲۰۱۹-SAJJAD QAYYUM / AFP

هندوستان در مقابل انتشار اسکناس‌های جدید عربستان سعودی که بنظر می‌رسد قلمرو کشمیر را یک کشور کاملا جدا از هند نشان می‌دهد، با خشم واکنش نشان داده است.

عربستان سعودی این اسکناس‌های ۲۰ ریالی را درروز ۲۴ام اکتبر به یادبود ریاست این کشور بر کنفرانس «جی ۲۰» چاپ کرده است. تصویر روی اسکناس‌ها عکس ملک سلمان و آرم سعودی برای کنفرانس جی ۲۰ را در یک رو، و در روی دیگر نقشه جهان را نشان می‌دهد. 

اما این تصاویر موجب خشم افکار عمومی و مقامات هند شده زیرا بنظر می‌رسد کل منطقه کشمیر را از سایر نقاط هند، پاکستان یا چین جدا می‌کند. کشمیر تحت مدیریت مشترک این سه کشور است.

آنورنگ سریواستاوا، سخنگوی دولت هند می‌گوید دهلی نگرانی عمیق خود را هم با سفارت عربستان در هند و هم از طریق سفارتخانه هند در ریاض به اطلاع مقامات سعودی رسانده است.

او گفت: «ما انتشار این تصویر نادرست روی اسکناس‌های رسمی و قانونی عربستان در ارتباط با مرزهای قلمرو خارجی هندوستان را مطرح کرده و از مقامات عربستان خواسته‌ایم فوری در مورد اصلاح آن اقدام کند.»  

او افزود: «تکرار می‌کنم که اتحاد اراضی جامو و کشمیر و لداخ بخش‌های جدانشدنی هند است.»

عربستان سعودی جامو و کشمیر را از نقشه هند و پاکستان پاک کرده و آن را در تصویر نقشه جهانی روی اسکناس های جدیدش به عنوان یک قلمرو جداگانه نشان داده است.

قرار است عربستان سعودی میزبانی کنفرانس جی ۲۰ را در روزهای ۲۱ام و ۲۲ ام ماه نوامبر برعهده داشته باشد. هند یکی از اعضای کنفرانس سران جی ۲۰ است اما رویداد اخیر می‌تواند پیش از برقراری کنفرانس مشکلاتی بوجود بیاورد. شبکه خبری «ایندیا تودی» به نقل از منابعی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گزارش داده که برای هند غیرممکن است در کنفرانس شرکت کند مگر آنکه عربستان اسکناس‌های مذکور را عوض کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دهه‌هاست که نقشه کشمیر با جنجال همراه بوده است. دره کشمیر به دنبال درگیری‌های میان هند وپاکستان در سال ۱۹۷۲ با مرزهایی که «خط کنترل» نامیده می‌شود میان دو کشور تقسیم شد، اما هردو کشور مدعی مالکیت کل منطقه کشمیر هستند. در این میان چین مدیریت بخش شمال غربی کشمیر موسوم به «اقصی چین» را در دست دارد.   

اختلاف نظر در مورد اسکناس‌های عربستان سعودی در حالی بروز کرده که  میان عربستان و هند حسن تفاهم برقرار است. سال گذشته، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در یک گردهمایی، نارندرا مودی، نخست وزیر هند را «برادر بزرگ»‌اش خطاب کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان