مبارزه ترامپ و بایدن به فلوریدا کشید؛ بیش از ۷۳ میلیون آمریکایی رأی دادند

در سال‌های گذشته معمولا حامیان حزب دموکرات در دوره رأی‌گیری پیش از موعد حضور بیشتری داشتند اما امسال این سنت تغییر کرده است

جو بایدن معاون رئیس جمهوری پیشین و نامزد حزب دموکرات- Drew Angerer/Getty Images/AFP

در واپسین روزهای باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، دو رقیب اصلی این دوره در ایالت فلوریدا تلاش می‌کنند نظر رأی دهندگانی را که احتمالا هنوز رأی نداده‌اند به خود جلب کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی و نامزد حزب جمهوریخواه و جو بایدن معاون رئیس جمهوری پیشین و نامزد حزب دموکرات، تنها به فاصله چند ساعت قرار است در دو گردهمایی جداگانه در تمپا شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیش از ۷۳ میلیون آمریکایی تاکنون برگه‌های رأی خود را تحویل داده‌اند، از جمله ترامپ که روز شنبه در ایالت فلوریدا، و بایدن که روز چهارشنبه در ایالت دِلاوِر رأی دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده روز سوم نوامبر (سیزدهم آبان ماه) برگزار خواهد شد، اما شهروندان آمریکایی در برخی از ایالت‌ها این امکان را دارند که در دوره مشخصی، زودتر از موعد رأی بدهند.

در سال‌های گذشته معمولا حامیان حزب دموکرات در دوره رأی گیری پیش از موعد حضور بیشتری داشتند و حامیان حزب جمهوریخواه در روز انتخابات اقدام به رأی دادن می‌کردند؛ اما امسال این سنت تغییر کرد.

به دلیل همه‌گیری کرونا، برگزاری انتخابات امسال مانند روال معمول گذشته و تجمع در مراکز اخذ رأی تنها در روز انتخابات امکان‌پذیر نیست و رأی‌گیری از طریق پست یا مراجعه به مراکز ویژه انجام می‌شود.

به همین دلیل مشارکت در رأی‌گیری زودتر از موعد در بسیاری از ایالت‌ها در مقایسه با انتخابات گذشته بالاتر است و انتظار می‌رود نرخ مشارکت کلی در انتخابات امسال نیز در مقایسه با چهار سال پیش بیشتر باشد.

نظام انتخاباتی آمریکا بر مبنای آرای الکتورال یا کالج انتخاباتی، به جای آرای مردمی، طراحی شده است و هر نامزد برای راهیابی به کاخ سفید باید دست کم ۲۷۰ رای از مجموع ۵۳۸ رای الکتورال را از آن خود کنند.

تعداد آرای الکتورال در هر ایالت متفاوت است و به همین دلیل رقابت نامزدها در برخی ایالت‌ها می‌تواند سنگین‌تر باشد، به ویژه در ایالت‌های «چرخشی» که ساکنان آنها به طور سنتی به حزب خاصی وابستگی ندارند.

به همین دلیل است که با نزدیک شدن به روز انتخابات، نظرسنجی‌های مردمی به تدریج کم‌اهمیت شده و تمرکز نامزدهای انتخابات بر رقابت در این ایالت‌ها، که از آنها با عنوان «میدان نبرد» یاد می‌شود، افزایش می‌یابد.

با این حال بازار نظرسنجی‌ها هنوز سرد نشده و شبکه سی ان ان میانگین اقبال مردم به دو نامزد اصلی را در جدیدترین نظرسنجی‌های معتبر انجام شده در روز چهارشنبه اینطور اعلام کرد: بایدن ۵۲%، ترامپ ۴۲%.