رئیس کمیسیون اروپا: تا شش ماه آینده امکان دسترسی به واکسن کرونا در اروپا وجود دارد

اروپا خود را برای مقابله با موج دوم کرونا آماده می‌کند

آلمان و فرانسه در حال آماده‌سازی برای اجرای قانون منع آمدوشد هستند- Ludovic MARIN / AFP

به گفته اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، به طور جدی این امکان وجود دارد که از ماه آوریل ۲۰۲۱ تحویل واکسن‌های بالقوه کرونا به کشورهای اتحادیه اروپا آغاز شود.

خانم فون در لاین می‌گوید: «در ماه آوریل تحویل شمار بالایی از واکسن آغاز می‌شود.» وی می‌افزاید که در بهترین سناریو، امکان تحویل حداکثر ۵۰ میلیون واکسن در ماه به اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت.

این کمیسیون در حال پیشنهاد مجموعه اقدامات جدید برای مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا است و می‌گوید افزایش اخیر در میزان مبتلایان به کرونا در این قاره به سطح «هشداردهنده» رسیده است.

به نظر می‌رسد اروپا دوباره به مرکز شیوع کرونا در سراسر جهان تبدیل شده است. بلژیک هم‌اینک داغ‌ترین مرکز شیوع کرونا است و در بسیاری از دیگر  کشورهای اروپایی نیز شمار روزانه موارد جدید کرونا به اوج خود رسیده است.

ویروس هم‌اینک به سرعت در هلند، بیشتر مناطق اسپانیا و نیز جمهوری چک در حال انتشار است و آلمان و فرانسه در حال آماده‌سازی برای اجرای قانون منع آمدوشد هستند.

براساس خبر مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری، با مقیاس مجموع مبتلایان به کرونا در عرض دو هفته در هر ۱۰۰ هزار نفر، بلژیک اینک رکورددار اروپا است و جمهوری چک در جایگاه دوم است.

بلژیک با ۱۳۹۰.۹ مورد ابتلا در هر ۱۰۰ هزار نفر، به مراتب از فرانسه و اسپانیا وضعیت وخیم‌تری دارد. در مجموع ۱۱۰۳۸ نفر تاکنون در بلژیک  بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

سه شنبه گذشته، ۶۸۹ نفر بیمار کرونا در بیمارستان‌های بلژیک بستری شدند. این رقم ۶۰ برابر اوج آمار در ماه مارس است.

کمیسیون اروپایی از ۲۷ دولت اتحادیه اروپا خواسته است که برای مقابله با ویروس کرونا اقدامات بیشتر و هماهنگ‌تری انجام دهند.

بروکسل می‌گوید دولت‌های اتحادیه اروپایی باید راهبرد‌های خود را برای آزمایش کرونا هماهنگ کنند و از آزمایش‌های سریع آنتی‌ژن بیشتری استفاده کنند. این در حالی است که با افزایش تقاضای جهانی برای این آزمایش‌‌ها، دسترسی به آن‌ها هر چه سخت‌تر می‌شود.

خانم فون در لاین می‌گوید: «وضعیت بسیار وخیم است. اما اگر هر کس مسؤولیت خود را به درستی انجام دهد، می‌توانیم سرعت شیوع ویروس را کاهش دهیم.»

در جمهوری چک، به گفته مقام‌های بهداشتی، سه‌شنبه گذشته، شمار روزانه ابتلا به کرونا در این  کشور به رکورد ۱۵۶۶۳ مورد رسیده است. این رقم با شمار مبتلایان روزانه در آلمان که هشت برابر جمهوری چک جمعیت دارد، برابری می‌کند.

در کل ۲۸۴۰۳۳ مورد ابتلا به کرونا در جمهوری چک ثبت شده است که بیش از نیمی از آن‌ها در دو هفته گذشته به بیماری مبتلا شده‌اند. تاکنون ۲۵۴۷ نفر بر اثر کرونا در جمهوری چک جان خود را از دست داده‌اند. دوشنبه گذشته این کشور با ۱۳۹ جان‌باخته در روز، بیشترین میزان مرگ‌ومیر روزانه را بر اثر کرونا تجربه کرد. دولت چک مقررات شدیدتری وضع کرده است که از جمله شامل مقررات منع آمدوشد در سراسر کشور از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آلمان نیز شمار روزانه ابتلا به کرونا به رکورد جدیدی رسیده است. مطابق اعلام موسسه رابرت کخ، سازمان کنترل بیماری‌ها در آلمان، ۱۴۹۶۴ مورد جدید کرونا را در روزهای گذشته ثبت کرد که شمار کل مبتلایان کرونا در آلمان را از زمان شروع شیوع این بیماری به ۴۴۹۲۷۵ مورد می‌رساند.

آلمان همچنین شاهد ۲۷ مورد جدید  فوت بر اثر کرونا بود که کل میزان مرگ‌ومیر بر اثر کرونا را به ۱۰۹۸۸ مورد می‌رساند.

لهستان نیز با حداقل ۱۸۸۰۰ مورد جدید ابتلا روزانه به کرونا رکورد جدیدی ثبت کرده است و شاهد ۲۳۶ مورد مرگ‌ومیر جدید بر اثر کرونا بود.

روز سه‌شنبه ایتالیا نیز با تقریباً ۲۲ هزار مورد جدید، بالاترین شمار روزانه ابتلا به کرونا را تجربه کرد و شاهد ۲۲۱ مورد جدید فوت بر اثر کرونا بود.

در برخی از شهرهای ایتالیا اعتراض‌هایی علیه قانون منع آمدوشد شبانه برگزار شد. محدودیت‌های سراسری در این هفته با تعطیلی سالن‌های ورزشی، استخرها، سینماها و تئاترها آغاز شد. به رستوران‌ها نیز دستور داده شده است که قبل از ساعت شام تعطیل کنند.

کل موارد تاییدشده در ایتالیا به ۵۶۴۷۷۸ مورد رسیده است و تعداد کل مرگ بر اثر کرونا ۳۷۷۰۰ نفر است. در روزهای اخیر منطقه لومباردی شمالی و منطقه جنوب کامپانیا بالاترین میزان ابتلای روزانه را به کرونا داشته‌اند.

حتی سوئد که تاکنون از وضع قانون منع آمدوشد پرهیز کرده است و به طور کلی اقدامات بسیار سبک‌تری را نسبت به سایر کشورهای اروپایی اعمال کرده است، اکنون مردم را ترغیب می‌کند از مراکز خرید، فروشگاه‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی دوری کنند.

هفته گذشته، کمیسیون اروپایی اعلام کرد که برای تأمین نیازهای فوری کشورهای اتحادیه اروپا ۲۲ میلیون کیت آزمایش آنتی‌ژن خریداری می‌کند. این کمیسیون اکنون دولت‌ها را ترغیب می‌کند تا از طریق یک برنامه خرید مشترک، خریدهای بیشتری انجام دهند.

این کمیسیون همچنین گفت که کشورهای عضو باید مقررات مشترکی را برای آزمایش مسافرانی که پا به خاک آن‌ها می‌گذارند اجرا کنند، از جمله انجام آزمایش مسافران هنگام ورود به خاک آن کشور در صورت‌عدم انجام آزمایش در کشور مبدا سفر. این کمیسیون همچنین خواستار قوانین هماهنگ در مورد قوانین منع آمدوشد است.

بروکسل همچنین از دولت‌های اروپایی خواست تا اطلاعات بیشتری در مورد شیوع بیماری در کشورهای خود و وضعیت کرونا در مراکز درمانی خود به اشتراک بگذارند.

© The Independent

بیشتر از جهان