اسپیس‌اکس ایلان ماسک قوانین خودش را در مریخ دارد

ماسک هفته گذشته طرح خود را برای ایجاد یک شهر خودکفا در مریخ منتشر کرد

ایلان ماسک موسس و مهندس ارشد اسپیس اکسWin McNamee/Getty Images/AFP

اسپیس‌اکس براساس شرایط و مقررات سرویس‌دهی پروژه اینترنتی استارلینک خود، قوانین بین‌المللی را در مریخ به رسمیت نخواهد شناخت. براساس گزارش‌ها شرکت فضایی ایلان ماسک به مجموعه‌ای از اصول و قوانین خودگردان متعهد و پایبند خواهد بود که در زمان استقرار در مریخ، تعریف خواهند شد.  

ماسک هفته گذشته طرح خود را برای ایجاد یک شهر خودکفا در مریخ منتشر کرد. اگرچه هنوز زمان‌بندی مشخصی برای ساخت آن معلوم نشده است.  

هر تجمعی برای زندگی آینده که اسپیس‌اکس در مریخ ایجاد کند، احتمالا از صورت‌های فلکی متشکل از ماهواره‌های استارلینک که به دور مدار در گردش‌اند، استفاده خواهد کرد تا ارتباط اینترنتی را برای مردم و ماشین‌های روی سطح مریخ فراهم کند. بیش از ۸۰۰ ماهواره اینترنتی تاکنون به فضا پرتاب شده‌اند و در مدار زمین قرار گرفته‌اند و ارسال ده‌ها هزار ماهواره دیگر نیز طی سال‌های آینده برنامه‌ریزی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

در پی موفقیت آزمایش مرحله بتا روی قابلیت‌های شبکه در بخش‌هایی از کانادا و ایالات متحده آمریکا، نرم‌افزار استارلینک در هفته جاری در برخی مناطق مشخص راه‌اندازی شد. کاربران اظهار داشتند که  شرایط و مقررات سرویس‌دهی ذکر شده در نرم‌افزار حاکی از آن است که خدمات استارلینک در زمین و ماه براساس قوانین ایالت کالیفرنیا اداره خواهد شد.  

هرچند قوانین و دستورالعمل‌هایی که خارج از سیاره ما و ماهواره‌های موجود در آن رعایت خواهد شد، چندان روشن و واضح نیست. طرف‌های دخیل در ماجرا مریخ را برای خدماتی که در آن و همچنین در مسیر تا مریخ با استارشیپ یا فضاپیمای دیگر برای ایجاد مراکز زندگی در مریخ انجام خواهند داد، به عنوان سیاره آزاد  می‌شناسند. براساس آن چه که در بخش مربوط به قوانین اجرایی حاکم نوشته شده است، هیچ دولت مستقری در زمین، اختیار و حق حاکمیت بر فعالیت‌های صورت گرفته شده را در مریخ نخواهد داشت. از این رو اختلافات، در زمان استقرار در مریخ با حسن نیت و براساس قوانین خودگردان حل و فصل خواهند شد. 

اروان بوووآ مهندس سامانه‌های فضایی می‌گوید وضعیت اسپیس‌اکس یادآور بیانیه بنیاد غیرانتفاعی Earthlight است که خود را برای ارسال بشر به فراسوی زمین آماده می‌کند. بیانیه مربوط به حقوق و مسؤولیت‌های انسانی در کیهان، بیان می‌دارد که فضا باید برای همه و از سوی همه، آزاد در نظر گرفته شود. ایندیپندنت (برای تهیه این گزارش) با اسپیس‌اکس تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان