حمله تروریستی در فرانسه؛ سه نفر کشته شدند

رویترز: مهاجم سر یک زن را از بدن جدا کرد و با چاقو دو نفر دیگر را کشت

رسانه‌ها و پلیس فرانسه اعلام کردند که ساعتی پیش یک مهاجم در شهر نیس فرانسه با چاقو سه نفر را کشته و چندین نفر را در کلیسایی زخمی کرد.

شهردار نیس این حمله را تروریستی توصیف کرد.

کریستین استروسی، شهردار این شهر در توییتر خود نوشت حمله با چاقو در کلیسای نوتردام شهر نیس اتفاق افتاده و پلیس مهاجم را بازداشت کرده است.

پلیس فرانسه هم اعلام کرد که سه نفر در اثر این حمله کشته شده‌اند.

رویترز به نقل از منبعی در پلیس فرانسه نوشت که مهاجم سر یک زن را از بدن جدا کرده و دو نفر دیگر را هم با چاقو کشته است. مارین لوپن، سیاستمدار دست‌راستی فرانسه هم از قطع سر این زن خبر داده است.

شهردار نیس به رسانه‌ها گفت که مهاجم حتی پس از بازداشت توسط پلیس، بارها «الله اکبر» را فریاد می‌زده است.

اعتقاد بر این است که یکی از افرادی که در داخل کلیسا کشته شده است، خادم کلیسا باشد.

استروسی به خبرنگاران گفت: «مهاجم هنگام بازداشت توسط پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفت، وی در حال انتقال به بیمارستان و زنده است.»

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز قرار است از نیس دیدار کند.

در پاریس، نمایندگان مجلس شورای ملی درهمبستگی با قربانیان یک دقیقه سکوت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک نماینده شورای مسلمان فرانسه، این حمله را به شدت محکوم کرد و گفت: «به نشانه عزاداری و همبستگی با قربانیان و عزیزانشان، من از همه مسلمانان فرانسه می‌خواهم که همه جشن‌های جشن میلاد پیامبر را لغو کنند.»

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که فرانسه هنوز در شوک سربریدن ساموئل پتی، معلم فرانسوی است که ۱۲ روز پیش به دست یک نوجوان افراطی مسلمان سربریده شد.

مهاجم گفته بود که می‌خواهد پتی را به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام در کلاس درس آزادی بیان، مجازات کند.

هنوز مشخص نیست که انگیزه حمله نیس چیست و یا ارتباطی با مناقشه‌ای که بر سر انتشار مجدد کاریکاتورهای پیامبر اسلام به راه افتاده دارد یا خیر.

همچنین روز گذشته، نشریه شارلی ابدو که این کاریکاتورهای جنجالی را نخستین بار منتشر کرده است، کاریکاتوری از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه منتشر کرد که مورد خشم مقام‌های ترکیه قرار گرفت.

از زمان کشته‌شدن پتی، مقام‌های فرانسوی برای تأکید بر آزادی مذهب و حق آزادی بیان، این کاریکاتورها را بر روی چند ساختمان دولتی به نمایش گذاشتند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور نیز در روزهای گذشته بر دفاع از آنچه «ارزش‌های جمهوری فرانسه» خواند، تأکید کرد و گفت که اسلام‌گرایان به دنبال جایگزینی احکام دینی به جای قوانین جمهوری ما هستند؛ امری که اتفاق نخواهد افتاد.

انتشار مجدد این کاریکاتورها و همچنین سخنان ماکرون خشم مسلمانان در مناطقی از جهان اسلام را برانگیخته است و برخی دولت‌های اسلامی امانوئل ماکرون را به نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان متهم می‌کنند.

شهر نیس در سال ۲۰۱۶ نیز صحنه یکی از خونین‌ترین حملات تروریستی بود که در جریان آن فردی فرانسوی-تونسی به نام محمد بوهلال با راندن کامیون به میان جمعیت که برای جشن روز ملی فرانسه مشغول شادی بودند، سبب کشته شدن ۸۶ نفر شد.

واکنش‌های بین المللی به حادثه تروریستی شهر نیس

ساعاتی بعد از وقوع این حادثه مقام‌های کشورهای مختلف آن را به شدت محکوم کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت، «دل ما با مردم فرانسه است. آمریکا در این مبارزه در کنار قدیمی‌ترین متحد خود ایستاده است. این حملات ترویست‌های اسلامی باید فورا متوقف شود. هیچ کشوری، فرانسه یا دیگران، نمی‌تواند مدت طولانی آن را تحمل کند!»

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با بیان این که «از قتل‌های وحشتناک در کلیسای نیس عمیقا به لرزه افتاده است» گفت «ملت فرانسه همبستگی آلمان را در این ساعات دشوار با خود دارد.»

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای حمله مرگبار امروز در کلیسای فرانسوی را به شدت محکوم و بر همبستگی ترکیه با مردم فرانسه علیه خشونت و تروریسم تاکید کرد.

شارل میشل رئیس شورای اروپا نیز در پیامی در توئیتر خطاب به مردم فرانسه نوشت «کل اروپا با شما است.»

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت از حملات «وحشیانه» در شهرهای نیس و آوینیون فرانسه شگفت‌زده شده است.

جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا در توئیتی نوشت، حمله امروز «اتحاد ما در دفاع از ارزش‌های صلح و آزادی را تضعیف نخواهد کرد.»

واتیکان حمله مرگبار امروز در فرانسه را محکوم کرد و گفت «حمله امروز بذر مرگ را در مکان عشق و دلگرمی کاشت، در خانه خدا.»

ماتئو برونی سخنگوی واتیکان گفت «این یک لحظه دردناک در دوران پریشانی است. تروریسم و خشونت هرگز نمی تواند پذیرفته شود.»

نخست وزیر بریتانیا نیز در توئیتی به دو زبان انگلیسی و فرانسه نوشت «از شنیدن اخبار صبح امروز حمله وحشیانه در کلیسای نوتردام شهر نیس وحشت کردم.»

بوریس جانسون ضمن ابراز همدردی با قربانیان حادثه و خانواده‌های آنها اضافه کرد، «بریتانیا محکم و استوار در کنار فرانسه علیه ترور و تعصب می‌ایستد.»

بیشتر از جهان