انتخابات آمریکا: همه چیز در گروی آرای ایالت‌های مردد

ترامپ و بایدن به آخرین تلاش‌ها در روزهای مانده تا سوم نوامبر ادامه می‌دهند

ترامپ و بایدن در مورد نحوه پایان دادن به بحران کرونا دیدگاههایی کاملا متفاوت دارند - IM WATSON, BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

در آخرین روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سه‌شنبه آینده برگزار می‌شود، دو نامزد رقیب برنامه فشرده گردهمایی‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی خود را در ایالت‌های نوسانی ادامه می‌دهند.

دونالد ترامپ در صحبت‌هایش از ایالت‌های کشور خواسته که به تعطیلی اجباری ناشی از شیوع کرونا اعتنایی نکنند، در حالی که رقیبش جو‌ بایدن می‌گوید که همه‌گیری را نمی‌توان «با فشار یک دکمه» متوقف کرد.

آقای بایدن گفت برخورد رقیبش با بحران رو به وخامت ویروس کرونا «اهانتی» به قربانیان این همه‌گیری بوده‌است. مرگ و میر ناشی از کرونا در ۳۹ ایالت آمریکا رو به افزایش است و روزانه حدود هشتصد نفر بر اثر ابتلا به آن می‌میرند.

دکتر آنتونی فاوچی، کارشناس بیماری‌های عفونی، روز چهارشنبه گفت که گردهمایی‌های انتخاباتی آقای ترامپ می‌تواند به شیوع بیشتر اکووید-۱۹ کمک کندُ،‌به خصوص که شرکت کنندگان در آنها معمولا نه ماسک می‌زنند و نه فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند.

آقای بایدن روز چهارشنبه در ایالت دلور گفت: «حتا اگر برنده شوم، برای به به آخر رساندن این همه‌گیری زحمت زیادی لازم است. ولی قول می‌دهم که از روز اول کارم اقدامات صحیح را شروع کنم.»

همزمان، آقای ترامپ که در فرودگاهی در ایالت آریزونا صحبت می‌کرد، گفت که انتخاب بایدن به معنی تعطیلی‌های بیشتر و مصیبت اقتصادی برای آمریکا خواهد بود. «اگر به بایدن رای بدهید، معنایش این است که بچه‌ها به مدرسه نخواهند رفت، مراسم فارغ‌التحصیلی در کار نخواهد بود، عروسی در کار نخواهد بود، جشن شکرگزاری در کار نخواهد بود، کریسمس در کار نخواهد بود و جشن روز استقلال در کار نخواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که رئیس جمهوری آمریکا و رقیب دموکراتش جو بایدن آخرین تلاش‌های خود را برای جلب آرا در ایالت‌های نوسانی و مردد می‌کنند، یک نظرسنجی از سوی شبکه سی‌ان‌ان حاکی از آن است که در سطح کشور، آقای بایدن با ۵۴ درصد در برابر ۴۲ درصد از آقای بایدن پیش است. از بهار امسال و پس از همه‌گیری ویروس کرونا، آقای بایدن برتری آماری خود را نسبت به آقای ترامپ حفظ کرده‌است.

البته نتیجه آرا در نهایت با شمارش آرای ایالتی مشخص خواهد شد که آرای کالج الکترال را تعیین خواهد کرد، اما در دو دهه گذشته، برتری آقای بایدن در نظرسنجی‌ها در سطح کشور، از هر نامزد دیگری در روزهای آخر پیش از انتخابات بیشتر بوده‌است.

مگر در صورتی که صحنه سیاسی در روزهای آخر رقابت دچار تحولی ناگهانی شود، بخت آقای ترامپ برای کاهش این فاصله تا اندازه زیادی بستگی به میزان مشارکت رای دهندگان در روز انتخابات خواهد داشت. بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌ان، در میان کسانی که هم‌اکنون  رای داده‌اند (۶۴ درصد به بایدن و ۳۴ درصد به ترامپ) یا کسانی که قصد دارند رای زودهنگام بدهند (۶۳ درصد بایدن و ۳۳ درصد ترامپ) حمایت از بایدن دو سوم بیشتر از ترامپ است. اما در میان کسانی که می‌گویند روز انتخابات رای خواهند داد ترامپ با ۵۹ درصد نسبت به ۳۶ درصد از بایدن جلوست.

به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، دیوان عالی آمریکا شامگاه چهارشنبه برای دومین بار تلاش حزب جمهوری‌خواه برای جلوگیری از تمدید سه روزه شمارش آرای غیابی در ایالت‌های پنسیلوانیا و کارولینای شمالی را ناکام گذاشت. به این ترتیب، دیوان عالی دست‌کم تا بعد از انتخابات در شیوه شمارش آرای این دو ایالت دخالت نخواهد کرد. با توجه به هشدارهای مکرری که دونالد ترامپ در باره امکان تقلب در آرای پستی داده‌است، تصمیم دیوان عالی به سود او نخواهد بود.