حمله هکرهای ایرانی به چهره‌های کنفرانس امنیتی مونیخ و اجلاس عربستان

مایکروسافت از ۲۷۰۰ تلاش هکرهای ایرانی برای رخنه در انتخابات آمریکا خبر داد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حال سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ-عکس آرشیویChristof STACHE / AFP

شرکت مایکروسافت اعلام کرد، گروهی از هکرهای ایرانی، مقامات عالی‌رتبه دولتی را با ارسال ایمیل‌های جعلی دعوت برای کنفرانس امنیتی مونیخ و کنفرانسی که قرار است در عربستان سعودی برگزار شود، هدف حمله سایبری قرار داده‌اند.

بنابراین گزارش، هکرها برای شرکت‌کنندگان احتمالی در این کنفرانس‌ها دعوتنامه‌های جعلی ارسال کرده‌اند. آنها این دعوت‌نامه‌ها را به ایمیل مقامات فرستاده‌اند و هدف جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی بوده است.

تام برت، معاون امنیت مایکروسافت می‌گوید: «ایمیل‌ها با زبان انگلیسی نزدیک به عالی نوشته‌ شده و برای مقامات سابق دولت، کارشناسان سیاسی، دانشگاهیان و روسای سازمان‌های غیردولتی ارسال شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته برت، این حمله‌ها در هدف قرار دادن شماری از مقامات از جمله سفرای سابق و دیگر کارشناسان سیاست خارجی که به شکل‌دهی سیاست‌ خارجی و دستور کار جهانی کمک می‌کنند، موفق بوده است.

این ایمیل‌ها از [email protected] و [email protected] ارسال شده‌اند و دریافت‌کنندگان ایمیل را به وب‌سایت‌های دیگری هدایت می‌کند که در ظاهر وب‌سایت رسمی کنفرانس هستند. اما در واقع از این طریق به اطلاعات حساس افراد هدف گرفته شده، دست می‌یابند.

به گفته مایکروسافت گروه «فسفر» تحت حمایت ایران پشت این حمله‌ها بوده است. مایکروسافت قبلا منشاء این گروه سایبری را ایران اعلام کرده و گفته بود که این گروه با دولت جمهوری اسلامی در ارتباط است.

این گروه همچننین شرکت‌کنندگان احتمالی در اجلاس Think 20 را نیز هدف گرفته‌اند. این کنفرانس در عربستان سعودی برگزار می‌شود و در آن مقامات عالی‌رتبه امنیتی حضور خواهند داشت.

برگزارکنندگان هر دو کنفرانس در مورد این تهدید‌ها به دعوت‌شدگان هشدار داده‌اند.

مایکروسافت نیز توصیه کرده که افراد قبلا از باز کردن ایمیل‌ها مربوط به شرکت در کنفرانس‌ها و لینک‌ها موجود در آن، از هویت فرستنده ایمیل اطمینان حاصل کنند.

مایکروسافت همچنین اعلام کرد که شاهد ۲۷۰۰ تلاش از سوی هکرهای ایرانی برای مداخله در کمپین انتخاباتی آمریکا، هدف گرفتن مقامات کنونی و سابق دولت و یک کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است. این حمله‌ها در مرداد و شهریور امسال با هدف دستیابی به اطلاعات انجام شده و هکرها توانسته‌اند به شمار تلفن برخی افراد دسترسی پیدا کنند.

مقامات امنیتی آمریکا نیز اخیرا در مورد تلاش هکرهای ایرانی برای مداخله در انتخابات آمریکا هشدار داده بودند. فیس‌بوک نیز روز گذشته انجام این حمله‌های سایبری را تایید کرد.

تهران این اتهام‌ها را رد کرده است.

بیشتر از جهان