حملات مرگبار طالبان در غزنی هم‌زمان با گفت‌و‌گوهای صلح در دوحه

غنی: طالبان با کشتارغیرنظامیان نمی‌توانند در مذاکرات صلح امتیاز بگیرند

AFP

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در واکنش به انفجاری که در شهر غزنی صورت گرفت و تعدادی از شهروندان این استان را کشته و زخمی کرد، گفته است که گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر، در مورد برقراری صلح در افغانستان گفت­‌وگو می­‌کنند اما در افغانستان همه روزه دستان‌شان را با خون افراد بیگناه، زنان و کودکان سرخ می­‌کنند.

آقای غنی گفت: «طالبان با کشتارغیرنظامیان درافغانستان نمی‌­توانند در مذاکرات صلح امتیاز بگیرند».

بامداد روز یکشنبه، شانزدهم تیر، مقداری مواد منفجره بسیار قوی که در داخل یک وانت‌بار جاسازی شده بود در منطقه « شامیر» شهرغزنی در یک منطقه شلوغ منفجر شد. درنتیجه این انفجار دوازده تن ازافراد محلی کشته و تعداد ۱۷۹ تن دیگر مجروح شدند. گفته می‌­شود وضعیت تعدادی از مجروحان این واقعه خوب نیست و شماری از مجروحین که وضعیت خوبی نداشته‌اند برای درمان به کابل منتقل شده‌اند.

چند ساعت پس این حمله، گروه طالبان مسئولیت این رویداد را به عهده گرفت و گفت که هدف این حمله یک مرکز اطلاعاتی حکومت افغانستان در این استان بوده است.

سهیل شاهین، سخنگویان گروه طالبان که در شهر دوحه قطر، سرگرم گفت­ وگوهای صلح با نمایندگان آمریکا هستند گفته است: «هدف حملات این گروه هیچگاه افراد عادی نبوده و نیست، ما برای جلوگیری از تلفات افراد عادی یک کمیته تشکیل داده‌ایم تا درصورت چنین ادعاهایی تحقیق کرده و درصورت که چنین ادعای ثابت شود، عاملان انفجار را مجازات می‌کنیم».

رئیس جمهورافغانستان ضمن محکوم کردن این رویداد گفته است که طالبان مسئولیت این عملکرد زشت و ننگین را بدوش گرفته‌اند که در این حادثه بیشتر افراد عادی به ویژه زنان، دانش­‌آموزان و کودکان معصوم قربانی شده‌اند.

آقای غنی افزود: «گروه طالبان با هدف گرفتن اطفال، زنان، دانش­‌آموزان و تاسیسات عام­‌المنفعه می‌خواهند در گفت‌­وگوهای صلح امتیاز بیشتری بگیرند اما پذیرفتن چنین درخواستی غیرممکن است».

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، نیز با محکوم کردن این حمله گفت: «درجامعه امروزی افغانستان «امارت اسلامی» با این رویکرد خشن و تندروانه طالبانی، جا ندارد».

آقای عبدالله، گفته است که این رویداد ادامه جنایت­‌های اخیر طالبان در کابل و استان­‌های دیگر افغانستان، دور از ارزش­‌های اسلامی و انسانی است.

زلمی ­خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا، نیزگفته است که این رویداد یک حمله وحشیانه بوده که تعدادی از دانش­‌آموزان و مردم بیگناه افغانستان را قربانی گرفته است.

سازمان ملل متحد، هم­چنین انفجار شهرغزنی را یک عمل بی­رحمانه خوانده و گفته است: «بیشتر قربانیان این حادثه در استان غزنی، اطفال، زنان ،دانش­‌آموزان و افراد عادی هستند».

شمس­‌الدین حقیار، یکی از ساکنان شهر کابل کشتار غیر نظامیان توسط گروه طالبان را یک عمل نابخشودنی خواند و گفت: «طالبان برای بدست آوردن قدرت درافغانستان هرعمل غیرانسانی را انجام می‌دهند. تصاویر ویدیوهایی را که ازقربانیان حادثه غزنی دیدم، دل هرسنگ‌دل را آب می­‌کند اما این گروه بازهم رفتارشان را توجیه کردند».

نوروز احمدزی، یکی دیگر از مردم شهر کابل در مورد این حادثه به خبرنگار ایندیپندنت گفت: « طالبان می­‌خواهند با این گونه حمله­‌های بزدلانه­ در گفت‌وگوهای صلح که در دوحه قطر جریان دارد خود را قوی نشان دهند، بی­‌خبر از آنکه در دنیا و آخرت روسیاه هستند. من نمی‌دانم چرا خارجی­‌ها حملات این گروه را وحشیانه می‌نامند و محکوم می­‌کنند اما درکنارشان می‌نشینند و کباب می­‌خورند. چیزی‌که اکنون دردوحه جریان دارد».

روز ۱۰ تیر، نیز یک انفجار قوی توسط گروه طالبان در شهر کابل به وقوع پیوست که دست­کم چهار تن کشته و ۵۱ تن مجروح شدند. گفته شده بیشتر قربانیان این واقعه نیز دانش‌آموزان مدرسه بودند.

حملات گروه طالبان درحالی شدت گرفته است که دورهفتم گفت‌­وگوهای صلح میان نمایندگان این گروه و نمایندگان آمریکا در شهر دوحه، پایتخت قطر، جریان دارد و گفته می‌شود نمایندگان این گروه با سیاست­مداران افغانستان که روز گذشته به  دوحه رفته­‌اند، دیدار کرده و درمورد برقراری صلح در این کشور صحبت می­‌کنند.

بیشتر از