ترامپ خود را «رقیب همیشگی» آبراهام لینکلن خواند

ترامپ بارها خود را بزرگترین رئیس جمهوری آمریکا پس از لینکلن توصیف کرده است

ترامپ در برابر بنای یادبود مونت رشمور، که مجسمه چهار رئیس جمهوری آمریکا از جمله آبراهام لینکلن را دارد - SAUL LOEB / AFP

دوشنبه گذشته بار دیگر دونالد ترامپ در مقایسه خود با آبراهام لینکلن، خود را «رقیب همیشگی» او خواند. آبراهام لینکلن رئیس‌جمهور برجسته قرن نوزدهم آمریکا بود که در یک خانواده فقیر زاده شد، آمریکا را طی جنگ داخلی رهبری کرد و نقش اصلی را در پایان دادن به برده‌داری داشت. 

آقای ترامپ ۷۴ ساله در یک تجمع انتخاباتی بزرگ در فرودگاه مارتینزبرگ در پنسیلوانیا که از ایالت‌های تعیین‌کننده در نتایج انتخابات پیش رو است، اظهار داشت: «شما می‌دانید که حزب جمهوری‌خواه حزب آبراهام لینکلن است. بسیاری از مردم این را نمی‌دانند. آبراهام لینکلن بزرگ؛ مردی که رقیب همیشگی او بوده‌ام.» 

رئیس‌جمهور در آخرین توقف انتخاباتی خود در پنسیلوانیا، جایی که زادگاه رقیب دموکرات او است و جو بایدن در نظرسنجی با فاصله معناداری از او پیش است، اظهار داشت: «گفتم که من می‌توانم بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری منش و وقار ریاست‌جمهوری داشته باشم، البته به استثناء آبراهام لینکلن وقتی آن کلاه مخصوصش را به سر داشت.» 

با قد ۶ فوت و ۴ اینچ (معادل یک متر و ۹۲ سانتیمتر)، آبراهام لینکلن از بسیاری از همتایان خود بلندقدتر بود. آقای ترامپ تنها ۶ فوت و ۲ اینچ (معادل یک متر و ۸۳ سانتیمتر) قد دارد. ظاهر لینکلن با پوشیدن کلاه‌های بلند که آقای ترامپ در اظهارات خود به آن اشاره کرد، در زمان خود بسیار جلب توجه می‌کرد. لینکلن علاوه بر ایفای نقش محوری در پایان دادن به برده‌داری، مدافع سرسخت دموکراسی و اتحاد درهم‌شکسته آمریکا بود. 

در مقابل، آقای ترامپ در زمان ریاست خود بی‌وقفه به رسانه‌ها حمله کرده است، در طول مبارزات انتخاباتی خود از راهکار اظهارات تلویحاً نژادپرستانه استفاده کرده است و سعی کرده است تا در مشروعیت نتیجه انتخابات نوامبر تردید ایجاد کند. 

اظهارات دوشنبه شب او اولین باری نبود که خود را با لینکلن مقایسه می‌کرد. در سپتامبر گذشته، رئیس جمهور در یک تجمع انتخاباتی در شهر آتلانتا در ایالت جورجیا در تلاش برای جلب رای‌دهندگان لاتین گفت که لینکلن «برای لاتین‌تبارها مرد بزرگی نبود.» وی سپس به مردم شهر آتلانتا که سیاه‌پوستان اکثریت آن را تشکیل می‌دهند، گفت که دولت وی از زمان لینکلن بیش از دیگران به جامعه آن‌ها خدمت کرده است. 

سفر رئیس جمهور به مارتینزبرگ جزیی از چندین سفر پی‌درپی او به پنسیلوانیا است که با ۲۰ رای از آراء کالج انتخاباتی در تعیین نتیجه انتخابات حائز اهمیت فوق‌العاده است. 

آقای ترامپ در حالی که حدود پنج درصد از آقای بایدن در نظرسنجی‌ها عقب است، سعی می‌کند با تاکید بر فناوری فرکینگ در استخراج نفت و گاز رأی ایالت پنسیلوانیا را که اقتصادش به شدت به صنعت انرژی متکی است، به دست آورد. 

بیش از یک هفته مانده به روز انتخابات، آقای ترامپ در یک گردهمایی جداگانه در شهر آلنتاون در پنسیلوانیا به هواداران خود گفت: «بایدن برنامه خود را برای تعطیلی کل صنعت نفت ایالات متحده اعلام کرده است.» او به اظهارات آقای بایدن ۷۷ ساله اشاره کرد که در آخرین مناظره ریاست جمهوری در هفته گذشته درباره برنامه‌اش برای «گذار» از نفت سخن گفته بود. 

آقای بایدن به سرعت اظهارات خود را تبیین کرد و پس از مناظره به خبرنگاران گفت که قصد دارد یارانه‌های سوخت‌های فسیلی را پایان دهد، نه این که این صنعت را به طور کامل از بین ببرد. آقای ترامپ ماه‌ها ادعا می‌کند که آقای بایدن می‌خواهد فرکینگ را ممنوع کند. آقای بایدن گفته است که وی فقط خواهان پایان دادن به صدور مجوزهای جدید استخراج نفت و گاز در اراضی فدرال است، نه لغو مجوزهای هم‌اینک صادر شده مانند آن‌هایی که برای ایالت پنسیلوانیا صادر شده است. 

آقای بایدن روز سه‌شنبه با سفر به ایالت جورجیا موضع تهاجمی در کارزار انتخاباتی خود گرفته است. زیرا ایالت جورجیا از ایالت‌هایی است که انتظار می‌رود آقای ترامپ به راحتی پیروزی چهار سال قبل خود را تکرار کند. قرار است وی در اواخر هفته به ایالت آیووا سفر کند که ترامپ در سال ۲۰۱۶ با ۱۰ درصد رای بیشتر آن را از آن خود کرد. 

کمالا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا که نامزد معاونت آقای بایدن است، قرار است به آریزونا و تگزاس سفر کند، جایی که جمهوری‌خواهان از سال ۱۹۹۴ تاکنون در هیچ انتخابات در سطح ایالتی شکست نخورده‌اند. این طولانی‌ترین پیروزی بی‌وقفه یک حزب در یک ایالت آمریکا است. در همین حال، آقای ترامپ قرار است اواخر این هفته به میشیگان، آیووا و نیوانگلند  سفر کند و پس از آن توجه‌اش را به سایر ایالت‌های کلیدی معطوف کند. 

© The Independent

بیشتر از جهان