غنی: دانش‌آموزان مدال‌آور تصویر واقعی افغانستان را به جهان نشان دادند

محمد نوری، مدال‌آور طلا و احمد نوری، مدال‌آور برنز در مسابقات بین‌المللی ریاضیات کشور بلغارستان شرکت کرده بودند

یک دانش آموز افغانستانی در مدرسه‌ای در کابل- WAKIL KOHSAR / AFP

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دیدار با دو تن از دانش‌آموزان مدال‌آور این کشور در ارگ گفت: «شما تصویر واقعی افغانستان نوین را به جهانیان نشان دادید.»

محمد نوری، مدال‌آور طلا و احمد نوری، مدال‌آور برنز، دو تن از دانش‌آموزان یکی از مدارس افغانستان هستند که در مسابقات بین‌المللی ریاضیات کشور بلغارستان شرکت کرده بودند. آنان توانستند که در این مسابقات، مدال طلا و برنز را به نام‌های خود ثبت کنند و پیروز میدان شناخته شوند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، دانش‌آموزان مدال‌آور را، به ارگ ریاست جمهوری این کشور دعوت کرد و مورد تقدیر و تشویق قرار داد و به آنان گفت: «شما ظرفیت‌های جوانان و دانش‌آموزان افغان و تصویر واقعی افغانستان نوین را، به جهانیان نشان دادید. برایتان آینده روشن و موفقیت‌های بیشتر آرزو دارم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای غنی، در دیدار با دانش‌آموزان این کشور، همچنین یک‌بار دیگر جنگ کنونی افغانستان را نامشروع خواند و تاکید کرد: «زمانی که جنگ نامشروع در افغانستان پایان یابد، باور دارم که جوانان ما در فضای امن بیشتر می‌توانند بدرخشند و برای کشورشان مدال‌ها و افتخارات بیشتری به ارمغان بیاورند.»

در مقابل، محمد نوری، مدال‌آور طلا و احمد نوری، مدال‌آور برنز، از توجه و تشویق محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشورشان تشکر کردند و گفتند: «هدف اساسی ما پس از پایان دوره تحصیلی خدمت به وطن و مردم و کسب افتخارات بیشتر است و برای رسیدن به این آرمان ملی، شب و روز تلاش می‌کنیم.»

قابل یادآوری است که مسابقات بین‌المللی ریاضیات در کشور بلغارستان برگزار شده بود. بلغارستان، از سال ۲۰۱۳ بدین سو، همه‌ساله با شرکت نوجوانانی از پنچ قاره جهان شامل افغانستان، این مسابقات را برگزار می‌کند، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، این مسابقات از طریق آنلاین برگزار شد که در نتیجه دو دانش‌آموز افغان توانستند مدال طلا و برنز را از آن خود کنند.

اول خان خواجه‌زاده، دانش‌آموز یکی از مدارس کابل پیروزی این دو جوان را برای همه تبریک گفت و از رئیس جمهور غنی، برای تقدیر آنان استقبال کرد و افزود: «نخست پیروزی این دو جوان با استعداد کشور خود را به مردم افغانستان مبارک باد می‌گویم و در قدم دوم از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که دانش‌آموزان مدال‌آور را تشویق نمود، زیرا این گونه تشویق آن هم از سوی رئیس جمهور بدون شک به جوانان دانش‌آموز روحیه بالایی می‌دهد و دیگران را نیز وادار می‌کند تا بیشتر درس بخوانند و تلاش کنند تا بتوانند موفقیت‌های بیشتر در سطح دنیا به دست بیاورند.»

خورشید سما، دانش‌آموز است و می‌گوید: «الحمدلله جوانان ما در تمام زمینه‌ها دارای استعدادهای درخشانی هستند. از این خبر خیلی‌ خوشحال شدم و باور دارم اگر صلح تامین شود و زمینه درس و آموزش پیشرفته برای ما فراهم شود، ما نیز مانند سایر دانش‌آموزان جهان می‌توانیم در تمام عرصه‌ها دستاوردها و پیشرفت‌هایی داشته باشیم و در این هیچ شک ندارم. من از آقای غنی، به دلیل تشویق این دو دانش‌آموز مدال‌آور تشکر می‌کنم و از ایشان می‌خواهم که تمام جوانان ما را در تمام عرصه‌هایی که توانسته‌اند خوب بدرخشند، تشویق مادی و معنوی بکند تا باعث رشد بیشتر آنان شود.»

مرسل احمدی، استاد در یکی از مدارس نیز از این کار رئیس جمهور استقبال می‌کند اما می‌گوید: «دولت به ویژه رئیس جمهور ما، باید از همه مهم‌تر به معارف کشور توجه داشته باشد و تلاش کند که در این زمینه نسبت به سایر نهادها بیشتر سرمایه‌گذاری کند، زیرا معارف در یک کشور بنیاد یک جامعه است، از همین‌جا است که رئیس جمهور، وزیر، دکتر، مهندس، اقتصاددان، سیاست‌مدار و غیره به جامعه تقدیم می‌شود. اگر بنیاد اساسی گذاشته شده باشد، بدون شک دانش‌آموزان ما سالم، صالح و بااستعداد به جامعه تقدیم می‌شوند. ما خواستار توجه بیشتر دولت‌مردان به معارف و دیگر نهادهای تحصیلی هستیم.»

بیشتر از