درخواست کمک وزارت بهداشت افغانستان از چین برای جراحی‌های پیچیده

«دولت چین آماده است تا با بخش سلامت افغانستان همکاری کند»

احمدجواد عثمانی در مراسم بازگشایی بخش زایمان بیمارستانی در کابل که هدف حمله تروریستی قرار گرفت-AFP

دکتر احمد جواد عثمانی، سرپرست و نامزد وزیر بهداشت افغانستان، در گفت‌وگوی ویدیویی که با آقای وانگ‌یو، سفیر جمهوری خلق چین در کابل داشت از وی خواست تا در راستای اجرای جراحی‌های پیچیده طبی و آموزشی با پزشکان افغان همکاری کنند.

آقای جواد عثمانی، در این گفت‌وگوی ویدیویی به سفیر کشور چین در کابل گفت: «اجرای جراحی‌های پیچیده به ویژه جراحی قلب، سرطان، کلیه و دیگر موارد از جمله چالش‌های جدی بخش بهداشت و سلامت افغانستان است. بنابراین از شما می‌خواهم که در این زمینه یک گروه از متخصصان کشورتان را برای انجام جراحی‌های مغلق و آموزش به پزشکان افغان به شکل خیرخواهانه به کشور ما بفرستید تا چالش‌های بخش سلامت افغانستان در این راستا حل شود.»

سرپرست وزارت بهداشت افغانستان در پایان این گفت‌‎وگوی ویدیویی از کمک‌های کشور چین در امر مبارزه با ویروس کرونا که در شرایط بحران و پس از بحران به این کشور صورت گرفت تشکر و قدردانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، وانگ‌یو، سفیر کشور جمهوری چین در کابل، بر همکاری‌های بیشتر دو کشور تاکید کرد و گفت: «دولت چین آماده است تا با بخش سلامت افغانستان همکاری کند.»

شکیب رامین، پزشک افغانستانی همکاری کشور چین و سایر کشورها را در زمینه جراحی‌های پیچیده مهم می‌داند و می‌گوید: «کشور ما یک کشور جنگ‌زده است و ما نیاز داریم که در تمام بخش‌ها به ویژه بخش سلامت از تجربه کشورهای پیشرفته و پزشکان آنان در عملیات و جراحی‌های پیچیده استفاده کنیم. اگر دولت چین بخواهد در این زمینه به حوزه سلامت و بهداشت ما کمک کند از ایشان تشکر می‌کنم. ما نیازمند به این همکاری هستیم و باید تلاش کنیم تا پزشکان ما نیز که به کشورهای خارجی رفته‌اند، از داشته‌های آنان بیشتر بیاموزند تا به گونه درست به بیماران رسیدگی شود.»

جاوید احمدی، پزشک  گفت: «این بهتر است که وزارت بهداشت ما با شماری از کشورهای خارجی که در حوزه سلامت به ویژه جراحی‌های پیچیده مانند قلب، کلیه، سرطان و امراض کشنده دیگر تجربه‌های موفق دارند تبادل تجربه کنند و شماری از پزشکان خود را برای آموزش به پزشکان ما به افغانستان بفرستند. یا وزارت بهداشت افغانستان باید سالانه شماری از پزشکان افغان را برای آموزش و کسب تجربه بهتر و بیشتر به کشورهای دیگر بفرستد تا آنان دوباره برگردند و از آموزه‌‌های خود به مردم خدمت کنند.»

ننگیالی نورزی، ساکن کابل می‌گوید: «متاسفانه ما در تمام بخش سلامت مشکل داریم. شمار زیادی از پزشکان ما برای اجرای جراحی‌های خطرناک تجربه کافی ندارد. به همین دلیل است که شمار زیادی از بیماران در جریان جراحی در کشور از بین می‌رود و این وضعیت باعث شده است که مردم افغانستان با داشتند اندک بیماری اگر توان مالی داشته باشند به بیرون از افغانستان می‌روند.»

محمد عمر نور، ساکن کابل  گفت: «اگر بگویم که پزشکان خوب و با تجربه داریم و داروهای با کیفیت، دروغ گفته‌ام. شما ببینید همین دولتمردان ما، با کوچک‌ترین مریضی برای درمان به خارج می‌روند و پولدارها نیز. آرزو داریم که در این بخش نسبت به سایر بخش‌ها هرچه زودتر خودکفا شویم تا شاهد رفتن هیچ بیماری برای درمان به خارج از کشور نباشیم.»

بیشتر از