فرانسه واردات ال‌ان‌جی را از آمریکا متوقف می‌کند؟

رقابت بر سر بازار گاز اروپا بین آمریکا، روسیه و قطر در سال‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد

بیشتر ال‌ان‌جی آمریکا از گاز شل تولید می‌شود-WOODSIDE ENERGY LTD / AFP

در حالی که این روزها بازار انرژی با نوسان خاصی روبه‌رو نیست و تعادل در بازار نفت و گاز برقرار نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده رقابت کشورهای عمده تولیدکننده نفت و گاز در بازار افزایش خواهد یافت.

بازار انرژی اروپا یکی از مقاصد عمده صادراتی کشورهای عمده تولیدکننده گاز است. در حال حاضر بازار گاز اروپا در اختیار روسیه است و گازپروم از هر روشی برای تداوم منوپولی در بازار گاز اروپا بهره می‌گیرد. کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه و افزایش صادرات ال‌ان‌جی آمریکا به اروپا همیشه مد نظر دولتمردان آمریکایی بوده است و صرف نظر از این که در انتخابات نوامبر چه کسی رئیس جمهور آمریکا شود، باید دید این سیاست تا چه حدی پیگیری خواهد شد؟

رقابت بر سر بازار گاز اروپا بین آمریکا، روسیه و قطر در سال‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد. هر کشوری که بتواند گاز را با قیمت رقابتی و شرایط مناسب در اختیار کشورهای مصرف‌کننده قرار دهد و هزینه تولید و حمل‌ونقل گاز را به اروپا کاهش دهد، شانس بیشتری برای حفظ سهم در بازار خواهد داشت.

واردات ال‌ان‌جی فرانسه

فرانسه یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای را دارا است. در عین حال این کشور در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده است. توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در فرانسه به دلایلی متوقف شده بود اما سال پیش ژان برنارد لِوی، مدیرعامل شرکت برق دولتی فرانسه در مصاحبه‌ای با روزنامه لوموند، از برنامه این کشور جهت ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای و توسعه مجدد تولید برق از این حوزه خبر داده بود.

به گفته لوی در مسیر حرکت به سمت توسعه مجدد انرژی هسته‌ای، لازم است ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای متعدد در دستورکار قرار بگیرد تا درنهایت قیمت برق تولیدی مقرون به صرفه باشد. به همین دلیل برنامه فرانسه ساخت شش رآکتور جدید هسته‌ای در دو سایت مختلف و به صورت زنجیره‌ای خواهد بود.

در این بین تمرکز بر افزایش سهم گاز طبیعی در تولید برق نیز مورد توجه دولتمردان فرانسه قرار گرفته است. تلاش برای واردات ال‌ان‌جی از آمریکا در کنار توجه به امنیت انرژی فرانسه، یکی از برنامه‌های دولت در راستای افزایش روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور است.

شیوع ویروس کرونا نه تنها باعث کاهش تقاضا برای انرژی شد بلکه قیمت نفت و گاز نیز کاهش یافت. کاهش قیمت گاز باعث شد تا کشورهای مصرف‌کننده انرژی، از تولیدکنندگان انرژی بخواهند تا در شرایط قراردادهای فعلی بازنگری کنند و با توجه به نوسانات بازار نفت برای شرایط فعلی تخفیف خاصی برای کشورهای مصرف‌کننده در نظر گیرند.

قیمت ال‌ان‌جی آمریکا در قیاس با گاز وارداتی روسیه باعث شده است تا برخی کشورهای اروپایی برای عقد قرارداد در جهت واردات ال‌ان‌جی آمریکا مردد باشند. هفته قبل اعلام شد که فرانسه تصمیم گرفته است تا به دلیل مسائل زیست محیطی واردات ال‌ان‌جی را از آمریکا ممنوع کند.

بیشتر ال‌ان‌جی آمریکا از گاز شل تولید می‌شود. فرانسه به دنبال یافتن راهکار قانونی برای اعمال ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی تولیدشده از منابع غیرمتعارف است. با توجه به امکان‌ناپذیری تشخیص گاز تولیدی از منابع متعارف و غیرمتعارف، عملاً دولت فرانسه قصد دارد واردات گاز را از آمریکا قطع کند.

پیش‌تر و در سال ۲۰۱۶ نیز خانم سگولن رویال، وزیر اسبق انرژی و محیط زیست فرانسه گفته بود که پاریس به دنبال یافتن راهی قانونی جهت ممنوعیت واردات گاز ال‌ان‌جی از آمریکا است. در همان سال خانم «رویال» با حضور در جمع نمایندگان مجلس فرانسه گفت: «ما در حال بررسی راه‌های مختلف جهت ممنوعیت واردات هرگونه گاز شِل هستیم و در چنین شرایطی شرکت‌های انرژی فرانسوی که با همتایان آمریکایی خود برای واردات این نوع گاز قرارداد امضا کرده‌اند، باید گاز مورد نیاز خود را از دیگر بازارهای انرژی تامین کنند.»

در اکتبر سال ۲۰۱۵ شرکت «انگی» که یک سوم از سهام آن به دولت فرانسه تعلق دارد، قراردادی پنج‌ساله با شرکت «شنیر انرژی» به امضا رساند که براساس این قرارداد، سالانه ۱۲ محموله ال‌ان‌جی از سوی این شرکت انرژی آمریکایی به فرانسه ارسال شود. در همان حین شرکت «‌ای دی اف» فرانسه نیز برای واردات سالانه ۲۴ محموله ال‌ان‌جی با شرکت آمریکایی به توافق رسیده بود. تلاش دولت فرانسه برای واردات ال‌ان‌جی از آمریکا باعث ایجاد تنش بین حزب سوسیالیست و متحد این حزب یعنی حزب سبز شده بود.

هفته قبل خبرگزاری رویترز و برخی سایت‌های مهم از جمله «پولتیکو» به نقل از منابع آگاه و نزدیک به دولت فرانسه از برنامه این کشور برای قطع واردات ال‌ان‌جی آمریکا به دلیل مسایل زیست محیطی خبر دادند.

پولتیکو به نقل از دو فرد آگاه گفت که دولت فرانسه در نظر دارد تا از شرکت خصوصی فرانسوی که قرارداد بیست‌ساله و به ارزش هفت میلیارد دلاری برای واردات ال‌ان‌جی از آمریکا امضا کرده است، بخواهد تا اجرای این قرارداد را به تاخیر بیندازد. تاخیر در اجرای این قرارداد باعث بروز نگرانی عمده‌ای در بین صادرکنندگان انرژی آمریکا شده است. در این بین تعهدات فرانسه به معاهده زیست محیطی پاریس نیز از جمله عواملی است که اجرای این قرارداد را با شک و تردید روبه‌رو می‌نماید.

شرکت «انگی» در حال آماده‌سازی شرایط لازم برای امضای قرارداد بیست‌ساله واردات ال‌ان‌جی از آمریکا است. براساس این قرارداد ال‌ان‌جی از تگزاس به فرانسه حمل خواهد شد و سالیانه ۱۱ میلیون تن ال‌ان‌جی از آمریکا وارد خواهد شد. اگر بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنده شود و مقرارت تنظیم زیست محیطی دوران اوباما را احیا کند، شرایط برای صادرات ال‌ان‌جی به فرانسه سخت‌تر خواهد شد. تاخیر اجرای این قرارداد خبر خوبی برای ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به تحولات سیاسی و زیست محیطی فرانسه، احتمال اجرایی شدن این قرارداد بیست‌ساله با ابهام روبه‌روست و انتخاب احتمالی بایدن هم به سخت‌تر شدن شرایط اجرای این قرارداد منجر خواهد شد. آمریکا برای افزایش صادرات ال‌ان‌جی به اروپا، نیازمند ارائه شرایط مطلوب کشورهای اروپایی است. قیمت رقابتی باعث خواهد شد تا آمریکا بتواند در امنیت انرژی اروپا نقش فعال‌تری ایفا کند و سهم بیشتری در این بازار کسب نماید.

نکته در این جا است که برخی کشورهای اروپایی مثل لهستان با وجود قیمت بالای ال‌ان‌جی آمریکا به دلیل قطع وابستگی به گاز وارداتی روسیه، اقدام به واردات ال‌ان‌جی آمریکا کرده‌اند. برخی کشورهای اروپایی نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختار و ذخیره گاز طبیعی هستند تا بتوانند ال‌ان‌جی بیشتری از بازار وارد کنند. در سال‌های آینده با توجه به افزایش تعداد صادرکنندگان گاز و اشباع بازار، رقابت در بازار افزایش پیدا خواهد کرد. طبیعی است که هر تولیدکننده‌ای بتوانند شرایط مد نظر خریداران را فراهم کند، سهم بیشتری را در این بازار رقابتی به دست خواهد آورد.

بیشتر از اقتصاد