هشدار گروه صلح سبز: فاضلاب فوکوشیما می‌تواند به دی‌ان‌ای انسان آسیب بزند

هواداران محیط زیست نگران تخلیه پس‌ماندهای پرتوزا در دریا هستند

تخلیه فاضلاب از فوکوشیما در اقیانوس در زودترین حالت در سال آینده آغاز می‌شود- STR / JIJI PRESS / AFP

طبق گزارش گروه صلح سبز، آب آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن دارای «مقادیر خطرناکی» مواد پرتوزا است که «می‌تواند به دی‌ان‌ای انسان آسیب بزند.» 

هشدار این گروه در گزارشی به نام «مهار موج ۲۰۲۰» در مورد حضور ایزوتوپ‌های پرتوزای استرانسیوم ۹۰ و کربن ۱۴ در این آب، در حالی منتشر شده است که دولت ژاپن تصمیم گرفته است طرح‌های کنونی را برای تخلیه مایعات «تصفیه شده» در دریا ادامه دهد. 

بیش از یک تن آب در فوکوشیما باقی مانده است و دولت ژاپن سال‌ها است که درگیر بحث راجع به دفع این پس‌ماند است. 

گروه‌های ماهی‌گیری و هواداران محیط زیست نگران تخلیه پس‌ماندهای پرتوزا در دریا هستند اما برخی از محققان این کار را کم‌خطر خوانده‌اند. 

مایعات به جا مانده در فوکوشیما شامل آب‌های مورد استفاده برای خنک‌سازی این نیروگاه هسته‌ای، قبل از تخریب آن بر اثر دریالرزه عظیم سال ۲۰۱۱ می‌شود که بر اثر زمین‌لرزه‌ای ۹ ریشتری رخ داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تخلیه فاضلاب از فوکوشیما در اقیانوس در زودترین حالت در سال آینده آغاز می‌شود و پس از رقیق‌سازی بیشتر طی ۳۰ سال انجام می‌گیرد. 

اما در گزارش صلح سبز آمده است: «این کار برای مردم و محیط زیست پیامدهای جدی و درازمدت محلی و فرامحلی دارد.» 

در این گزارش دولت ژاپن و شرکت برق توکیو (تپکو)، بهره‌بردار نیروگاه فوکوشیما را متهم کرده‌اند که برای توجیه طرح‌شان به مجموعه‌ای از افسانه‌پردازی‌ها دست زده ‌است. 

گروه صلح‌ سبز شماری از این افسانه‌پردازی‌ها را برشمرد: «گفته‌اند که تا سال ۲۰۲۲ دیگر فضایی برای نگه‌داری این آب ندارند، این آب آلوده نیست و تریتیوم پرتوزا تنها گونه‌هسته موجود در آن است و زیانی ندارد و راه دیگری جز تخلیه این آب در اقیانوس وجود ندارد.» 

اما در گزارش صلح سبز آمده است که این توجیه‌ها «کذب» است. 

گروه صلح سبز می‌گوید: «ایزوتوپ پرتوزای کربن ۱۴ دارای نیمه‌عمر ۵۳۷۰ سال است و در نتیجه هزاران سال در محیط زیست باقی می‌ماند و وارد بدن تمامی موجودات زنده می‌شود. تجمع آن در بدن ماهی هزار برابر تریتیوم است. کربن ۱۴ به ویژه عامل مهمی در افزایش میزان تابش به انسان است و می‌تواند به دی‌ان‌ای انسان آسیب بزند.» 

هفته پیش دولت ژاپن تصمیم‌گیری در مورد دفع این آب را به تعویق انداخت. 

هیروشی کاجی‌یاما وزیر صنعت ژاپن گفت: «برای آن که فرایند برچیدن نیروگاه فوکوشیما دایچی به تأخیر نیفتد باید در مورد رسیدگی به آب فراوری شده که هر روز افزایش می‌یابد تصمیمی بگیریم.» اما او قبول دارد که مقامات ژاپن باید به «ابراز نگرانی‌ها» هم جواب بدهند. 

شاون برنی نویسنده این گزارش و کارشناس ارشد امور هسته‌ای گروه صلح سبز آلمان می‌گوید: «حدود ده سال بعد از فاجعه، شرکت تپکو و دولت ژاپن هنوز دارند مقیاس فاجعه فوکوشیما دایجی را لاپوشانی می‌کنند. 

عمداً سالیان سال است که اطلاعات تفصیلی در مورد مواد پرتوزای این آب آلوده را منتشر نمی‌کنند و به شهروندان فوکوشیما و کل ژاپن و کشورهای همسایه مثل کره جنوبی و چین توضیح نمی‌دهند آب آلوده‌ای که قرار است راهی اقیانوس اطلس شود به میزان خطرناکی حاوی کربن ۱۴ است.» 

او افزود: «خطر این ماده و سایر گونه‌هسته‌های موجود در این آب هزاران سال پابرجا است و می‌تواند باعث آسیب‌های وراثتی شود و به همین دلیل هم که شده باید این برنامه لغو شود.» 

گروه صلح سبز از مقامات ژاپن خواست همچنان این آب آلوده را انبار و تصفیه کنند. 

تأخیر در اعلام تصمیم در مورد تخلیه این آب در اقیانوس با توجه غیرمنتظره دولت ژاپن به بحران اقلیمی هم‌زمان شده است. 

یوشی‌هیده سوگا نخست‌وزیر جدید ژاپن قرار است اعلام کند که تا سال ۲۰۵۰ انتشار کربن را به صفر می‌رسانند و در اجرای برنامه‌های بلندپروازانه زیست‌محیطی با اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر همگام شوند. 

ایندپندنت برای کسب نظر با شرکت تپکو تماس گرفته است.

© The Independent