چهارمین قهرمانی تیم ملی فوتبال زنان آمریکا 

رکورد فروش پیراهن ورزشی زده شد 

AFP

بازی فینال جام جهانی فوتبال زنان بین دو تیم ملی آمریکا و هلند روز یکشنبه در لیون فرانسه برگزار شد و با قهرمانی تیم آمریکا برای چهارمین بار به پایان رسید.

تیم ملی فوتبال زنان آمریکا این بازی را با نتیجه ۲ بر صفر با گل‌های مگان رپینو و رُز لاول از آنِ خود کرد. گل اول از روی نقطه پنالتی و به راحتی به ثمر رسید و گل دوم را، لاول در ضربه زیبای شوت وارد دروازه کرد. 

تیم ملی فوتبال زنان هلند بازی قابل قبولی از خود ارائه داد و کارشناسان را به تحسین واداشت. این تیم برای دومین بار در جام جهانی حضور داشت و موفق شد عنوان نایب قهرمانی جام جهانی فوتبال زنان را به دست آورد. ساری ون وینندال، دروازه بان بلند قامت این تیم نیز در پایان، دستکش طلایی را از آن خود کرد. 

این بازی که در یک روز با دو مسابقه قاره‌ای مردان برگزار می شد، اعتراضات بسیاری را در پی داشت ولی گزارش ها حاکی است که بازی فینال نزدیک به ۸ میلیون و نیم بازدیدکننده داشت. به طور کلی زنان فوتبالیست و خصوصا ملی پوشان آمریکا سردمدار حرکت اعتراضی‌ای هستند جهت برقراری برابری جنسیتی در این رشته محبوب ورزشی. آمریکاییان که به دلیل تبعیض جنسیتی در پرداخت دستمزد از فدراسیون فوتبال آمریکا شکایت کرده‌اند، در پایان بازی با شعار یکصدای هواداران روبرو شدند که در حالیکه جانی اینفانتینو، رئیس فیفا در استادیوم حضور داشت، فریاد زدند: دستمزد برابر. 

مارک ورزشی آدیداس پیشتر و پس از شکایت ملی پوشان آمریکا اعلام کرده بود که مابه التفاوت دستمزد تیم فوتبال زنان برنده جام جهانی ۲۰۱۹ با تیم مردان را خواهد پرداخت. به دنبال کسب این عنوان قهرمانی، بیلی جین کینگ، ستاره تنیس زنان و پرچمدار برابری ورزش زنان و مردان، در حساب توئیتری خود نوشت: «به تیم ملی فوتبال زنان آمریکا برای چهارمین جام جهانی تبریک می گویم. این ورزشکاران بیشتر از هر رشته ورزشی در تاریخ برای ورزش زنان توجه، حمایت و افتخار به ارمغان آورده اند. وقت آن است پولی که حقشان است را دریافت کنند».

اینفانتینو به همراه امانوئل مکرون، رئیس جمهور کشور میزبان، فرانسه، در مراسم اهدای جوایز حضور داشتند و به گرمی و مفصل با بازیکنان خصوصا مگان رپینو، کاپیتان تیم ملی آمریکا، صحبت کردند. رپینو پیشتر در خصوص رفتن به کاخ سفید در صورت دعوت، به دلیل فحاشی به مقر رئیس جمهور خبرساز شد و گفت: «به کاخ سفید ... نمی روم». با این حساب تعجبی نیست که بر خلاف مقامات سیاسی هلند که در استادیوم حضور داشتند، هیچ مقام رسمی‌ای از دولت آمریکا برای تشویق ملی پوشان حاضر نبودند. همچنین، دانولد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه پس از پیروزی تیم ملی فوتبال زنان آمریکا، به صدای آمریکا گفت: «ما درباره [دعوت تیم ملی به کاخ سفید] فکر نکرده ایم و این امکان را بررسی خواهیم کرد». این در حالیست که آقای ترامپ ماه پیش توئیت کرده بود: «تیم آمریکا را در صورت برنده یا بازنده دعوت می کنم». 

گفتنی است الکس مورگان دیگر ستاره این تیم، با ۶ گل زده در رقابت پایاپای با مگان رپینو برای کسب عنوان خانم گل (بیشترین زننده گل) بود که در نهایت به دلیل دقایق کمتر رپینو در زمین به کفش نقره ای دست یافت. او دو فرصت طلایی را در بازی روز یکشنبه از دست داد. 

تیم محبوب زنان آمریکا، رکورد بیشترین پیراهن ورزشی فروخته شده در سایت نایکی را به دست آورد و بیشترین میزان پیراهن (چه زنانه و چه مردانه) را فروخت. پس از پایان بازی، شهردار نیویورک اعلام کرد که همانند دوره پیش رژه قدردانی در روز چهارشنبه برای فوتبالیست‌های آمریکایی برگزار خواهد شد.

بیشتر از ورزش