همایش بیعت یا گردهمایی سرایت؟

در حالی که بازی‌های لیگ بدون تماشاگر برگزار می‌شود، هزاران نفر در شرایط قرمز کرونا در ورزشگاه جمع شدند

این جشن سه ساعته به مناسبت «سالروز آغاز امامت امام دوازدهم شیعیان» برگزار شد- عکس از رسانه‌های اجتماعی

همچنان که نگرانی از افزایش صعودی مبتلایان به کرونا و مرگ و میر غیرقابل کنترل آن در بیشتر استانهای کشور از سوی وزارت بهداشت هشدار داده می‌شود برگزاری جشنی با موضوع «اعیاد ماه ربیع‌الاول» با حضور چند هزار شرکت‌کننده، در ورزشگاهی در مشهد بدون مجوز ستاد مقابله با کرونا، فرمانداری، استانداری  و شهرداری مورد انتقادهای شدید برخی مقام های وزارت بهداشت در ایران قرار گرفته است.  

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد نیز روز سه شنبه و بعد از برگزاری این مراسم خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر و اقدامات سختگیرانه‌تری برای مقابله با ویروس کرونا و به خصوص در ترددهای درون شهری این کلانشهر شد. 

در این جشن که روز دوشنبه به دعوت علی اکبر رائفی پور، واعظ تندرو که معمولا درباره شیطان‌پرستی، فراماسونری، صهیونیسم، مهدویت و تئوری‌های توطئه صحبت می کند برگزار شد، هزاران نفر از اهالی مشهد شرکت کردند. این در حالی است که مشهد برای چندمین ماه متوالی در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد و بسیاری از مشاغل در این شهر تعطیل یا نیمه تعطیل هستند. 

این جشن سه ساعته در روز پنجم آبان به مناسبت «نهم ربیع الاول و سالروز آغاز امامت امام دوازدهم شیعیان»، در ورزشگاهی برگزار شد که به دلیل شیوع کرونا حتی بازی های بدون تماشاچی هم در آن برگزار نمی شود. 

گردهمایی بدون مجوزی که پس از گذشت ۲۴ ساعت از برگزاری آن، هنوز هیچ مقام رسمی یا ارگانی مسئولیت اعطای مجوز برگزاری آن را به عهده نگرفته است. 

سایت شهرآرا نیوز روز سه شنبه تصویری از نامه درخواست برگزاری جشن که از طرف رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد به امضای «حجت‌الاسلام کریم‌پور» صادر شده است منتشر کرد. در متن این نامه که خطاب به رئیس ورزشگاه امام رضاست، آمده بود که برگزاری مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز انجام خواهد شد. در حالی که ویدئوها و عکس های منتشر شده از این مراسم در شبکه های مجازی نشان از رعایت نشدن فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی دارد. 

در بخش دیگر این نامه به مکاتبات برگزارکنندگان جشن با ستاد کرونا درباره برگزاری این‌گونه جشن‌ها در گذشته اشاره شده است در حالی که سخنگوی وزارت بهداشت برگزاری جشن هزارنفره در مشهد را یک جنایت عنوان کرد و گفت:« همه اظهار بی اطلاعی می‌کنند و ما نمی‌دانیم چه کسی مجوز داده است». 

همزمان اما رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد گفته است که این مراسم در هماهنگی با مرکز بهداشت مشهد برگزار شده و مجوز آن نیز به‌صورت شفاهی اخذ شده است. دانشگاه مشهد نیز به شهرآرا نیوز گفته ،هیچ مجوز کتبی و شفاهی‌ای برای برگزاری جشن بیعت صادر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال کیانوش جهانپور، هم در توئیتی با اشاره به برگزاری این گردهمایی بدون مجوز نوشته است: «حسب اطلاع از منابع مسئول هیچ مجوزی از ناحیه وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع و مراسم عمومی با عنوان بیعت یا... آن‌هم فقط ۴۸ ساعت بعد از رهنمود‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری در مقابله با کرونا، برای هیچ فرد یا گروهی صادر نشده است.» 

از سویی، یک عضو شورای شهر مشهد نیز در گفت و گو با مدارا نیوز با عنوان اینکه از نشان شهرداری مشهد در این مراسم سوءاستفاده شده است گفت، هیچ مجوزی از سوی شورای شهر و شهرداری مشهد برای برگزاری این جشن صادر نشده بوده است. 

مینو محرز عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز امروز با اشاره به برگزاری جشن بیعت و تجمع در شهر مشهد گفت: «از مردم و مسئولان تعجب می‌کنم که بعد از این‌همه مدت چرا اجازه می‌دهند چنین اتفاقاتی رخ دهد. گویا برخی هنوز باور ندارند که این بیماری به ‌صورت وحشتناک در کشور زیاد شده است و نباید اجازه برگزاری تجمعات را داد. فقط می‌توان متأسف بود.»

مراسمی که توانسته بدون مجوز، استانداری، شهرداری، شورای شهر، فرمانداری و ستاد مبارزه با کرونا در کلان شهر مشهد با حضور هزاران شرکت کننده برگزار شود بی شک حمایت یک نهاد موازی قدرت را در مشهد به همراه داشته است. مراسمی که پیش از آنکه همایش بیعت با علی اکبر رائفی پور باشد لشکر مصاف با مردم بود. 

شهری که حدود دو هفته پیش برگزاری هرگونه مراسم خاکسپاری برای محمدرضا شجریان استاد سرشناس آواز ایرانی را ممنوع اعلام کرد  و مراسم خاکسپاری او تحت تدابیر شدید امنیتی و با مداخله نیروهای سرکوبگر حکومتی برگزار شد. 

بیشتر از