قاضی جدید، امکان پنبه شدن رشته‌های محیط زیست تا دهها سال دیگر

سابقه خانم برت برای کسانی که دغدغه محیط زیست دارند نگران‌کننده است

قاضی امی کونی برت در کنار دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده - Brendan Smialowski / AFP

مجلس سنای ایالات متحده به انتصاب امی کونی برت، قاضی منتخب دونالد ترامپ، رای داد تا قاضی مادام‌العمر دیوان عالی کشور شود. این امر موجب نگرانی دانشمندان و کسانی شده که دغدغه محیط زیست و تغییرات اقلیم را دارند.

خانم برت، کاتولیک ۴۸ ساله، اظهار داشته که او لزوما اجماع جامعه علمی بین‌المللی را درباره تاثیر انسان بر اقلیم قبول ندارد.

پیش‌تر و در ماه جاری خانم برت گفت که «عقایدی سفت و سخت» درباره تغییر اقلیم ندارد و آن را به عنوان «امری همواره مورد بحث و مناظره در بین مردم» توصیف کرد.

این اظهارات باعث تردیدی جدی در صلاحیت او شد که آیا ظرفیت بررسی چنین مدارک و پرونده‌هایی را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنها هشت روز مانده به انتخابات ایالات متحده، انتصاب او به دیوان عالی بعد از مرگ قاضی روث بیدر گینزبرگ در ۸۷ سالگی، ترکیب قدرت این نهاد را بعد از مدتی طولانی تغییر خواهد داد و آن را به شدت به سمت راست متمایل خواهد کرد که عواقبی جدی برای آینده سیاره و اقلیم خواهد داشت.

ویژگی انتصاب مادام‌العمری به دیوان عالی باعث می‌شود عالی‌ترین دادگاه آمریکا احتمالا برای چندین دهه بدون تغییر باقی بماند و بر توان و اختیار بایدن، یا هر شخص هوادار محیط زیست دیگر در دوران ریاست جمهوری تاثیر بگذارد تا نتوانند قوانینی را در راستای حفاظت از طبیعت تدوین کنند.

انتصاب خانم برت در دورانی حساس برای تغییر اقلیم انجام شد. دورانی که مبارزه علیه گازهای گلخانه‌ای بالا گرفته است و اقدامات دیگری برای حفاظت از طبیعت زمین و جلوگیری از فروپاشی اقلیم آن به کار بسته شده است.

وقتی که دعاوی حقوقی بر سر تغییر اقلیم به دیوان عالی برسد بیم این می‌رود که او نقشی کلیدی در مقابله با قوانین حفاظت از محیط زیست و دیگر چالش‌های حقوقی پیش روی تغییر اقلیم ایفا کند. این امر خیلی مهمی است چرا که اکثر قوانینی که برای حفاظت از محیط زیست تدوین می‌شوند ممکن است به دیوان عالی کشیده شوند.

از آن جا که تغییر اقلیم به موضوعی سیاسی بدل شده است و در این زمینه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان روبه‌روی هم قرار می‌گیرند، تدوین قانونی معنادار برای حفاظت از محیط زیست از گذشته به روندی شاق و دشوار مبدل گشته است. همین امر سابقا باعث شد باراک اوباما آژانس‌های دولتی متعددی را برای اعمال سیاست‌های اقلیمی به راه اندازد.

اما این روش بدان معنی خواهد بود که دیوان عالی به محفلی تبدیل خواهد شد که تمام قدرت اجرایی رئیس جمهور برای تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های ایالات متحده در مبارزه علیه تغییرات اقلیمی در آن جا به چالش کشیده می‌شود و نهایتا درباره آن‌ها تصمیم گرفته خواهد شد.

همان طور که اریک هولتاوس هواشناس اظهار داشت: «از آن جا که برت تنها ۴۸ سال دارد و انتصاب به دیوان عالی مادام‌العمر است، آرای او تقریبا به تنهایی می‌تواند سیاست اقلیمی ایالات متحده برای سه دهه آینده را تحت تاثیر قرار دهد در حالی که به گفته هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم، در زمانی قرار داریم که برای حفاظت از محیط زیست و برقراری اقلیمی پایدار به تغییراتی جدی در تمام ابعاد جامعه نیازمندیم.»

سابقه خانم برت برای کسانی که دغدغه محیط زیست دارند، امری نگران‌کننده است. به ویژه، او اظهار داشته است که مشکلی با ابطال ۸۰ سال رویه دیوان عالی ندارد که مقرر می‌کند مجلس در جزئیات و نحوه دقیق اعمال امور حقوقی نقشی نخواهد داشت و این امر به آژانس‌های دولتی واگذار خواهد شد، آژانس‌هایی نظیر آژانس محافظت از محیط زیست، تا قوانین را پیاده سازند. این نقطه نظر به «نظریه عدم نمایندگی» مشهور است.

اما به گفته سازمان «عدالت زمین» که سازمانی حقوقی برای محیط زیست است، در سال‌های اخیر قضات دست راستی به نیابت از منافع شرکت‌های قدرتمند به دنبال ابطال این رویه‌های قضایی رفته‌اند.

این سازمان ماه گذشته هشدار داد: «افزودن قضاتی که می‌خواهند نظریه عدم نمایندگی را احیا کنند، جلوی آژانس حفاظت از محیط زیست در حفاظت از جوامع ما، به ویژه جوامع رنگین‌پوست، در برابر آلودگی و تغییر اقلیم را خواهد گرفت. دادگاه‌ها محفلی برای سازمان عدالت زمین است تا علیه تغییر اقلیم مبارزه کنند و آینده‌ای منصفانه و برابر را برای همه مردم این سیاره تضمین کنند و دیوان عالی مهم‌ترین دادگاه کل کشور است. به همین سبب ما به قضاتی نیاز داریم که مطمئن شوند دادگاه‌های ما محفلی برای مبارزه دانش و قانون با فساد و امتیازات ویژه باقی خواهند ماند.»

ریچارد بلک، دبیر واحد اطلاعات اقلیم و انرژی به ایندیپندنت گفت نگران این است که در صورت نتایج نزدیک انتخابات، انتصاب خانم برت باعث حمایتی جدی و سرنوشت‌ساز از آقای ترامپ شود و همچنین اظهار داشت شرکت‌های سوخت‌های فسیلی نیز تمام توجه خود را متمرکز دیوان عالی خواهند کرد تا راهی کم‌زحمت‌تر و بدون مانع را برای قوانین محیط زیستی بیابند.

او گفت: «سریع‌ترین تاثیر انتصاب او می‌تواند در صورتی اتفاق بیفتد که نتایج انتخابات بسیار نزدیک باشد و دیوان عالی وارد عمل شود تا دونالد ترامپ را به قدرت برگرداند چرا که ما می‌دانیم ترامپ بنا دارد روند انتقال ایالات متحده به انرژی‌های پاک را آهسته کند و با اقدامات بین‌المللی در خصوص کنترل تغییرات اقلیم مقابله کند. با این وضع چیزی که شرکت‌های تولیدکننده کربن بیشتر از همه به آن توجه خواهند کرد رویه‌ای است که "کشف مخاطره" نام دارد و از سال ۲۰۰۹ به آژانس حفاظت از محیط زیست اجازه داده است تا در قانون‌گذاری تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای دست ببرد که خود براساس رای دیوان عالی در سال ۲۰۰۷ بود.»

او ادامه داد: «شرکت‌های نفت خام و زغال سنگ از هیچ ترفندی فروگذار نکردند تا رویه کشف مخاطره را در نطفه خفه کنند و با اختلاف اندکی شکست خوردند. اما با اکثریت محافظه‌کار دیوان عالی کاملا احتمال این وجود دارد که آن‌ها به دنبال لغو این رای بروند و اگر موفق شوند آن‌ها را قادر خواهد ساخت استدلال کنند که تمهیدات اتخاذ شده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هیچ پایه و اساسی در قانون ندارد.»

© The Independent