تأسیسات هسته‌ای جدید را در دل کوه‌های نطنز می‌سازیم

یک دیپلمات ایرانی می‌گوید مقام‌های جمهوری اسلامی قصد دارند برنامه هسته‌ای‌شان را توسعه دهند

نمایی از تاسیسات هسته‌ای فردو که در دل کوه‌های اطراف قم ساخته شده است- AFP

کاظم غریب‌آبادی نماینده جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از توسعه برنامه هسته‌ای ایران و ساخت تأسیسات جدید در دل کوه‌های نطنز خبر داده است.

آقای غریب‌آبادی به روزنامه همشهری گفت که «تأسیسات پیشرفته‌تری در دل کوه به جای تأسیسات حادثه‌دیده در نطنز، احداث خواهد شد. همچنین، تمامی زنجیره‌های ماشین‌های جدید تحقیق و توسعه به زیر زمین منتقل خواهند شد و این موضوعات به اطلاع آژانس نیز رسیده است.»

در نخستین ساعات بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیرماه، یکی از سالن‌های مونتاژ سانتریفیوژ‌های پیشرفته در نطنز منفجر شد. خبر این انفجار را صبح همان روز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به رسانه‌ها اطلاع داد.

مقام‌های ایرانی در ابتدا احتمال وقوع یک حادثه تصادفی در بروز این انفجار را بیان می‌کردند ولی این روایت به‌سرعت جای خود را به خرابکاری و انفجار تعمدی داد.

یک هفته پس از این انفجار، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منبعی ناشناس در خاورمیانه، این رویداد را خرابکاری و هدف آن را به تعویق انداختن برنامه هسته‌ای ایران دانست. این روزنامه برآورد کرد که در نتیجه این انفجار، برنامه هسته‌ای ایران تا دو سال عقب نگاه داشته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته هیچ کشوری را به صورت مشخص به‌عنوان عامل احتمالی وقوع این انفجار اعلام نکرده‌اند و گرچه برخی رسانه‌ها از نقش اسرائیل در این انفجار سخن می‌گویند، مقام‌های رسمی اسرائیل نیز این موضوع را تائید نکرده‌اند.

آقای غریب‌آبادی در این مصاحبه همچنین گفت که ایران در ماه‌های گذشته به چندین کشور جهان، آب‌سنگین صادر کرده ولی با این وجود مقدار آب‌سنگین تولیدی در تأسیسات هسته‌ای ایران همچنان بسیار بیشتر از سقف مجاز تعیین‌شده در برجام است.

ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، برنامه کاهش تعهدات برجامی خود را در پنج گام اجرا کرد. ایران در زمستان سال گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که در واکنش به نقض تعهدات طرف‌های اروپایی و خروج آمریکا از برجام، اجرای همه تعهدات خود در این توافق‌نامه به حالت تعلیق در‌می‌آورد.

بیشتر از