رقبای انتخاباتی در آمریکا: قارچ جادویی، نژادپرستی و گرگ‌ها

گذشته از انتخاب رئیس جمهور بعدی، مسائل مختلف دیگری به رای عمومی گذاشته می‌شود

رای‌دهندگان انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا در جنوب ایالت کارولاینا رای‌های خود را به صندوق می‌اندازند -  Logan Cyrus / AFP

اگر ساکن ایالتی مثل کالیفرنیا باشید، هر چهار سال، برگه انتخاباتی‌تان مثل کتابچه راهنمای تلفن به خانه‌تان فرستاده می‌شود. امسال، علاوه بر برگ انتخابات ریاست جمهوری، رای‌دهندگان نظرشان را در مورد ۱۳ مساله ایالتی دیگر از اقتصاد مبتنی بر قراردادهای کوتاه‌مدت گرفته تا مراکز دیالیز کلیه ابراز خواهند کرد.  

به گزارش تارنمای «بَلِتوُپدیا» که ابتکارات هر ایالت آمریکا را فهرست می‌کند، ۳۲ ایالت ۱۲۰ طرح ایالتی را در برگه‌های انتخابات امسال گنجانده‌اند.

واشینگتن دی سی، و قلمرو آمریکا در پورتوریکو و ویرجین آیلندز نیز هر کدام یک اقدام را به نظرخواهی گذاشته‌اند. این طرح‌ها جنبه‌های مختلف زندگی آمریکایی‌ها را در بر می‌گیرد از انتخابات و رای گیری گرفته تا مالیات، جمعیت گرگ‌ها، پرچم‌ها و مواد مخدر موسوم به «قارچ». جزئیات این طرح‌ها از این قرار است: 

ابتکارات مرتبط با برگه‌های انتخاباتی و منشاء آن چیست؟ 

ابتکارات مرتبط با رای‌گیری اشکال مختلفی به خود می‌گیرد – پیشنهاد یک سیاست جدید، ترمیم قانون اساسی ایالتی، تایید لوایح تصویب شده – و عنوان‌های مختلفی نیز دارد (ترمیم، پیشنهاد، پرسش، اقدام) اما آن‌ها در یک چیز مشترکند: به شهروندان فرصت می‌دهند مستقیما و بدون ارجاع به نمایندگانشان تعیین سیاست کرده و آن را تصویب کنند. هنگامی که یک طرح از مرحله تسلیم که معمولا شامل جمع‌آوری تعداد کافی امضاء می‌شود، قدرت در فرض به مردم تفویض می‌گردد (هرچند این دموکراسی مردمی به معنای جمع‌آوری مقادیر قابل توجهی وجه است. کمیته‌هایی که با این طرح‌ها موافق یا مخالفند، گزارش داده‌اند که در این روند مبلغ ۹۱۸.۴ میلیون دلار اعانه و ۶۴۶.۶ میلیون دلار هزینه شده است. به گفته تارنمای «بلتوپدیا» میزان اعانات داده شده، تنها در کالیفرنیا بالغ بر ۵۴۷.۵ میلیون دلار شده است).  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داکوتای جنوبی نخستین ایالتی بود که در سال ۱۸۹۸ این ابتکار را به مورد اجرا گذاشت. به دنبال آن این ابتکار در دوره موسوم به «عصر پیشرفت» سال‌های ۱۹۰۰ گسترش یافت زیرا اصلاح‌گرایان درصدد برآمدند درجریان گسترش سریع شهرنشینی، صنعت‌گرایی و انحصارطلبی، به مردم در زمینه‌های سیاسی صدای بیشتری بدهند. حال به گفته موسسه رز دانشگاه کلرمونت مک کنا و دولت محلی، کالیفرنیا، اورگون، واشینگتن، کلرادو و آریزونا بالاترین مقام را در طرح این گونه ابتکارات به دست آورده‌اند. 

درسال جاری چه نکاتی در أوراق رای گیری درج شده است؟ 

قرارداد موقت برای کارگران، نژادپرستی، و… گرگ‌ها؟ 

یکی از موضوع‌های مورد توجه در طرح‌های أوراق رای‌گیری خدمات «پراپ ۲۲» در کالیفرنیا است. شرکت‌های نرم‌افزاری مثل اوبر، لیفت و دوُر دَش حامی مالی این طرح هستند که پرهزینه‌ترین طرح اوراق انتخاباتی در سراسر کشور است. این شرکت‌ها به رانندگانشان قراردادهای مستقلی می‌دهند که برأساس آن راننده کارمند شرکت نیست و در نتیجه مزایای کمتری دریافت می‌کند.

این نخستین باری است که اقتصاد مبتنی بر قراردادهای موقت و بدون مزایا در أوراق انتخاباتی مطرح می‌شود. سؤال‌های درج شده در برگه‌های انتخاباتی همچنین شامل معضل نژادپرستی و نظام قضایی هم می‌شود. ایالت میسیسیپی در حال بررسی «برگ ابتکار۳» است که در آن نشان یک گل ماگنولیا جایگزین پرچم کنفدراسیون روی برگه‌های پیشین می‌شود.   

دیگر ایالات آمریکا نیز مساله نژادپرستی را هم مستقیما و هم به طور غیرمستقیم مورد بررسی قرار می‌دهند. روُد آیلند مشغول مطالعه روی سؤال اول است که می‌پرسد آیا نام «پراویدنس پلنتِیشِنز» باید از عنوان رسمی این ایالت حذف شود یا نه (توضیح: این نام نخستین آبادی اروپایی-آمریکایی در روُد آیلند بود که توسط گروه استعمارگر به رهبری راجر ویلیامز و دکتر جان کلارک ایجاد شد). «پراپ ۲۵» (طرح شماره ۲۵) ایالت کالیفرنیا نیز از رای‌دهنده می‌پرسد که آیا باید لایحه سال ۲۰۱۹ که آزادی به قید ضمانت مالی را که اغلب منجر به ادامه بازداشت رنگین‌پوستان می‌شود، إبقاء کرد یا نه. 

در «پراپ ۱۱۴» ایالت کلرادو برای نخستین بار بازگرداندن گرگ خاکستری به نقاط از پیش تعیین شده، مطرح شده است. 

إصلاحات در استفاده از مواد مخدر

پیشنهاداتی برای قانونی کردن برخی مواد مخدر از طرف فعالان اجتماعی مطرح شده است که اغلب از قانونگذاران محبوب‌ترند. به گزارش کنفرانس ملی قانونگذاران ایالت‌ها، در مجموع ۱۴ ایالت و قلمرو استفاده بزرگسالان از ماری‌جوانا (کانابیس) و ۳۳ ایالت برنامه‌های مرتبط با استفاده دارویی آن را تایید کرده‌اند. بسیاری از این سیاست‌ها در اوراق انتخاباتی منعکس شده است (ایالت ورمونت نخستین ایالتی بود که این اقدام را از طریق لایحه سال ۲۰۱۸ به تصویب رساند). 

آریزونا، مونتانا، نیوجرسی و داکوتای جنوبی نیز به قانونی شدن استفاده تفریحی ماری‌جوانا و داکوتای جنوبی و میسیسیپی پیرامون استفاده دارویی از آن  رای خواهند داد. ایالت داکوتای شمالی که همواره مبتکر گام‌های جدید بوده، این نکات را هم‌زمان در همان انتخابات به رای می‌گذارد. 

در این میان، طرح ۱۰۹ ایالت اورگون پیشنهاد قانونی شدن استفاده از ماده مخدر موسوم به قارچ‌های روان‌گردان توسط بزرگسالان بالای ۲۱ سال در مراکز تایید و نظارت شده را به رای می‌گذارد در حالی که ایالت واشینگتن پیگیری قانونی علیه کسانی که گیاه ماری‌جوانا در خانه پرورش می‌دهند در الویت کمتری قرار می‌دهد.   

اگر طرح ۱۰۹ اورگون تصویب شود، این ایالت در جایگاه نخستین ایالت آمریکا قرار خواهد گرفت که درآن استفاده از به اصطلاح «قارچ جادویی» در فضای پژوهشی مراکز درمانی قانونی خواهد شد. 

انتخابات، رای‌گیری و طبقه‌بندی منطقه‌ای

در اورگون، طرح شماره ۱۰۷ محدودیت برای بودجه انتخاباتی را مد نظر قرار داده است و این ایالت را از فهرست پنج ایالتی که اعانات انتخاباتی محدود ندارند، خارج می‌کند. در این میان، آلاسکا و ماساچوست در حال بررسی اعمال ترتیباتی هستند که براساس آن رای‌دهندگان مجموع گزینه‌های خود را رده‌بندی می‌کنند. برای مثال در آلاسکا رای‌دهنده به جای انتخاب یک نامزد انتخاباتی، به گزینه‌های خود به ترتیب اولویت رای می‌دهد. 

در ایالت کلرادو، رای‌دهندگان به لغو قوانین رای می‌دهند تا افزودن به آن‌ها.  طرح ۱۱۳ این ایالت این نکته را بررسی می‌کند که آیا باید تصمیم به اعطای اختیارات به کالج انتخابات ریاست جمهوری این ایالت برای رای به برنده محبوب‌ترین نامزد در سطح ملی، لغو شود یا نه.  

همچنین این سؤال مطرح است که چه کسی واجد شرایط رای دادن است. پیشنهاد شماره ۱۷ ایالت کالیفرنیا به بزهکاران و افرادی که به طور مشروط آزاد شده‌اند، حق رای می‌دهد در صورتی که متمم شماره ۷۶ ایالت کلرادو از دادن رای افراد ۱۷ساله در انتخابات مقدماتی ممانعت می‌کند در حالی که آن‌ها تا روز انتخابات عمومی به سن ۱۸ سالگی رسیده‌اند. 

مالیات

موضوع مالیات را فراموش نکنیم. بنجامین فرانکلین زمانی نوشت: «هیچ چیز قطعیت ندارد جز مرگ و مالیات» و جایی که پای انتخابات آمریکا به میان می‌آید، هیچ چیز قطعیت ندارد جز نکات مالیاتی مطرح شده در اوراق رای‌گیری. 

تغییرات چشمگیری در محتوای أوراق رای‌گیری در ایالت ایلینوی دیده می‌شود که برأساس طرح شماره ۱۵ آن حاکی از آن است که مالیات مستغلات تجارتی برمبنای بهای روز حساب می‌شود و نه قیمت خرید آن. این نکته‌ای مهم در ایالتی است که با یک بحران تاریخی در ارتباط با واحد‌های مسکونی روبه‌رو است.

© The Independent

بیشتر از جهان