گزارش موسسه دریانوردی آمریکا از پشت‌پرده کشتی «جاسوسی» ایران

به احتمال زیاد ساویز، «پوششی برای یک پایگاه مخفی سپاه» است

روی عرشه کشتی ساویز قایق‌هایی از نوع Boston Whaler و قایق‌های مخصوص سپاه وجود دارد - HI Sutton Image

کشتی ایرانی «ساویز» که از حدود سه سال پیش در سواحل یمن در انتهای جنوبی دریای سرخ مستقر شده، احتمالا یک «کشتی جاسوسی سپاه پاسداران» است که اطلاعات مربوط به حمل و نقل دریایی را منتقل می‌کند.

تارنمای موسسه نیروی دریایی آمریکا (USNI) ضمن اعلام این خبر با استفاده از اطلاعات H I Sutton آورده است که کشتی ساویز به طور رسمی یک کشتی تجاری است، اما به احتمال بسیار زیاد «پوششی برای یک پایگاه مخفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» است. در چند سال گذشته چند گزارش از منابع و مقامات مختلف در این خصوص منتشر شده و عربستان سعودی سپاه را متهم به بهره‌برداری از این کشتی کرده‌ است.

اثبات ایفای نقش کشتی‌هایی مانند ساویز به عنوان کشتی نیروی دریایی با منابع غیررسمی بسیار دشوار است، اما استنتاج روشنی وجود دارد. هیچ توضیحی غیرنظامی پذیرفته شده‌ای برای این اقدام وجود ندارد و مردان یونیفورم‌پوش هم در آن دیده شده‌اند. روی عرشه کشتی قایق‌هایی از نوع Boston Whaler، یک نوع قایق از نوع قایق‌های مخصوص سپاه وجود دارد که با طراحی غیرنظامی ساویز تشابهی ندارد.

این کشتی در سواحل یمن در انتهای جنوبی دریای سرخ، نزدیک به جایی که تنگه باب المندب یک نقطه شلوغ طبیعی را به‌وجود آورده، لنگر انداخته است. داده‌های سیستم اطلاعات خودکار و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای تجاری نشان می‌دهد کشتی در سه سال گذشته تحرکت بسیار کمی داشته‌است.

این کشتی می‌تواند از موقعیت خود، نظارت دائمی بر ترافیک دریایی داشته باشد. آبراه باریک درست در جنوب موقعیت این کشتی، تانکرها را به مجرایی که فقط چند مایل عرض دارد هدایت می‌کند. در این منطقه حمله‌های بی‌شماری به تانکرها صورت گرفته است.

برخی از حملات می‌تواند به جنگ داخلی در یمن مرتبط باشد، جایی که ایران از نیروهای حوثی پشتیبانی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دریای سرخ به عنوان یکی از پررفت‌وآمدترین نقاط تجارت دریایی جهان است. سالانه میلیون‌ها بشکه نفت و کالاهای بسیار مهم دیگر از دریای سرخ جابه‌جا می‌شود که مقصد بیشتر آنها آمریکای شمالی و اروپا است. در این منطقه خطرات بسیاری از جمله حملات تروریستی، اقدامات مخفی نظامی و تهدید دزدی دریایی وجود دارد.

در سال ۲۰۱۸، حوثی‌ها به دو نفتکش عربستان سعودی در حوالی باب المندب حمله کردند. این امر باعث شد تا شرکت نفتی عربستان سعودی آرامکو به طور موقت حمل و نقل را از طریق تنگه متوقف کند.

عربستان سعودی می‌گوید که ساویز در موقعیتی بوده که می‌تواند در برخی از حملات نقش داشته باشد و اطلاعات را به ایران و متحدان حوثی خود در یمن بدهد.

ساویز احتمالا در آینده هم در همین مکان خواهد ماند و «پشت هویت غیرنظامی خود» پنهان خواهد شد. این کشتی می‌تواند از نقطه‌ای که در آن قرار دارد، اطلاعات مربوط به زمان واقعی حمل و نقل هر تانکر، کشتی تجاری و کشتی جنگی را در اختیار ایران و متحدانش قرار دهد.

بیشتر از جهان